Opis
3 i 4 lipca w ramach festiwalu Otwarcia będziecie mogli zobaczyć prezentację dyptyku Teatru ZAR - "Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie" oraz "Ewangelie dzieciństwa".
Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie
Aktorzy/Muzycy: Ditte Berkeley, Kamila Klamut, Matej Matejka, Nini Julia Bang, Ewa Pasikowska, Aleksandra Kotecka, Tomasz Bojarski
Prowadzenie projektu: Jarosław Fret
Współpraca muzyczna: Mariana Sadowska
Współpraca nad partyturą ruchową: Vivien Wood
„Niech mówi Albert Camus: «Jest tylko jeden problem filozoficzny prawdziwie poważny: samobójstwo. Orzec, czy życie jest, czy nie jest warte trudu, by je przeżyć, to odpowiedzieć na fundamentalne pytanie. Reszta – czy świat ma trzy wymiary, czy umysł ma dziesięć czy dwanaście kategorii – przychodzi później. To są gry; najpierw trzeba odpowiedzieć». (Samobójstwo i absurd)
Tytuł spektaklu jest w swej istocie metaforą potrzeby samobójstwa i stanu samobójczego – siły fatalnej, siły zbawiennej, trzymającej każdego przy życiu. To rzecz o możliwej i koniecznej zdolności przedłużania własnego oddechu, w chwili, kiedy w żyłach czuje się kawałki szkła, które jeszcze nie zdołały dotrzeć do serca.
Podstawowa linia struktury muzycznej spektaklu zbudowana została w oparciu o wielogłosowe pieśni korsykańskie, w które wpleciono wątki bułgarskie, rumuńskie, islandzkie i czeczeńskie. Energia opracowanej muzyki wiele też zawdzięcza Erikowi Satie i jego rozpoznaniu siły, jaką niesie każda kropla dźwięku. Tradycyjny materiał muzyczny przetworzono tu jednak w formę współczesną i dopełniono intensywną partyturą ruchową. Nie potrafimy powiedzieć, ile spektakl zawdzięcza Agłaji Veteranyi”. (Teatr ZAR)
Ewangelie dzieciństwa
Aktorzy: Marta/Maria – Ditte Berkeley/Kamila Klamut
oraz Nini Julia Bang, Przemysław Błaszczak, Tomasz Bojarski, Aleksandra Kotecka, Matej Matejka, Ewa Pasikowska, Tomasz Wierzbowski, Jarosław Fret
Prowadzenie projektu: Jarosław Fret
„Impulsem do rozpoczęcia projektu «Ewangelie dzieciństwa» było zainteresowanie pierwiastkami gnostyckimi tkwiącymi w początkach chrześcijaństwa. Spektakl oscyluje wokół dwóch wątków: opowieści o wskrzeszeniu Łazarza przywołanej ustami jego sióstr, Marty i Marii oraz «świadectwa Marii Magdaleny», która, podług niektórych przekazów gnostyckich, miała szczególną pozycję wśród apostołów i utożsamiana była z jedną z sióstr Łazarza. Wśród tekstów pojawiają się mało znane ewangelie apokryficzne: Marii Magdaleny, Filipa, Tomasza oraz fragmenty pism Fiodora Dostojewskiego i Simone Weil.
W spektaklu wykorzystane zostały pieśni zebrane przez zespół podczas wypraw do Gruzji, Bułgarii i Grecji w latach 1999–2003. Szczególnie ważna stała się praca z muzyką Swanów zamieszkujących najwyższą część Kaukazu, którzy przechowali w swej tradycji pieśni pogrzebowe sięgające korzeniami początków naszej ery i stanowiące najstarszą formę wielogłosu w Gruzji, a być może na świecie. Drugim wątkiem muzycznym są pieśni liturgiczne z prawosławnej republiki mnichów Atos. Pieśni te, związane z okresem paschalnym, budują końcową część spektaklu – consolamentum.
Spektakl stanowi próbę opowiedzenia «późnej historii ciała» – po miłości, po poniżeniu, po śmierci; jest niemożliwą opowieścią o zmartwychwstaniu”. (Teatr ZAR)
Teatr ZAR kształtował się blisko trzy lata w czasie wypraw i prób teatralnych. W latach 1999–2003 grupa zbierała materiał muzyczny podczas podróży do Gruzji, Bułgarii i Grecji. Szczególnie ważna stała się praca z muzyka Swanów, zamieszkujących najwyższą część Kaukazu, którzy przechowali w swej tradycji pieśni pogrzebowe sięgające korzeniami początków naszej ery i stanowiące najstarsza formę wielogłosu w Gruzji, a być może na świecie. Praca nad poznanymi tradycjami muzycznymi zaowocowała pokazem pracy nad spektaklem Ewangelie dzieciństwa w październiku 2002 podczas obchodów dwudziestopięciolecia Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”.
Pełny program festiwalu dostęny na: wroclaw.dlastudenta.pl/kultura/