Dzieje się - Teatr

Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych - znamy program wydarzenia

2024-02-29 13:49:20 | Wrocław

Przed nami kolejna odsłona przeglądu „Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych”, na który zaprasza Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu. Tegoroczne „Szczeliny” to dziewięć wydarzeń – spektakli i performansów, dla których punktem wyjścia są kobieta, kobiecość, jej rola w społeczeństwie, kulturze i polityce.

Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnychO Szczelinach 2024

Widzę ogromną siłę w tym, jak my, kobiety, potrafimy z największym poświęceniem, miłością oddać się pasji, pracy, sztuce, łączyć to wszystko ze zwykłą codziennością, która może być i jest czymś niezwykłym, wyjątkowym. Artystki zabierają nas w podróż, na wyprawę, do miejsc nieskończonych, nieoczywistych a zarazem przezroczystych. Robią to bez zbytecznych pytań: czy uda się osiągnąć cel, dlaczego tam idą, czy trzeba dalej kopać, czy to dobra i jedynie słuszna decyzja – mówi kuratorka przeglądu Monika Wachowicz.

Tematyka „Szczelin” dotyka aspektów kobiecości, współodczuwania, zrozumienia, strachu, potrzeby bycia z drugim człowiekiem i potrzeby bycia słuchanym i wysłuchanym.

Program przeglądu

Wyspa mojej siostry | Spektakl Teatru Małego w Tychach| 15.03, godz. 17.00

Wyspa mojej siostry to integracyjny spektakl rodzinny w reżyserii Joanny Piwowar-Antosiewicz, który powstał w oparciu o książkę Katarzyny Ryrych o tym samym tytule. Projekt ponad sprawnościami tworzą artystki i artyści skupieni na co dzień wokół Środowiskowego Domu Samopomocy św. Faustyny w Tychach oraz zespołu Teatru Małego w Tychach.

Nasz spektakl ukazuje, że inny nie jest ani lepszy, ani gorszy, jest po prostu inny… Pracując twórczo z grupą, chcieliśmy nie tylko rozbroić kategorię inności, ale przede wszystkim przyjrzeć się temu, czym są relacje, jak i co je tworzy. Siłą książki i, mam nadzieję, naszego spektaklu jest to, że oswajamy się z odmiennością, ale jednocześnie dobrze się bawimy podążając za tym, co spotyka Pippi i Myśkę – mówi Joanna Piwowar-Antosiewicz, reżyserka spektaklu.

Książka „Wyspa mojej siostry” opisuje przygody dwóch sióstr, z których jedna jest trochę „inna”. Starsza, Pippi, która jakby żyje na samotnej wyspie, w innym świecie… Na tę wyspę wprowadza nas jej młodsza siostra Myśka. Dzięki niej będziemy mogli ulepić ze śniegu mamanioła, poznać tajny składnik pierogów czy pobiec na biegun zachodni, który – tylko przez przypadek, nie został jeszcze odkryty.

Spektakl przeznaczony jest dla widzów od 8 roku życia. Wstęp bezpłatny, obwiązuje rezerwacja wejściówek.
Burning Method – cztery wykłady o miłości warunkowej | Performans Magdy Tuki | 15.03, godz. 19.00
 
„Burning Method – cztery wykłady o miłości warunkowej”, fot. Archiwum Magdy Tuki

Burning Method to metoda konfrontacji, eliminacji i intuicji. Wielkie wyzwanie, jakim jest idea Aktu Całkowitego (Total Act) Grotowskiego dotycząca rzemiosła aktorskiego, nie może zatrzymać się na poziomie przyjętych dogmatów. Musi zostać poddana intensywnej weryfikacji w kontekście współczesnym. Burning Method jest operacją na żywym organizmie wykonawczyni i zawiera w sobie cząstkę idei totalności. Stąd też można ją nazwać: Total Burning Method. Tematem Burning Method jest mit i tożsamość.

Idąc za myślą Grotowskiego, konfrontuję raczej niż utożsamiam się i nieustannie kwestionuję wszelkie formalne wnioski. Jest to więc metoda będąca procesem samym w sobie – mówi autorka performansu Magda Tuka.

Dziewczynki z zapałkami | Spektakl kwartetu Klupp/Kupiec/Łubkowska/Milaèić | 15–16.03, godz. 20.30

„Dziewczynki z zapałkami” zamykające piątkowe i sobotnie pokazy to spektakl unplagged odbywający się częściowo w całkowitej ciemności, gdzie płomień zapałek jest jedynym oświetleniem, a ruch i gest wymownym środkiem przekazu. Zespół aktorski kwartetu Klupp/Kupiec/Łubkowska/Milaèić ma do dyspozycji tylko krótkie chwile, tak ulotne jak czas spalania się zapałki.

Spektaklowe zapałki rzucą światło na targany reżimami i wojnami Bliski Wschód; polskie pograniczne; objęte kryzysem finansowym regiony będące podróżniczymi marzeniami; ponadczasowe, lecz ledwie tłumiące huk wybuchów schrony; a także ściany, zaułki i granice w Europie. Która choć wydaje się być ciepła i bezpieczna potrafi nie dostrzegać swoich złożonych oblicz, pomijać drażniące ją problemy.

Czytanie | Performans Aleksandry Kubiak | 16.03, godz. 18.00

Czytanie to monolog na podstawie autobiograficznego tekstu „Zrobię serce” (2018), w którym artystka zrzuca z siebie kolejne warstwy emocji i wspomnień związanych z postacią nieżyjącego już Ojca. Na kanwie tekstu powstał film zatytułowany „Żyj, głuptasie!”, składający się na tryptyk, w którym Kubiak mierzy się z prywatną rodzinną herstorią i wytycza przestrzeń osobistej wolności. Poprzednie to „Śliczna jesteś, Laleczko” i „Mięso słonia”.

W przestrzeni padają twarde słowa. To rodzaj pamiętnika. Intymna wypowiedź dotyka tego, co niewypowiadalne. Zbliża się do spraw, do których sama artystka przez lata nie chciała i nie mogła się zbliżyć. Uporanie się i godzenie się z nimi w przestrzeni języka i międzyludzkiej komunikacyjnej sytuacji jest wyjątkowym i za każdym razem innym wydarzeniem. Konfrontacja z osobistą biografią autorki przegląda się w osobistym doświadczeniu osób, których odwaga zostaje wystawiona na próbę w obliczu tej trudnej do przyjęcia wypowiedzi.
(opis Anny Mituś)

Organon | Work in progress Magdy Tuki i Anity Wach | 16.03, godz. 19.00

Projekt Organon skupia się na języku jako mięśniu wykraczającym poza to, co społeczne, polityczne, ideologiczne, z ambicją stworzenia metajęzyka – języka, który pozwala na współistnienie ze światami niemożliwymi do zracjonalizowania. Język jest wspaniałym narzędziem, które umożliwia komunikowanie, konsumowanie, smakowanie, przyjemność seksualną. Jest pracowity, hedonistyczny i brutalny. Jest niewolnikiem naszego mózgu, sługą ideologii i instrumentem politycznej partytury. Język manipuluje, modli się i agituje. Jest też symbolem uporu, anarchistycznego sprzeciwu wobec reżimu semantycznych zasad. Autorki traktują ludzkie ciało jako przedłużenie języka stawiającego opór hegemonii gramatycznej i intelektualnej poprawności. Autorki tworzą „sieć kinetyczną” łącząca części ciała ze światem pojęć, eksponując zwierzęcość organizmu poruszającego się pod dyktatem najmocniejszego mięśnia w ciele ludzkim – języka.

Ceremonia | Spektakl Teatru Przedmieście | 17.03, godz. 17.00

Ceremonia to projekt aktorek Teatru Przedmieście: Anety Adamskiej-Szukały i Iwony Błądzińskiej, który narodził się z wielkiej potrzeby serca. Dwie artystki połączyły się w jednym doświadczeniu, tą samą opowieścią o stracie i odzyskiwaniu równowagi po śmierci ojca. W artystycznej wypowiedzi na pograniczu teatru i performansu hipnotyzujące obrazy przenikają się z dynamicznym zapisem wspomnień i fragmentami poezji T.S. Eliota i Waltera Whitmana. Przejmujące obrazy na pograniczu jawy i snu zapraszają widzów do współuczestnictwa w tej niezwykłej ceremonii.

Four More | Spektakl Teatru A Part | 17.03, godz. 19.00
 

Four More to połączenie „physical theatre” z teatrem wizualnym, bezsłowny ciąg kompozycji scenicznych na cztery performerki i ich ciała, przestrzeń, dźwięk i światło. Spektakl jest intensywnym, emocjonalnym, onirycznym seansem teatralnym na styku snu i jawy, wykorzystującym grę świateł i cieni oraz zabiegi artystyczne z pogranicza rzeczywistości i iluzji. Spektakl inspirowany jest malarstwem (w szczególności linorytem Albrechta Dürera „Cztery czarownice”) oraz tradycją numerologiczną i symboliczną. „Four More” to druga część kwadryptyku pod wspólnym tytułem „4” (po powstałym w 2018 roku przedstawieniu teatralno-tanecznym „Cztery”), w którym nagie kobiece ciało konfrontowane jest z metalowymi obiektami. W „Four More” to ciężkie wiszące stalowe płachty, stanowiące tło pokazu.

Przedstawienie zostało pokazane dotąd w Gdańsku, Jeleniej Górze, Katowicach, Krakowie i Tychach w Polsce, a także w Chanii w Grecji, Mieście Meksyk w Meksyku, Podgoricy w Czarnogórze, Santo Domingo na Dominikanie i Timisoarze w Rumunii. Spektakl otrzymał nagrodę „Slobodan Milatović” za najlepszą reżyserię podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatru Alternatywnego FIAT w Podgoricy w Czarnogórze. Fotograficzny zestaw dokumentacyjny spektaklu, wykonany przez Grzegorza Krzysztofika, znalazł się w finale Konkursu Fotografii Teatralnej 2022 Instytutu Teatralnego w Warszawie.

100 toastów | Performans Via Negativa | 17.03, godz. 19.00
 
Wznosimy toasty za niezwykłe osoby, wydarzenia lub zjawiska naturalne, które miały znaczący wpływ na ludzi i historię. Tym razem będziemy wznosić toasty za legendarnego reżysera, o którym wiemy prawie wszystko, z wyjątkiem wszystkiego, o czym nie mamy pojęcia.

Sto plastikowych kubków w szampanem. Sto papierowych talerzyków z deserami. Sto kwadratowych serwetek. Sto toastów. I on jeden: Wielki Artysta. Martwy Artysta. Romantyczny. Metafizyczny. Post Fizyczny. Po drugiej stronie widzowie: Ci, którzy znają i uwielbiają jego pracę, Ci, którzy coś, kiedyś o nim kiedyś słyszeli, Ci, którzy chcieliby się czegoś o nim dowiedzieć i Ci, którzy usłyszą o nim pierwszy raz w życiu. Wszyscy jesteśmy tu po to, żeby wznieść toast ku Jego czci; toast lukrowany jak kawałki ciast na talerzykach i musujący zachwytem jak bąbelki serwowanego szampana. A naprzeciwko stoi Ona, Nieznana, ale jak najbardziej żywa Artystka. Z wielką ostrożnością przechadza się pomiędzy pełną słodyczy zastawą. Na jej ustach utrzymuje się delikatny uśmiech, a twarz promienieje zadowoleniem. Artystka stara się utrzymać powagę i zachowywać odpowiednio do rangi i pozycji jaką jej wyznaczono. Stara się uniknąć błędnych skojarzeń i stereotypowych stwierdzeń. Wkłada wielki wysiłek, aby wieczór uczynić niezapomnianym. Nie może przecież utknąć gdzieś na peryferiach sceny, poza uwagą widzów. Musi dumnie kroczyć dalej, ramię w ramię z Genialnym Artystą. Wieczność stoi przed nią otworem, a tam wcale nie ma odpoczynku, nie jest łatwiej. „Każda metafizyka musi mieć swoją fizykę” – powtarza w myślach i krok po kroku zagarnia przestrzeń i czas dla siebie i własnego, jeszcze żywego ciała.

Szczegóły pokazów 15-17 marca 2024

pt. 15.03.2024, 17.00
Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego (Piekarnia Żywa Kultura) 

Wyspa mojej siostry

Integracyjny spektakl rodzinny Teatru Małego w Tychach w reż. Joanny Piwowar-Antosiewicz

Wstęp wolny, wymagana rezerwacja wejściówek

 

pt. 15.03.2024, 19.00
Sala Teatru Laboratorium Instytutu Grotowskiego

Burning Method

Performans Magdy Tuki

Bilety: 20/30 PLN

 

pt.-sob.15-16.03.2024, 20.30
Miejsce spektaklu podamy wkrótce

Dziewczynki z zapałkami

Spektakl kwartetu Klupp/Kupiec/Łubkowska/Milaèić

Bilety: 20/30 PLN

 

sob. 16.03.2024, 18.00
Sala Teatru Laboratorium Instytutu Grotowskiego

Czytanie

Performans Aleksandry Kubiak

Bilety: 20/30 PLN

 

sob.16.03.2024, 19.00
Muzeum Architektury

Organon

Work in progress Magdy Tuki i Anity Wach

Bilety: 20/30 PLN

 

niedz. 17.03.2024, 17.00
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego

Ceremonia

Spektakl Teatru Przedmieście w reż. Anety Adamskiej-Szukały

Bilety: 20/30 PLN

 

niedz. 17.03, 19.00
Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego (Piekarnia Żywa Kultura)

Four More 

Spektakl taneczno-ruchowy Teatru A Part w reż. Marcina Hericha

Bilety: 20/30 PLN

 

niedz. 17.03, 20.30
Sala Teatru Laboratorium Instytutu Grotowskiego

100 Toastów

Performans Via Negativa (Słowenia)

Bilety: 20/30 PLN


ip

fot. materiały prasowe

Słowa kluczowe: spektakle, Instytut Grotowskiego Wrocław, repertuar
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Polecamy
A miłości bym nie miał
"A miłości bym nie miał" - powstaje spektakl o subkulturze inceli

Będzie to efekt współpracy wrocławskiego Teatru Układ Formalny z Teatrem Modrzejewskiej w Legnicy.

Paragraf/Artykuł 2021
Zbliża się festiwal "Paragraf/Artykuł" w ramach "Teatru na faktach" Wrocław

Wydarzenie odbędzie się w dniach 25-27 czerwca 2021 roku we Wrocławiu.

Ostatnio dodane
Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.

"Gry" na wielu poziomach
"Gry" na wielu poziomach

W 1988 roku w jednym z izraelskich kibuców 11 mężczyzn zgwałciło 14-letnią dziewczynkę. W późniejszym procesie sądowym jedynie 4 spośród nich zostało uznanych winnymi i skazanych na karę pozbawienia wolności.