Marzec 2022 w Instytucie Grotowskiego - jakie spektakle zobaczymy?
2022-02-24 11:54:48 | WrocławInstytut Grotowskiego we Wrocławiu oficjalnie wita wiosnę. W marcu 2022 roku zobaczyć tam będzie można sześć mocnych pozycji dramaturgicznych i performatywnych. Miesiąc rozpocznie się projektem „Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych”, a w nim: performanse Aurory Lubos „Witajcie/Welcome” oraz Justyny Górowskiej „Łzy nimfy”, a także spektakl taneczny Sommer Ulrickson i Anny Peschke „Lilith”. W dalszej części miesiąca widzowie będą mieli okazję zobaczyć dwa spektakle w reżyserii Jarosława Freta – dyrektora Instytutu Grotowskiego: „Złowione” – spektakl „wyławiający” esencję twórczości Różewicza oraz „Szeol” – seans teatralny współtworzony z Moniką Wachowicz, kuratorką projektu „Szczeliny”. „Prorok. Próba orkiestry” to spektakl Teatru Cinema wieńczący miesiąc. Dla przeciwwagi można się także wybrać na wykład Magdaleny Raszewskiej pt. „Scenografia teatru Adama Hanuszkiewicza” w ramach Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań.
Program wydarzeń marcowych
sob.–niedz. 12–13.03.2022, 19.00
Instytut Grotowskiego, Piekarnia
Złowione
Spektakl Teatru ZAR w reżyserii Jarosława Freta
„Złowione”, a może „wyłowione”, „odzyskane”, „wyciągnięte na brzeg”, ale też „dopytane – pełne pytań”. Pytań o spotkanie Jerzego Grotowskiego i Tadeusza Różewicza, pełnych hipotez, domysłów, niedomówień, a przecież zarazem pełnych pewności i bezczelności do jakich zmusza nas zasłona czasu, płynącego jak miejski ściek. „Złowione” zawdzięczają swe istnienie Różewiczowskiej poetyce fragmentu: są tu obszerne obrazy z „Pułapki” i słowa poematu „Złowiony”, a równocześnie strzępy poematu „Recycling. Złoto” i wiele innych fragmentów poezji Różewicza, które „wyławiamy”, „topiąc” w związku z nieodbytym, ale wciąż możliwym spotkaniem dwóch gigantów kultury Wrocławia – przenosimy je z czasu przeszłego niedokonanego w czas przyszły niedokonany.
Bilety: 20/30 PLN
pt. 18.03. 2022, 17.00
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena
Scenografia teatru Adama Hanuszkiewicza
Wykład prof. Magdaleny Raszewskiej
Teatr Adama Hanuszkiewicza – zjawisko artystyczne, które prowokowało, wzbudzało dyskusje przez blisko dwadzieścia lat. Nie tylko swoją obrazoburczą interpretacją klasyki (rację miał Kreon, nie Antygona, Prezes, a nie Kordian) lecz także, a może – przede wszystkim – kształtem scenicznym. Nie byłoby „teatru Hanuszkiewicza”, gdyby nie twórczy wkład scenografów różnych estetyk, różnych rodowodów. Był etap pracy z Krzysztofem Pankiewiczem, była era Xymeny Zaniewskiej i był, niebywale wyrazisty, Marian Kołodziej. A emblematyczne dla tego teatru stały się prace Adama Kiliana i Marcina Jarnuszkiewicza, choć z każdym z nich Hanuszkiewicz pracował tylko raz. Paradoks zjawiska zwanego teatrem ma taki skutek, że dziś w „teatrze Hanuszkiewicza” (jego kształcie ideowym) każdy może znaleźć to, co chce i interpretować po swojemu, natomiast scenografię – każdy widzi.
19 lutego odbędą się warsztaty Roberta Rumasa dla grupy roboczej.
Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki.
pt.–sob. 25–26.03.2022, 19.00
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
Szeol | שאול
Seans teatralny Moniki Wachowicz i Jarosława Freta
„Szeol” to seans teatralny, a równocześnie na wskroś współczesna lamentacja dla umarłych i nieumarłych, urodzonych i nieurodzonych. To zstępowanie po cienkiej linii oddechu, głosu, dźwięku na samo dno ciszy, która jak mityczny Szeol zakrywa, zamyka, stając się zasłoną, przez którą nie może przebić się żadne uczucie, żaden obraz. Jedyną siłą, która może uratować zstępujących do Szeolu, jest Miłość. Zstępowaniu towarzyszy muzyka, a raczej jej niezwykła gęstość – jakby nasze ciała były „tylko” dźwiękiem czy też instrumentem i zarazem ścieżką w głąb, bez dna. „Szeol” to opowieść o pragnieniu i gotowości do życia pełnego i rozwibrowanego jak oddychanie ogniem.
Bilety: 20/30
czw. 31.03.2022, 19.00
Instytut Grotowskiego, Piekarnia
Prorok. Próba orkiestry
Spektakl Teatru Cinema
Spektakl oparty na tekstach Thomasa Bernharda „Chodzenie”, Michela Houellebecqa „Serotonina”, Pietro Citatiego „Wiosna Chosrowa” oraz tekstach Zbigniewa Szumskiego. Akcja spektaklu dzieje się w opuszczonej sali bankietowej, która pełniła funkcję kina lub sali rekreacyjnej. Odbywały się w niej wówczas kursy jogi i tańca, wesela, stypy oraz zjazdy weteranów i absolwentów. Teraz ma tu miejsce próba orkiestry. Z tych tematów/sytuacji rodzi się choreografia spektaklu. Choreografia, która nie jest tłem ani wstawką taneczną. Można jednocześnie mówić i tańczyć, nie będąc artystą rewiowym. Spis uroczystości (akty spektaklu): stypa, chrzest, bal maturalny, wesele. Te sytuacje mogą się zapętlać. Pamięć miejsca jest niekonsekwentna i fragmentaryczna. Rzeczy mniej ważne potrafią zakłócić hierarchię wspomnień. To, co nieważne „pcha się” i manifestuje. Idealne miejsce dla proroka fałszywego i prawdziwego. Umieć rozśmieszać w rozmowie o śmierci, może być cechą proroka. Czy współczesny prorok jest filozofem, inżynierem sztucznej inteligencji czy inwestorem? Absolutna potęga proroka produkuje nadwyżkę swobodnych ustaleń.
Bilety: 20/30
"Szczeliny" w marcu 2022 - program
pt. 4.03.2022, 20:00 | Sala Teatru Laboratorium
Witajcie/Welcome
Performans Aurory Lubos
Interesuje mnie człowiek ten, który jest bezpieczny, ale niechętny do przyjmowania innych, którzy uciekają przed wojną, konfliktem, opresjami, śmiercią, głodem. Interesuje mnie sytuacja konfliktu, zagrożenia, cierpienia. I to, co ten najedzony, zadowolony, zachodnioeuropejski człowiek czułby w takim miejscu; co czułby do ludzi, których codzienną rzeczywistością jest walka o życie.
Jednym z elementów wydarzenia jest dokumentacja performansu „Z wody”, który odbył się na plaży w Sopocie w październiku 2015 roku w Dniu Solidarności z Uchodźcami. Był to mój komentarz w sprawie imigrantów ginących na morzu, przeniesienie obrazów w naszą polską, namacalną rzeczywistość. Wzbudzenie empatii w oglądających, niereagujących obserwatorach.
sob. 5.03.2022, 18:00 i 20.00 | Sala Teatru Laboratorium
Łzy nimfy
Performans Justyny Górowskiej jako WetMeWild
WetMeWild – alter ego artystki, wcielenie słowiańskiej brzeginki – odprawi rytuał poświęcony żywiołowi wody. Jej witalna mokrość stanie się emanacją nierozerwalnego związku z wodą, substancją, dookoła której toczy się całe życie na Ziemi, a która w dobie późnego kapitalizmu skażona jest włóknami mikroplastiku. Zapisana w prawach człowieka jako niezbywalne prawo, stała się butelkowanym produktem, sprywatyzowanym i zmonopolizowanym przez korporacje.
Podczas performansu WetMeWild, wyłaniając się z wilgotnych oparów słowiańskiego mitu, stanie się skażonym wodnym ciałem. Oparta na japońskiej praktyce butō choreografia będzie eksplorowała technikę water body. Performans odbędzie się w świecie realnym, jak i w rozszerzonej rzeczywistości za sprawą aplikacji NymphTears. Dzięki niej naznaczone markerami ciało artystki pokryje się trójwymiarowymi animacjami.
Rozszerzająca rzeczywistość aplikacja NymphTears jest dodatkowym, nieobowiązkowym elementem performansu. Można ją znaleźć w Google Play (dostępna tylko w systemie operacyjnym Android).
Zachęcamy do pobrania aplikacji przed wydarzeniem.
niedz. 6.03.2022, 19.00 | Studio Na Grobli
Lilith
Spektakl taneczny / work in progress Sommer Ulrickson i Anny Peschke
My, kobiety potrzebujemy bohaterek!
Mityczna postać Lilith od 5000 lat pojawia się w różnych kulturach i religiach.
Może być dla nas inspirującą bohaterką. Lilith to nieposkromiona postać kobieca, która nie poddaje się mężczyźnie i wyłamuje się z systemu patriarchalnego.
Jest wojowniczką o równość, samostanowienie i wolność.
Wczesna wojowniczka o feminizm!
MD/ip
fot. Tobiasz Papuczys/materiały prasowe