Dzieje się - Teatr

Pięćdziesięciolecie pracy artystycznej Danuty Balickiej

2007-09-28 18:55:00 | Wrocław

 14 października 2007 roku przypada jubileusz pięćdziesięciolecia pracy artystycznej wybitnej aktorki teatralnej - Pani Danuty Balickiej-Satanowskiej. Uroczystość jubileuszowa odbędzie się 30 września 2007 roku na Scenie Kameralnej Teatru Polskiego we Wrocławiu po spektaklu Wszystko w rodzinie Raya Cooneya, w którym Jubilatka wystąpi w roli Matki.


Pani Danuta Balicka debiutowała w roku 1954 na scenie Teatru im. A. Fredry w Gnieźnie podwójną rolą: Sanitariuszki w Dziewczynie z Północy Konstantina Paustowskiego i Tatiany Andriejewnej w Jubileuszu Antona Czechowa, ale z teatrem współpracowała już od roku 1952 jako adeptka Teatru Polskiego w Szczecinie. Była aktorką Teatru Polskiego (dawniej Ziemi Pomorskiej) w Bydgoszczy (w latach 1955-1960), Teatrów Dramatycznych w Poznaniu (w latach 1961-1975), Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie (sezon 1975/76), a od roku 1976 na stale związała się z Teatrem Polskim we Wrocławiu. Na scenach tych wspaniale rozwinęła swój niecodzienny aktorski talent, tworząc ponad sto niezapomnianych ról teatralnych, z których wiele to bez wątpienia wybitne kreacje artystyczne, wzbogacające historię teatru w Polsce.

Jej znakomity warsztat aktorski ukształtowały role wywodzące się z dramatu romantycznego i szekspirowskiego. Szczególne miejsce zajmują role Małgorzaty w Wiele hałasu o nic W. Shakespeare'a w reżyserii Andrzeja Witkowskiego (1957), Hermiony w Opowieści zimowej W. Shakespeare'a w reż. Hugona Morycińskiego (1959), Laury w Kordianie J. Słowackiego w reż. Hugona Morycińskiego (1959), Mirandy w Don Juanie M. Frischa w reż. Jana Maciejowsiego (1962), Matyldy w Wielkim człowieku do małych interesów A. Fredry w reż. Jowity Pieńkiewicz (1963), Kleopatry w Antoniuszu i Kleopatrze W. Shakespeare'a w reż. Marka Okopińskiego (1964), Marii Gaili w Słowach bożych R. del Valle-Inclana w reż. Stanisława Hebanowskiego (1966), Muzy w Wyzwoleniu S. Wyspiańskiego w reż. Marka Okopińskiego (1966), Karoliny w Męczeństwie i śmierci Jeana Paula Marata P. Weissa w inscenizacji Henryka Tomaszewskiego (1967), tytułowa w Bazylissie Teofanu T. Micńskiego w reż. Marka Okopińskiego (1967), Julii w Szalonej Julce wg J. A. Kisielewskiego w reż. Izabelli Cywińskiej (1967), Eboli w Don Karlosie F. Schillera w reż. Izabelli Cywińskiej (1968), Idalii w Fantazym J. Słowackiego w reż. Jerzego Zegalskiego (1969) oraz Lady Makbet w Makbecie W. Shakespeare'a w reż. Romana Kordzińskiego (1975).

Z wrocławskich dokonań artystycznych na szczególne wyróżnienie zasługują jej następujące kreacje: Matylda w Wielkim człowieku do małych interesów A. Fredry w reż. Marii Straszewskiej (1976), Winnie w Radosnych dniach S. Becketta w reż. Franciszka Starowieyskiego (1977), Królowa Małgorzata w Iwonie, księżniczce Burgunda W. Gombrowicza w reż. Witolda Zatorskiego (1978), Lulu w Skizie G. Zapolskiej w reż. Ewy Bułhak (1978), Szambelanowa w Panu Jowialskim A. Fredry w reż. Witolda Zatorskiego (1979), Tytania we Śnie nocy letniej W. Shakespeare'a w reż. Jerzego Grzegorzewskiego (1980), Pani Halimska w Opętanych W. Gombrowicza w reż. Tadeusza Minca (1980), Baronowa w Garbusie S. Mrożka w reż. Wiesława Górskiego (1981), Księżna Irina w Szewcach (1982), Spika Tremendosa w Onych (1984), Elza Fizdejkowa w Janulce, córce Fizdejki (1986) - wszystkich trzech S. I. Witkiewicza w reż. Jacka Bunscha, Nietoperzowa w Vatzlavie S. Mrożka w reż. Marcela Kochańczyka (1986), Matka w Dzieciach Arbatu A. Rybakowa w reż. Jacka Bunscha (1988), Waleria w Opowieściach Lasku Wiedeńskiego Ö. von Horvátha w reż. Henryka Adamka (1989), Hrabina w Biesiadzie u Hrabiny Kotłubaj W. Gombrowicza w reż. Jacka Bunscha (1990), Księżna Himalaj w Operetce W. Gombrowicza w reż. Krzysztofa Zaleskiego (1992), Simone w Pierwszej młodości Ch. Giudicellego w reż. Wojciecha Adamczyka (1992), Gena Białaś w Villi dei Misteri H. Kajzara w reż. Jacka Orłowskiego (1994), Baronowa Wurmerhelm w Graczu F. Dostojewskiego w reż. Jacka Bunscha (1995), Matka we Wszystko w rodzinie R. Cooneya w reż. Marcina Sławińskiego (1997), Maniefa w Naszym człowieku w reż. Walerija Fokina (2001), Pani Phelps w Przygodach Hucka Finna w reż. Jana Szurmieja (2001) i Klimina w Weselu S. Wyspiańskiego w reż. Mikołaja Grabowskiego (2002). Na scenie wrocławskiego Impartu w roku 2003 odbyła się premiera Tanga S. Mrożka, w którym zagrała rolę Eugenii, dwa lata później zaś Szewczyn wg S. I. Witkiewicza - obu w reż. Stanisława Melskiego. W tym ostatnim przedstawieniu zagrała Gnębona Puczymordę.

W swym dorobku artystycznym Pani Danuta Balicka ma także role filmowe: Sędziny w Bez znieczulenia w reżyserii Andrzeja Wajdy (1978), Jadwigi we W zawieszeniu w reż. Waldemara Krzystka (1986), Matki Szymona w serialu Życiu jak poker w reż. Wojciecha Raweckiego i Marka Piestraka (1998) oraz Jadzi w serialu Świat według Kiepskich w reż. Okiła Khamidowa (1999), a także kilkanaście premier w Teatrze Telewizji, ostatnio Żona Kurta w Kamerze marzeń Jana Jakuba Kolskiego w jego reżyserii (2002).

Pani Danuta Balicka - jedna z najwybitniejszych aktorek Teatru Polskiego we Wrocławiu o tak szerokim emploi artystycznym - tworzyła na najwyższym poziomie sztuki aktorskiej postacie, które wzbogacała dużą dozą ciepła ludzkiego i pogłębiała psychologicznie. Jej niezapomniane kreacje w teatrze szekspirowskim i romantycznym oraz szeroko pojmowanym repertuarze współczesnym zawsze zdobywały i do dziś zdobywają uznanie publiczności oraz wysokie oceny krytyki teatralnej. Mistrzostwo i błyskotliwość sztuki aktorskiej determinują jej role w ostatnim dwudziestoleciu. Jest laureatką licznych nagród: aktorskich na II (1962), IV (1964) i VI (1966) Kaliskich Spotkaniach Teatralnych, za rolę Charlotty Corday w Męczeństwie i śmierci Jeana Paula Marata Złotej Chryzantemy (1967) i Bursztynowego Pierścienia (1967), wyróżnień na V Telewizyjnym Festiwalu Teatrów Dramatycznych (1968) i VI Opolskich Konfrontacjach Teatralnych (1980), na XVII Opolskich Konfrontacjach Teatralnych otrzymała natomiast nagrodę zespołową dla aktorów i realizatorów spektaklu Biesiada u hrabiny Kotłubaj (1991). Uhonorowana została nagrodą publiczności Wrocławia Brązową Iglicą (1981) oraz Nagrodą Towarzystwa Miłośników Wrocławia (1989). W roku 2002 otrzymała po raz drugi państwowe odznaczenie - Złoty Krzyż Zasługi, w roku 2005 zaś Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze - Gloria Artis".

(Informacja prasowa)



Słowa kluczowe: danuta balicka teatr aktorka jubileusz artystka teatr polski we wroclawiu
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Polecamy
Inwazja, Teatr Dramatyczny
Teatr Dramatyczny z "Inwazją" na Litwie

Najnowszy spektakl białostockiego teatru został nagrodzony owacjami na stojąco.

Ostatnio dodane
Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.

"Gry" na wielu poziomach
"Gry" na wielu poziomach

W 1988 roku w jednym z izraelskich kibuców 11 mężczyzn zgwałciło 14-letnią dziewczynkę. W późniejszym procesie sądowym jedynie 4 spośród nich zostało uznanych winnymi i skazanych na karę pozbawienia wolności.