Opis
Mirror Garden - koncert muzyki perskiej w wykonaniu Vahdat Ensemble z Teheranu
Śpiew: Mahsa i Marjan Vahdat. Muzycy: Atabak Elyasi (sitar) oraz Pasha Hanjani (flet ney)
VAHDAT ENSEMBLE
Siostry Mahsa i Marjan Vahdat uczyły sie zarówno klasycznego śpiewu perskiego od nauczycieli muzyki w Iranie, jak i regionalnej i tradycyjnej muzyki irańskiej. Po islamskiej rewolucji roku 1979, kobiety otrzymały zakaz publicznego śpiewania w Iranie. Nawet wiele lat po rewolucji proces wykluczania kobiet z dziedzictwa kulturalnego Iranu trwa: kobiety mogą występować tylko przed żeńską widownią albo z towarzyszeniem mężczyzny - nigdy jako solistki. Mimo to wiele irańskich śpiewaczek nadal śpiewa. Podobnie działają Mahsa i Marjan, występując podczas prywatnych koncertów w Iranie oraz - częściej - za granicą. Ich repertuar składa się z własnych interpretacji muzyki regionalnej i tradycyjnej. Teksty pochodzą zazwyczaj z mistycznej i miłosnej poezji wielkich poetów perskich żyjących kilkaset lat temu, takich jak Hafiz, Rumi, Saadi, bądź też ze współczesnej poezji irańskiej, traktującej o problemach społecznych Iranu. Mahsa aktywnie wspiera prawa człowieka, występując podczas koncertów charytatywnych i podobnie jak Marjan jest ambasadorką Freemuse, niezależnej międzynarodowej organizacji broniącej wolności wyrazu artystów i kompozytorów na całym świecie.
Więcej informacji: www.mahsavahdat.com
MUZYKA PERSKA
Tradycyjna muzyka perska czerpie z wielu źródeł, w tym z regionalnych stylów muzycznych, religijnych gatunków melodii i chorałów oraz popularnych piosenek przetworzonych przez mistrzów i ich uczniów. Melodie te były podstawą twórczych występów lub improwizacji, podobnie jak motywy wykorzystywane w improwizacji jazzowej na Zachodzie. Muzyka ta odzwierciedla pojęcia kluczowe dla kultury irańskiej, a w szczególności mistycyzm islamski oraz motywy kulturowe obecne w innych formach sztuki. Jest związana z filozofią suficką, szczególnie poprzez motywy poetyckie. Ta forma muzyki jest oparta na systemie modalnym i kładzie szczególny nacisk na improwizacje i ornamentacje - partie wokalne są często udekorowane przez tahir (ozdobnik podobny do jodłowania). Elastyczność form muzycznych i zakres wolności improwizowania są na tyle duże, że ten sam utwór zagrany dwa razy przez jednego artystę podczas jednego występu, może odznaczać sie inną kompozycją melodyczną, formą, długością i efektem emocjonalnym.