Teatr Jednego Mima Ireneusz Krosny
2007-04-20 09:59:19 | WrocławDrodzy studenci, śmiać się warto! Zapraszamy więc 25 kwietnia do Centrum Sztuki Impart, gdzie odbędzie się premiera nowego programu Teatru Jednego Mima Ireneusza Krosnego. Dodatkowo wystąpi Kabaret Skeczów Męczących.
Teatr Jednego Mima Ireneusz Krosny
Jest jednym z trzech artystów z Polski, który otrzymał w swoim czasie prestiżową nagrodę krytyki w Chicago - The critic’s Choice. To nagroda dla teatrów… bo Krosny jest teatrem a na dodatek jego sztuka jest zrozumiała dla każdej publiczności, także amerykańskiej i to bez tłumacza. Mim, który stworzył swoją własną oryginalną technikę pantomimy, w której aktor nie gra w sposób symboliczny ale bezpośredni przez co staje się bliższy widzowi, któremu łatwiej podążać za treścią spektaklu. Krosny nie gra na toku (ruch u niego nie nie rozpoczyna się z przepony) przez co jego sposób poruszania się na scenie staje się bardziej naturalny a jednocześnie bardziej komediowy.
Przez ostatnie cztery lata Krosny oprócz indywidualnej drogi twórczej wspótworzył wspólny program z Grupą MoCarta, dlatego trudno było mu zrealizować solową premierę jako Teatr Jednego Mima. Oto mamy, kolejny całkowicie nowy - autorski spektakl Ireneusza Krosnego złożony z zupełnie nowych etiud pantomimicznych. Etiudy te w sposób ironiczny lub humorystyczny ujmują sceny „z życia wzięte”. Nie są one ze sobą powiązane jakimś wspólnym wątkiem fabularnym, czy treściowym. Mamy tu samotnego żeglarza doprowadzającego publiczność do choroby morskiej, przedstawiciela handlowego spieszącego samochodem na spotkanie z szefem-tyranem po polskich dziurawych drogach, ściganego przez paparazzi artystę w scence Sława, i inne, nowe postacie w etiudach pt.Wehikuł czasu, Miss kortu, Hambureger, Autostrady, Nuda 21 wieku i itd. Każda z nich stanowi odrębną, zamkniętą całość i posiada własną tematykę, bądź to satyrycznie ujmując różne przejawy życia człowieka w realiach naszej cywilizacji, bądź też, wychodząc poza znane nam z życia sytuacje, dociera tematycznie aż do absurdu i abstrakcji.
Etiudy te są ze sobą w trojaki sposób połączone. Posiadają wspólną formę - wszystkie przedstawiane są za pomocą klasycznego języka pantomimy, a więc bez słów, bez scenografii, z rekwizytem pojawiającym się jakby dla przekory. Wszystkie są grane przez jednego tylko mima, co zmusza go do podjęcia próby wszechstronnego wykorzystania pantomimicznych środków wyrazu. I wreszcie wszystkie te etiudy, niezależnie od zawartych w nich treści, posiadają jeden wspólny cel - chcą dać widzowi chwilę dobrej rozrywki, szczerego śmiechu, spojrzenia z przymrużeniem oka na troski dnia codziennego, chcą dać po prostu godzinę dobrej zabawy. I w tym właśnie sensie tworzą jedną całość. Przebieg bowiem spektaklu jest wyznaczony przez „strategię śmiechu”. Widz jest cały czas, w sposób bardzo przemyślany, prowadzony poprzez różne rodzaje humoru, aż do beztroskiego, nieskrępowanego i szczerego śmiechu, i to śmiechu do łez.
Krosny wypracował oryginalną technikę poruszania się mima w grze komediowej. Jego technika jest przeźroczysta jak dykcja u aktora - czyni każdy ruch zrozumiałym, ale nie zwraca uwagi sama na siebie, daje widzowi poczucie łatwości pracy mima na scenie. Krosny nie stosuje makijażu, w szczególności nie stosuje pobielania twarzy. Występuje zawsze w czarnym, neutralnym kostiumie.
Jego występ warto zobaczyć. Autor, reżyser, choreograf i wykonawca w jednej osobie potrafi rozbawić każdą publiczność do łez pozostawiając ją pod głębokim wrażeniem profesjonalizmu i niezwykłości. W sposób bardzo trafny i dowcipny przedstawia widzom sytuacje i zachowania ludzi z życia wzięte w formie etiud z zaskakującą puentą. Jest wysokiej klasy mimem, a jego wielki atut to zawsze oryginalny pomysł na rozśmieszenie widza.
W sezonie w którym pojawił się na scenach kabaretowych, jak nikt dotąd zdobył cztery Grand Prix najważniejszych festiwali kabaretowych w kraju. Umiejętność porozumiewania się bez słów łamie wszelkie bariery językowe, tak więc jest on doskonale rozumiany również za granicą. Pobyt w USA uwieńczył nagrodą Critic’s Choice znaczącego magazynu artystycznego “The Chicago Reader”.
Jak mówi Stanisław Tym: “Rzadko się zdarza zaskoczenie tak wspaniałe, jakie spowodował występ pana Ireneusza Krosnego.”...
A zatem, dajcie się zaskoczyć!
Nagrody otrzymane w Polsce:
Grand Prix
XVI Lidzbarskie Biesiady Humoru i Satyry
Lidzbark Warmiński, październik 1995
Grand Prix
XII Przegląd Kabaretów PaKA
Kraków, kwiecień 1996
Grand Prix
II Mazurskie Lato Kabaretowe „Mulatka”
Ełk, sierpień 1996
Kabaretowa Rewelacja Roku
„Kataryniarze” ’98
Nagroda im. Andrzeja Waligórskiego
„Andrzej 2000”
przyznawana przez jury po przewodnictwem kabaretu „Elita”
Wyróżnienie poza granicami kraju:
THE CRITIC’S CHOICE THE CHICAGO READERS (oprócz Ireneusza Krosnego wyróżnienie to otrzymali jedynie dwaj artyści z Polski Leszek Mądzik - Scena Plastyczna KUL i Jan Peszek za Monodram)
Kabaret Skeczów Męczących
Kabaret ten pochodzi z Kielc. Powstał w 2003 roku i mimo młodego wieku, doskonale radzi sobie na polskiej scenie kabaretowej, zdobywając coraz większą popularność i uznanie wśród publiczności. Pod nazwą Kabaretu kryje się formacja dynamicznego, spontanicznego aktorstwa, grupa ironiczno-skandalicznej sztuki wokalnej oraz specjaliści do spraw rozbawiania każdej publiczności, w jednym...
Obecny skład Kabaretu:
Karol Golonka
Marcin Szczurkiewicz
Michał Tercz
Jarosław Sadza
Kabaret Skeczów Męczących z powodzeniem występował na wszystkich ważniejszych festiwalach sztuki kabaretowej w kraju, zdobywając przy tym wiele nagród jak choćby dla przykładu:
GRAND PRIX w regionalnych eliminacjach 'FAMY '03',
III Nagroda 'Trybunałów Kabaretowych' w Piotrkowie Trybunalskim 2003
I Nagroda w konkursie głównym Kabaretowego Międzynarodowego Festiwalu 'Wrocek 2005' we Wrocławiu;
Nagroda Publiczności na 22 PACE w Krakowie
Wyróżnienie Jury za skecz 'Zabawa Cudzym Kosztem' - 22 PAKA
II Nagroda na Lidzbarskich Wieczorach Humoru i Satyry - Lidzbark Warmiński
Nagroda Publiczności, Nagroda Dziennikarzy, Nagroda Organizatorów oraz Nagroda za osobowość sceniczną dla Jarosława Sadzy – Przewałka 2006 w Wałbrzychu.
Brał udział również w licznych realizacjach telewizyjnbych ( m.in. Pr. 1 TVP, Pr. 2 TVP,3 TVP, ).
Miejsce: Centrum Sztuki Impart
25 kwietnia 2007, godz. 19.00
Bilety: 30 zł
Bilety na wszystkie imprezy organizowane przez Centrum Sztuki Impart do nabycia:
1. KASA CS IMPART, ul. Mazowiecka 17,
Dział Organizacji- tel. 071 344 39 45,
Kasa (15.00-18.00)- tel. 071 341 94 32
Przelewy należy kierować na konto CS Impart:
BZ WBK 29 1090 2402 0000 0006 1000 0772
2. Kasa 22, Dworzec Główny PKP,
tel. 071 343 73 99, www.kasa22.pl
3. Punkty sprzedaży i sprzedaż internetowa: www.eventim.pl