Sztuka
Przełam się sztuką

Przełam się sztuką

  • 2018-11-26, do 2019-01-15
  • Galeria Arttrakt, ul. Ofiar Oświęcimskich 1/1, Wrocław

Opis

Jak co roku w przedświątecznym okresie zapraszamy na wystawę "Przełam się sztuką" Główny motyw ekspozycji stanowią prace na papierze i małe formy malarskie. W tym roku prezentujemy też po raz pierwszy małe formy rzeźbiarskie. Papier, choć wydawałoby się medium nietrwałe i ulotne daje szeroki wachlarz możliwości i różnorodności, będąc podłożem dla najrozmaitszych technik : grafiki, fotografii, rysunku, akwareli czy kolażu. Często papier sam w sobie kojarzony jest z pewnym etapem projektowym, warsztatowym, jednak warto zwrócić uwagę na pewną dwutorowość technik tzw. papierowych. Z jednej strony są to szkice, malarskie notatki, preludium do dalszych projektów, które jawią się jednak często jako osobne, ukończone dzieła sztuki. Z drugiej strony niezwykle wypracowane i pracochłonne formy graficzne takie jak akwaforta z akwatintą, linoryt, które od początku mają bardzo sprecyzowany koncept. Zebrane razem stanowią zestaw ciekawych spostrzeżeń, ulotnych chwil zapisanych na papierze.

Charakter prac tworzonych na papierze jest o tyle specyficzny, że często z założenia cechować ma go pewna powtarzalność. Stąd edycje graficzne czy fotograficzne. O dziełach sztuki myślimy na ogół, jako o czymś niepowtarzalnym, tymczasem w grafice powtarzalność jest właśnie najważniejsza. Przez wiele stuleci grafika pełniła funkcję podobną do tej, jaką dziś spełnia fotografia – pozwalała rozpowszechniać wizerunki. Zdarzali się jednak w dziejach grafiki twórcy, którzy wynieśli ją na artystyczne wyżyny: Dürer, Rembrandt, Piranesi, Goya, Picasso. Liczy się bowiem pierwotny koncept i jakość artystyczna. Często rysunki są formą przepracowywania, modyfikowania i powtarzania jednego motywu, zaś fotografia może być dokumentacją chwili, zatrzymaniem niepowtarzalnego, pięknym spostrzeżeniem przelanym w procesie druku na papier. Małe formy malarskie stanowią pewne uzupełnienie prezentacji, będąc swego rodzaju dopowiedzeniem technik graficznych, czy też porównaniem obu mediów.

Formy rzeźbiarskie prezentowane na wystawie to również przykład realizacji w formie edycji, a w przypadku ceramiki również przykład medium pozornie nietrwałego, które jednak poprzez dopuszczenie pewnej kontrolowanej powtarzalności (rzeźby mają również swoje edycje i istnieje możliwość wielokrotnego odlewu z formy), i równocześnie możliwości wykończenia w różny sposób tej samej formy staje się realizacją unikatową i oryginalną.

Prace na papierze, lub małe formy malarskie i rzeźbiarskie, niezobowiązujące w swojej formie są nie tylko wartością materialną, ale również czymś co budzi emocje, wrażliwość, fascynuje lub intryguje, coś co sprawia że obcujemy nie tylko z pięknym przedmiotem ale konkretną ideą, koncepcją, indywidualnością. Chcemy pokazać że stając się aktywnym odbiorcą sztuki-kolekcjonerem możemy podarować sobie lub swoim bliskim nową jakość nie tylko estetyczną ale także intelektualną i emocjonalną.

Artyści biorący udział w wystawie: Tadeusz Dominik, Mariusz Dydo, Ewa Goral, Izabela Kita, Agata Kosmala, Małgorzata Kosiec, Tomasz Koclęga, Eugeniusz Minciel, Joanna Mlącka, Ryszard Grzyb, Jan Opaliński, Artur Przebindowski, Jacek Sroka, Lech Twardowski, Ireneusz Walczak, Wilk Urszula, Oskar Zięta

Polecamy
Ostatnio dodane
Konkurs Fotograficzny Głębia Spojrzenia
Zbliża się 11. edycja Studenckiego Konkursu Fotograficznego "Głębia Spojrzenia"

Podziel się ze światem swoimi fotografiami i wygraj wyjątkowe nagrody.

Popularne
Kolejne pokazy multimedialnej fontanny już wkrótce
Kolejne pokazy multimedialnej fontanny już wkrótce Wrocław

Dla tych, którzy jeszcze nie widzieli nowej atrakcji miasta, mamy dobrą wiadomość - kolejne pokazy już wkrótce!

Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce

Nowa fontanna we Wrocławiu to największa i najdroższa tego typu inwestycja w Polsce.

Depeszowcy kontra depesze
Depeszowcy kontra depesze

Tutaj każdy chce mieć swój dekalog. Każdy depesz, względnie depeszowiec wiesza go potem na ścianie, obok mnóstwa tłustych, cudownie odbijających światło, wycałowanych i w