Opis
„Kości mi wewnętrzne połamał." Słowacki i Grotowski - rekontekstualizacje
Konferencja naukowa organizowana przez Katedrę Dramatu Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, we współpracy z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego. Konferencja jest częścią obchodów Roku Grotowskiego 2009.
PROGRAM KONFERENCJI:
10 grudnia (czwartek)
Słowacki dramatyczny - reaktywacja
10:00-12:00
- Ø Anna Krajewska (UAM): Dramat jako paradygmat poznawczy w światopoglądzie i sztuce Słowackiego
- Ø Marek Troszyński (IBL PAN): Juliusz Słowacki pisze dramat... Wybrane fragmenty wspomnienień Fryderyka Henryka Lewestama odczyta Marian Czerski.
- Ø Dyskusja
12:00-12:30
- Ø Przerwa
12:30-14:30
- Ø Małgorzata Sugiera i Mateusz Borowski (UJ): Ustanawianie historii w dramatach Słowackiego
- Ø Ewa Bal i Grzegorz Stępniak (UJ): Słowacki postkolonialny
14:30-16:00
- Ø Przerwa
16:00-18:00
- Ø Dariusz Kosiński (UJ): S/G czy Słowacki na wielkiej scenie świata
- Ø Paweł Goźliński: Cóżeś Grocie uczynił Julowi, czyli co ze Słowackim po Grotowskim można jeszcze zrobić w teatrze
- Ø Dyskusja
18:00
- Ø Prezentacja pieśni ze spektaklu Teatru Zar Anhelli. Wołanie.
Podczas spotkania zaprezentowane zostaną pieśni tworzące muzyczną strukturę przedstawienia oraz nagrania źródłowe i zdjęcia z wypraw.
Wykonawcy: Nini Julia Bang, Ditte Berkeley, Przemysław Błaszczak, Tomasz Bojarski, Alessandro Curti, Jean François Favreau, Jarosław Fret, Kamila Klamut, Aleksandra Kotecka, Matej Matejka, Ewa Pasikowska, Tomasz Wierzbowski.
Prowadzenie projektu: Jarosław Fret
Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32
Projekt Anhelli, zamykający wieloletnią pracę nad tryptykiem Ewangelie dzieciństwa, objął wyprawy na Sardynię w latach 2008-2009 i spotkania z konfraterniami i zespołami w Bitti, Orosei, Dorgali, Santulussurgiu, Orune, Castelsardo, których członkowie wciąż praktykują czterogłosowy śpiew polifoniczny, zarówno religijny, jak i świecki, w wielowiekowym dialogu z łacińską liturgią chrześcijańską, kulturą rolniczą, a także starożytnymi pogańskimi zwyczajami. Na przedsięwzięcie złożyły się też liczne sesje pracy nad wcześniej poznanymi tradycjami śpiewu, między innymi ukraińskimi i rosyjskimi irmosami. Powstały spektakl po raz pierwszy prezentowany został w Barbican Centre w Londynie, we wrześniu 2009 roku, jako ostatnia część tryptyku i noszący tytuł Anhelli. Wołanie (polska premiera dzieła odbędzie się w kwietniu 2010 roku podczas inauguracji Studia na Grobli). Przedstawienie jest hołdem dla Juliusza Słowackiego oraz jego podróży do Ziemi Świętej z Neapolu przez Aleksandrię, Kair i Damaszek. Tematem Anhellego jest niezwykły fenomen, z którym Teatr musi się zmierzyć chcąc uchronić istotę swego miejsca w świecie. To temat integralności i dezintegracji naszego życia, naszych ciał, nas samych. To temat opętania. To temat prześwietlenia, przeanielenia, opętania przez anioła.
11 grudnia (piątek)
Słowacki Grotowskiego
10:00-13:00
- Ø Michał Masłowski (Sorbona): Scenariusz Grotowskiego według „Kordiana"
- Ø Wanda Świątkowska (UJ): Książę i królewicz - między Słowackim, Osterwą i Grotowskim
- Ø Zbigniew Osiński (UW): Słowacki w teatrze Grotowskiego - kilka uwag
- Ø Dyskusja
15:00-17:00
- Ø Maria Prussak (UKSW): Duma czy pokora, Książę Niezłomny Cieślaka-Grotowskiego
- Ø Serge Ouaknine: Trans aktora: metafory pożądania i Pasji
17:30
Beata Baczyńska (UWr): „Bo ta ziemia, to gospoda/W ogromnej naszej podróży". Słowacki i Grotowski wobec tekstu Calderóna - prezentacja wydania dwujęzycznego Pedro Calderóna de la Barca El príncipe constante/Książę Niezłomny w przekładzie Juliusza Słowackiego (Instytut Grotowskiego, Wrocław 2009).
20:00
Projekcja filmu dokumentującego spektakl Książę Niezłomny Teatru Laboratorium, odrestaurowanego na Uniwersytecie rzymskim „La Sapienza" (48')
Kino Warszawa, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 64A
Współpraca: Odra-Film
Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.