Dzieje się - Teatr

Majsternia Pisni z Ukrainy we Wrocławiu

2008-04-15 16:21:50 | Wrocław

 Od 18 do 21 kwietnia (piątek–poniedziałek) w Instytucie im. Grotowskiego będziecie mieli okazję spotkac się z zespołem Majsternia Pisni z Lwowa. To ośrodek poszukiwań artystycznych, zorganizowany przez Natalkę Połowynkę i Serhija Kowałewycza w 2003 roku we Lwowie na wzór średniowiecznego cechu, akcentującego relację mistrz-uczeń.

Działalność artystyczna Pracowni Pieśni, którą umiejscowić można na przecięciu teatru i muzyki tradycyjnej, oscyluje wokół procesów zachodzących w świadomości człowieka oraz fundamentalnych prawideł kształtujących przemiany w kulturze.

Podejmując tradycyjne formy śpiewu, Majsternia odnajduje przetarty przez pokolenia szlak wiodący ku temu, co osobiste i niepowtarzalne, a co może zostać przekazane drugiej osobie. W tym ujęciu pieśń tradycyjna przekracza formy estetyczne i jawi się jako nośnik wiedzy, a także forma nauki, terapii i życiowej przemiany. W takim kontekście śpiew staje się służbą, instrumentem umożliwiającym łączność z tradycyjnym sposobem myślenia.

Program:

18 kwietnia (piątek), godz. 19:00
„Droga Majsterni Pisni”
Prezentacja pracy Majsterni ilustrowana zdjęciami oraz fragmentami filmowymi
Wstęp wolny


Podczas spotkania zostaną zaprezentowane fragmenty filmu W niedzielę rano, dokumentującego pracę nad projektem Rasa (reż. S. Kowałewycz), film Drzewo, opowiadający o mistrzach śpiewu z Kraczkibka na Połtawszczyźnie (reż. P. Fareniuk) oraz fragmenty filmu Baj, przestawiającego ekspedycję Majsterni Pisni, pracę nad projektami Irmos oraz sesje pracy nad projektem Rasa.

W ramach projektu Rasa Majsternia Pisni pracuje nad materiałem muzycznym i ruchem pochodzącymi z ukraińskich rytuałów kobiecych i rytuałów roku, ze szczególnym uwzględnieniem roli kobiety. Wybrane pieśni, pochodzące z różnych rejonów Ukrainy, szczególnie z Winnicy, Połtawy i Polesia analizowane są przez członków Majsterni pod kątem rytuału, którego poszukuje się w pieśniach i poprzez pieśni. Następny krok stanowi próba znalezienia adekwatnej dla tych badań formy w teatrze. Ten etap pracy to poszukiwanie „elementów rytuału w działaniach scenicznych”.


19 kwietnia (sobota), godz. 19:00 B
Kwiat-narzeczona
Prezentacja monodramu Natalki Połowynki

Reżyseria: Serhij Kowałewycz
Opracowanie muzyczne i wykonanie: Natalka Połowynka
Materiał: ukraińskie pieśni ludowe, klasyczne romanse


20 kwietnia (niedziela), godz. 19:00 B
Koncert irmosów – prawosławnych pieśni sakralnych
Prowadzenie projektu: Serhij Kowałewycz, Natalka Połowynka
Wykonawcy: Nazar Romanjuk, Olena Kostiuk, Uliana Horbaczewska, Jurij Josifowicz, Natalka Połowynka


Pochodzące z języka greckiego słowo „irmos”, oznacza „związek”, „połączenie”, „pieśń”. Śpiew irmologiczny to tradycyjny duchowy śpiew ukraiński.


 21 kwietnia (poniedziałek), godz. 19:00
Międzynarodowe poszukiwania artystyczne „Pieśń nad pieśniami”


Pokaz pracy nad projektem bazującym na zasadach teatru-obserwatorium, którego centrum poszukiwań stanowi starotestamentowy tekst Pieśni nad pieśniami. Płaszczyzna tekstu, jego językowe warianty oraz sam tekst jako tekst sakralny, ustanawia związki między obrazami i ich artystycznymi wcieleniami. Tekst jest kanonem służby aktualizowanym przez osobistą wiedzę performera pomiędzy artystycznymi wcieleniami. Początki pracy nad projektem sięgają 2006 roku.

W pierwszej części spotkania artyści zaprezentują materiały filmowe oraz fotografie ilustrujące trzy robocze sesje pracy nad projektem „Pieśń nad pieśniami”. Druga część będzie praktycznym pokazem pracy międzynarodowej grupy, opartym na śpiewie i akcji.

Wstęp wolny


Natalka Połowynka – śpiewaczka, aktorka, pedagog. Urodziła się w rejonie Winnicy na Ukrainie w rodzinie nauczycielskiej. Studiowała we Lwowskim Państwowym Konwersatorium im. Łysenki (klasa profesor Tarnaweckiej). Odbyła staż w Workcenter of Jerzy Grotowski w Pontederze we Włoszech. Od 1988 roku pracowała w Teatrze im. Łesia Kurbasa we Lwowie. Jest laureatką międzynarodowych festiwali muzycznych i teatralnych. Wykonawczyni religijnej muzyki dawnej, pieśni ludowych, romansów, muzyki kompozytorów współczesnych oraz współczesnej muzyki improwizacyjnej. Od 1996 roku współpracuje z reżyserem Serhijem Kowałewyczem z Moskwy.

Serhij Kowałewycz – reżyser i metodolog teatru muzyczno-dramatycznego, pedagog, uczeń wybitnego twórcy teatralnego Wolodymyra Klymenko (Klim). W latach 1988–2002 dyrektor tradycyjnej szkoły dramatycznej Słowo i Głos w Elektrostacie (Rosja). Ma za sobą czternaście lat pracy teatralnej: od teatru klasycznego poczynając, poprzez działania laboratoryjne i eksperymentalne, na projektach kulturowych wywodzących się z tradycji prawosławia kończąc. Reżyser kilku antropologiczno-dokumentalnych filmów (Чтения, 2003; Неведение, 2004) dedykowanych N. G. Aleksiejewowi, jednemu z założycieli rosyjskiej szkoły metodologii.



Patronat medialny:


 

Słowa kluczowe: Majsternia Pisni z Ukrainy instytut grotowskiego wrocław lwów monodram pieśń nad pieśniami koncert
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Polecamy
Teatralne Nagrody Muzyczne
Rusza jubileuszowa 15. edycja Teatralnych Nagród Muzycznych

Jest to jedyny ogólnopolski konkurs tego rodzaju.

aktorzy Wrocławskiego Teatru Pantomimy
Wrocławski Teatr Pantomimy wystąpi z artystami z Korei Południowej

To współpraca w ramach projektu "Alice Art=A Live Art".

Polecamy
Ostatnio dodane
Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.

"Gry" na wielu poziomach
"Gry" na wielu poziomach

W 1988 roku w jednym z izraelskich kibuców 11 mężczyzn zgwałciło 14-letnią dziewczynkę. W późniejszym procesie sądowym jedynie 4 spośród nich zostało uznanych winnymi i skazanych na karę pozbawienia wolności.