Opis
Pokaz pracy Julii Varley w ramach Odin Festival organizowanego przez Instytut Grotowskiego. W języku angielskim.
Julia Varley omawia zmienne oblicze głosu aktora oraz przedstawia metody i sztuczki ułatwiające „interpretację” tekstu.
Głos aktora i tekst przedstawiany widzom tworzą „muzykę” spektaklu. W teatrze, który, jak się wydaje, jest wolny od kodów występujących w muzyce, aktor, aby rozpoznać swój głos i nadać mu osobisty wyraz, musi stworzyć labirynt reguł, odniesień i oporów.
Julia Varley urodziła się w 1954 roku w Londynie (Wielka Brytania). Oprócz aktorstwa zajmuje się reżyserią, nauczaniem, pisaniem oraz organizacją. Mając trzy lata, przeniosła się wraz z rodzicami do Mediolanu, gdzie uczęszczała do szkół i studiowała filozofię. Zanim w 1976 roku dołączyła do zespołu Odin Teatret współpracowała z mediolańskimi grupami: Teatro del Drago, Centro Sociale Santa Marta oraz Circolo La Comune, zarabiając jako asystentka producenta filmowego. Jako aktorka Odin Teatret uczy w szkołach i uniwersytetach. Swoje aktorskie doświadczenie zebrała w czterech pokazach pracy: Echo ciszy, Martwy brat, Tekst, działania, relacja oraz Latający dywan. Od 1990 roku uczestniczy w pracach kierowanej przez Eugenia Barbę Międzynarodowej Szkoły Antropologii Teatru (ISTA) oraz Uniwersytetu Eurazjatyckiego. Jest zaangażowana w „Magdalena Project” od momentu jego powołania w 1986 roku. Pełni funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Transit” oraz redaktora „The Open Page”, pisma poświęconego działalności kobiet w teatrze. W ramach „Magdalena Project” uczestniczy w pracach projektu „Women with Big Eyes”, który jest realizowany w Danii i na Kubie. Reżyserowała spektakle Pumpenhaus Theater z Niemiec (Auf den Spuren des Yeti i Blau), Any Woolf z Argentyny (Seeds of Memory i White is the Night), Lorenza Gleijesesa i Manola Muoio (Il figlio di Gertrude i L’esausto o il profondo azzurro) oraz Gabrielli Sacco (The Taste of Oranges) z Włoch, a także przedstawienie dla dzieci, przygotowane z Hisako Miurą z Japonii (Fox Wedding). Pracowała jako asystent reżysera przy następujących filmach Odin Teatret: Anabasis oraz Na dwóch brzegach rzeki. Jest autorką dwóch książek: Wind in the West: A Novel by a Theatre Character I Notes of an Odin Actress: Stones of Water. Jej artykuły I eseje publikowane były w czasopismach: „Mime Journal”, „New Theatre Quarterly”, „Teatro e Storia”, „Conjunto”, „Lapis”, „The Open Page”, „Performance Research”, „Teatro XXI” I „Máscara”.