Teatr na ekranie - nowy cykl spotkań w Teatrze Polskim we Wrocławiu
2019-11-05 09:46:06 | WrocławTeatr Polski we Wrocławiu w ramach cyklu Teatr na ekranie zaprasza na kolejne spotkanie. Już 26 listopada odbędzie się pokaz z okazji 100. rocznicy urodzin Henryka Tomaszewskiego, a projekcje będą skupiały się na Wrocławskim Teatrze Pantomimy.
26 listopada 2019 (wtorek), godz. 18:00
Scena Kameralna, ul. Świdnicka 28
bilety w cenie 10 zł w kasach Teatru Polskiego
HENRYK TOMASZEWSKI
100. rocznica urodzin
część I
SALOME
XII Ilustracji z muzyką
Scenariusz – Andrzej Brzozowski, Henryk Tomaszewski
Pomysł, pantomima, choreografia – Henryk Tomaszewski
Muzyka – Augustyn Bloch
Zdjęcia – Jan Hesse
Reżyseria – Andrzej Brzozowski
Obsada:
Salome – Danuta Kisielówna, Herodiada – Mette Sem, Herod – Stanisław Brzozowski, Jan – Paweł Rouba oraz Zespół Pantomimy Wrocławskiej
Śpiew – Halina Łukomska
Dźwięk: Jan Czerwiński, Marta Broczkowska
Kostiumy: Władysław Wigura
Charakteryzacja: Teresa Tomaszewska, Irena Czerwińska
Montaż: Barbara Kosidowska
Kierownik zdjęć – Halina Kawecka, Stanisław Abrantowicz
Redaktor – Grzegorz Lasota
Rok produkcji 1968, czas: 28 minut,4 akty
„W Salome mamy do czynienia z dramatem żywiołów, płodnym w konsekwencje ruchowe. Jest to walka wody (czystość, harmonia, spokój) i ognia (chaos, grzech, niepokój), walka między Janem Chrzcicielem a Herodiadą, działającą poprzez swą córkę Salome. I na ten, zarazem fizyczny, psychologiczny, jak filozoficzny, konflikt nakładają się inne tematy. Trochę przypomina to ikonę. Na deskę obrazu nakłada się jeszcze metalową, ozdobną koszulkę. Niekiedy wdziera się w dramat ruchu moich choreodramów nieoczekiwane, tajemnicze, nieuświadamiane sobie na wstępie X w równaniu inscenizacyjnym. W Salome było nim cudowne wnętrze barokowego kościoła. Samo stało się ruchem zaklętym w kamieniu. Samo dynamizowało konflikt, odsłaniając nieoczekiwane i nowe jego warstwy.” (Henryk Tomaszewski w rozmowie z Andrzejem Hausbrandtem: Andrzej Hausbrandt, Koncert mima, „Polityka” nr 20, 13.05.1972)
część II
Henryk Tomaszewski:
w poszukiwaniu Eurydyki
Scenariusz i reżyseria – Tadeusz Żukowski
Zdjęcia – Mirosław Skrzypczak
Muzyka – Zbigniew Karnecki
Producent - Mieczysław Grębowicz
Rok produkcji 1999, czas: 40 minut
Pokaz z udziałem Reżysera.
"Pantomima jest sztuką naiwną - mówi bohater filmu. Pokazuje człowieka, który działa spontanicznie, korzysta ze swego ciała i wszelkich możliwości ruchu, by opowiedzieć o swoim życiu.”
Mistrzem tej sztuki był Charlie Chaplin.
Założyciel Wrocławskiego Teatru Pantomimy był przez kilka lat tancerzem i solistą Opery Wrocławskiej. W późnych latach pięćdziesiątych zaczęły się krystalizować jego plany i marzenia o innym teatrze. Takim marzeniem była pantomima. Początki były trudne. Tomaszewski od podstaw stworzył metodę, kształcił mimów i uczył się sam. Publiczność i krytyka z entuzjazmem przyjęły nową sztukę.
Przez czterdzieści lat powstało kilkadziesiąt spektakli Henryka Tomaszewskiego.
Autorzy filmu prezentują fragmenty przedstawień : Woyzeck, Gra w zabijanego, Księżniczka Turandot, Menażeria cesarzowej Filissy, Salome, Odejścia Fausta, Rycerze króla Artura, Traktat o Marionetkach.
O Wrocławskim Teatrze Pantomimy mówią: jego Twórca oraz: Tadeusz Różewicz, Krystian Lupa, Jerzy Koenig.
„Odchodzić będę z teatru z poczuciem niedosytu. Nie zrobiłem wszystkiego, o czym marzyłem.” [TVP]
W foyer teatru wystawa plakatów Wrocławskiego Teatru Pantomimy.
Fot. Adam Hawałej
ip