"Sprawa Dantona" doceniona!
2008-10-31 11:02:58 | WrocławPaździernikowy numer miesięcznika "Teatr" (10/2008) przynosi m.in. wyniki dorocznej ankiety pt. Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2007/2008. Wzięło w niej udział 16 krytyków. Triumfatorem w kilku kategoriach okazała się "Sprawa Dantona" w reżyserii Jana Klaty, Teatru Polskiego.
W kategorii Najlepsze przedstawienie "Sprawa Dantona" Teatru Polskiego została wymieniona 7 razy (plus jeszcze jedna odpowiedź, Łukasz Drewniak bowiem, wskazując na "Factory 2" Krystiana Lupy, dodał, że "Sprawa Dantona" znajduje się w gronie innych wybitnych przedstawień sezonu). Wspomniane "Factory 2" ze Starego Teatru w Krakowie uzyskało w tej kategorii 6 wskazań.
"Sprawa Dantona" triumfowała też w kategoriach:
- Najlepsza reżyseria (Jan Klata – 9 wskazań),
- Najlepsza scenografia (Mirek Kaczmarek – 3 wskazania),
- Najlepsza rola męska (Marcin Czarnik – 4 wskazania, Wiesław Cichy – 4, Bartosz Porczyk – 2),
- Najlepsza rola epizodyczna (Kinga Preis – 2 wskazania),
- Najlepsza muzyka (2 wskazania). Ta ostatnia kategoria jest o tyle zaskakująca, że w "Sprawie Dantona", jak zwykle zresztą u Jana Klaty, mamy do czynienia nie ze specjalnie komponowaną partyturą, tylko z opracowaniem muzycznym.
Teatr Polski zwyciężył również jako Najlepszy teatr. Łukasz Drewniak uzasadnił swój sąd: - za imponującą końcówkę sezonu: "Sprawę Dantona", "Cząstki elementarne" i – mimo wszystko – "Hamleta". W tej kategorii na niższych stopniach podium pojawiły się jeszcze Stary Teatr w Krakowie i Teatr Polski w Bydgoszczy – pozostałe teatry wskazywano tylko raz. Przy okazji kategorii scenograficznej znalazło się ponadto w jednej z odpowiedzi miejsce dla Justyny Łagowskiej za Juliusza Cezara ("znakomite wyczucie przestrzeni budynku teatralnego") i Wojciecha Pusia za "Hamleta" ("tworzenie światów przez światło").
W kategorii Najlepsza adaptacja teatralna (opracowanie tekstu) jednokrotnie wskazywano na pracę Jana Klaty i Sebastiana Majewskiego ("Sprawa Dantona") oraz Jolanty Janiczak i Wiktora Rubina ("Cząstki elementarne"). Ewa Skibińska za kreację w Hamlecie została raz wymieniona w kategorii Najlepsza rola kobieca. W tej samej kategorii dwukrotnie wskazano na Kingę Preis w telewizyjnej Stygmatyczce. Niespodziewanie Teatr Polski trafił również do kategorii Najciekawsza książka o teatrze – Paweł Sztarbowski wyróżnił "coraz ciekawsze programy teatralne".
W finałowej kategorii Największy skandal sezonu Teatr Polski pojawił się dwukrotnie: Rafał Węgrzyniak napiętnował powstałe w kręgu nowej lewicy postdramatyczne utwory Pawła Demirskiego w reż. Moniki Strzępki, w tym "Śmierć podatnika". Paweł Sztarbowski natomiast "próby odwołania Krzysztofa Mieszkowskiego z funkcji dyrektora Teatru Polskiego we Wrocławiu w momencie, gdy zapomniany przez wszystkich teatr zaczął odnosić sukcesy".