Recenzje - Teatr

Leśni. Apokryf - recenzja spektaklu

2019-12-02 18:27:06 | Wrocław

„Leśni. Apokryf” w reżyserii Marty Streker to głośny tytuł w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Za tekst odpowiada dramaturg Agnieszka Wolny-Hamkało, a powstał on na podstawie partyzanckich opowiadań Tadeusza Różewicza. Jest to nowa próba dotarcia do współczesnej widowni i przybliżenia im utworów tego znakomitego pisarza i poety.

Leśni.Apokryf

Podczas trwania spektaklu widz ma okazję na niecałe 2 godziny przenieść się do czasów drugiej wojny światowej i zaobserwować dylematy ówczesnych żołnierzy. Zostaje ukazana ich wędrówka i przeróżne zmagania, które z biegiem czasu pojawiają się na ich drodze. Jest to okazja do uświadomienia, co stracili w wyniku wojny oraz co jeszcze jest w zasięgu ich rąk.

„Leśni. Apokryf” to męski spektakl, a na scenie pojawia się ośmiu aktorów. Jedni wywiązują się ze swoich ról lepiej, inni gorzej. W ich grze albo dominuje brak ekspresji, albo jest ona wręcz nadmierna i balansuje między emocjonalnością, a sztuczną pompatycznością. Najciekawsza jest postać ułana, który ukazuje się dopiero pod koniec spektaklu. Gra go Michał Opaliński i nadaje on swojej postaci pewnej wyrazistości. Jego charakter jest trochę przerysowany i groteskowy, ale dobrze współgra z prezentowanym przez niego tekstem. Staje się on symbolem utraconej tożsamości i poświęcenia. Oprócz jego postaci zostają sportretowane klasyczne wizje żołnierza – pijaka, który nie stroni od butelki trunku, młodego marzyciela, stanowczego porucznika oraz oddanego wojnie żołnierza, który na tragiczną wiadomość z domu, odczuwa poczucie winy i zaczyna kwestionować swój udział w wojnie.

Atrakcyjna jest scenografia i różne środki wyrazu zastosowane w spektaklu. Tory kolejowe i  ścieżka sosen,  deszcz mieszczący się w obrębie małego kwadratu, szklana gablota, w której zostaje wniesiony na scenę ułan. Te zabiegi sprawiają jakoby widz rzeczywiście obserwował historię rozwijającą się na scenie i był świadkiem podróży bohaterów. Zbędnym narzędziem wydaje się być tylko kamera, która kompletnie nie pasuje do klimatu spektaklu i rozgrywających się dramatów bohaterów.  

Jest to opowieść o okrucieństwie i bezkompromisowości wojny, ale przede wszystkim jest to obraz ludzi, którzy tracą przez nią część swojego życia. W przypadku młodych żołnierzy jest to utrata najpiękniejszych chwil – zamiast zdawać maturę, umawiać się z dziewczynami i cieszyć się młodością zostają odziani w mundur i wystawieni na próbę. Chwyta ze serce scena, w której zwierzają się sobie nawzajem z planów po wojnie. Naiwnie szczęśliwi i pełni nadziei, zupełnie nieświadomi, że ich marzenia szybko mogą zostać skonfrontowane z rzeczywistością. Jest to spektakl, który przypomina o poświęceniu przeszłych pokoleń i z tego względu jest on wart naszej uwagi.

Joanna Bim

fot. Tobiasz Papuczys

Słowa kluczowe: Teatr Polski Wrocław, opinia, 2019

Leśni. Apokryf - zdjęcia ze spektaklu (6)

Leśni. Apokryf - zdjęcia ze spektaklu  - Zdjęcie nr 1
Leśni. Apokryf - zdjęcia ze spektaklu  - Zdjęcie nr 2
Leśni. Apokryf - zdjęcia ze spektaklu  - Zdjęcie nr 3
Leśni. Apokryf - zdjęcia ze spektaklu  - Zdjęcie nr 4
Leśni. Apokryf - zdjęcia ze spektaklu  - Zdjęcie nr 5
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Kolejność fal
Kolejność fal - recenzja spektaklu Wrocław

Wrocławski Teatr Współczesny zrealizował nagrodzoną sztukę Filipa Zawady.

Misiaczek
Misiaczek - recenzja spektaklu Wrocław

Scena Wrocławskiego Teatru Lalek zamienia się w las, w którym mały miś nie może zasnąć.

Pierwsze razy
Pierwsze razy - recenzja spektaklu studenckiego [AST Wrocław] Wrocław

Oceniamy przedstawienie w reżyserii Jakuba Krofty.

Polecamy
Pomiłość. Przeraźliwie kiczowate i banalne historie - recenzja festiwalowa

Sprawdź, jaką wizję świata w XXII wieku, mają studenci wrocławskiego Wydziału Lalkarskiego AST.

Syrena. Anatomia miłości
Syrena. Anatomia miłości - recenzja spektaklu Wrocław

Wrocławski Teatr Współczesny zaprasza na krótki spektakl z muzyką na żywo. Czy warto się wybrać?

Ostatnio dodane
Kolejność fal
Kolejność fal - recenzja spektaklu Wrocław

Wrocławski Teatr Współczesny zrealizował nagrodzoną sztukę Filipa Zawady.

Misiaczek
Misiaczek - recenzja spektaklu Wrocław

Scena Wrocławskiego Teatru Lalek zamienia się w las, w którym mały miś nie może zasnąć.

Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.

"Gry" na wielu poziomach
"Gry" na wielu poziomach

W 1988 roku w jednym z izraelskich kibuców 11 mężczyzn zgwałciło 14-letnią dziewczynkę. W późniejszym procesie sądowym jedynie 4 spośród nich zostało uznanych winnymi i skazanych na karę pozbawienia wolności.