Opis
Premierowe pokazy spektaklu Teatru ZAR Ewangelie dzieciństwa. Tryptyk (część I: Uwertura. Fragmenty o przeczuciach nieśmiertelności ze wspomnień wczesnego dzieciństwa, część II: Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie, część III: Anhelli. Wołanie)
Aktorzy/Muzycy: Nini Julia Bang, Ditte Berkeley, Przemysław Błaszczak, Tomasz Bojarski, Emma Bonnici, Alessandro Curti, Jean François Favreau, Jarosław Fret, Kamila Klamut, Aleksandra Kotecka, Matej Matejka, Ewa Pasikowska, Tomasz Wierzbowski
Lider projektu: Jarosław Fret
Teatr ZAR po raz pierwszy zaprezentował Ewangelie dzieciństwa.Tryptyk (część I: Uwertura. Fragmenty o przeczuciach nieśmiertelności ze wspomnień wczesnego dzieciństwa, część II: Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie, część III: Anhelli. Wołanie) w Londynie, w ramach koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza programu ‘POLSKA! YEAR', inaugurując w Barbican Centre sezon artystyczny „bite09 sep-dec".
Kolejne prezentacje Tryptyku miały miejsce w Los Angeles, w dniach 1-3 grudnia 2009, w ramach ósmej edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego UCLA Live i uznane zostały przez magazyn „Los Angeles Times" za jedno z dziesięciu najważniejszych wydarzeń muzycznych w USA w 2009 roku.
Dwie pierwsze części przedsięwzięcia: Ewangelie dzieciństwa oraz Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie były wcześniej prezentowane jako niezależne spektakle lub łącznie, jako dyptyk, między innymi w Polsce, we Włoszech, na Węgrzech, w Czechach, Wielkiej Brytanii, Egipcie, Korei, Indiach oraz USA.
Praca Teatru ZAR jest próbą przekonania, że teatr nie odnosi się tylko do greckiego „thea" - widzenia - ale, że nade wszystko powinien być słuchany. Z takiego słuchania rodzą się głębokie obrazy, które nie mogłyby zostać stworzone nawet najnowszymi środkami teatralnej technologii, gdzie ciało śpiewającego aktora lśni i emanuje energią dźwięku, pieśni, która w tym się znajduje.
Teatr ZAR jest międzynarodową grupą założoną we Wrocławiu, przez stażystów Instytutu Grotowskiego, w trakcie cyklicznych wypraw badawczych do Gruzji w latach 1999-2003. Podczas tych podróży członkowie zespołu zebrali materiał muzyczny, esencją którego jest grupa wielowiekowych pieśni polifonicznych, sięgających korzeniami początków naszej ery i stanowiących prawdopodobnie najstarszą formę wielogłosu. „ZAR" to tytuł pieśni pogrzebowych wykonywanych przez Swanów zamieszkujących wysokie rejony Kaukazu, w północno-zachodniej Gruzji.
Więcej informacji: www.teatrzar.art.pl