"Woyzeck" na Dialogu
2007-10-16 15:29:24 | Wrocław"Woyzeck" to przejmujące dzieło Georga Büchnera z 1836 r. w prekursorskiej na owe czasy, pozornie luźnej, szkicowej formie, opowiada opartą na faktach historię młodego żołnierza, którego nieustanne poniżenia i krzywdy, nieludzka dyscyplina wojskowa i sytuacja społeczna, pchają do szaleństwa i zbrodni. Prawdziwy Johann Christian Woyzeck został stracony za zabójstwo kochanki w Lipsku, w roku 1924. Premiera sztuki mogła się odbyć dopiero w roku 1913.
"Woyzeck" wciąż fascynuje twórców z całego świata. Sadari Movement Loboratory przedstawia dramat zupełnie nowym językiem obrazów i działań fizycznych, który sami określają słowem mimage (Mime - Image). Drewniane krzesła - pełnią rolę scenografii, rekwizytów, czasem postaci; służą wykonawcom jako główne narzędzie budowania scenicznych metafor, kształtowania dramatycznej przestrzeni, oddawania stanów emocjonalnych bohaterów. Aktorzy i "przypisane" do nich krzesła tworzą na pustej scenie światy, które razem zamieszkują. Dynamiczne tango Astora Piazzoli staje się integralną częścią widowiska. Niezmienne pozostaje jednak, wyrażone słowami bohatera przesłanie: "Człowiek jest otchłanią, patrząc weń dostajesz zawrotu głowy."
Autorzy:
Autor: George Büchner
Przekład: Min Soo Ahn;
Wersja angielska: Earl Jackson
Reżyseria: Do-Wan Lim
Dramaturg: S.Kyu Choi; Earl Jackson
Adaptacja: kreacja zespołowa
Muzyka: Astor Piazzolla
Światło: Tae-Hwan Gu
Kostiumy: Hae-Ju Kim
Charakteryzacja: Song-Wha Chae
Producent: S.Kyu Choi; Jisun Park
Obsada:
Woyzeck - Jae-Won Kwon
Marie - Eun-Young Joung
Kapitan - Chang-Seok Ko
Tamburmajor - Woo- Chul Lim
Doktor - Dong-Hun Kim
Chór - Min- Jung Kim, Eun- Jung Noh, Chun-Nam Lee, Jae- Gu Kim, Jae-Sun Shim, Jae-Hong Cheong
Do-Wan Lim
W 1988 r. wraz z Hong- Young Yoo założył teatr Sadari, którego głównym celem była edukacja teatralna, tworzenie spektakli i warsztatów dla dzieci ("sadari" to po koreańsku "drabina" - teatr miał być drabiną, łączącą dzieci i dorosłych). Dziś Sadari jest jednym z głównych centrów sztuki i teatru w Seoulu. Do- Wan Lim wyjechał na studia do słynnej paryskiej L'Ecole Internationale de Théâtre Jacques Lecoq, a po powrocie do Korei rozpoczął eksperymenty z niewerbalnym teatrem ruchu, w którym główny nacisk położony jest na pracę i kreację zespołową. Tak powstało "laboratorium ruchu", czyli Sadari Movement Laboratory, którego reżyserem i dyrektorem artystycznym Do- Wan Lim jest do dziś. Pracuje również jako wykładowca w Instytucie Sztuki w Seoulu.