Opis
Od 16 czerwca w Galerii BWA Awangarda będzie można oglądać wystawę dyplomową "Habitat 2" Michała Pietrzaka, studenta roku dyplomowego Wydziału Grafiki i Sztuki Mediów ASP we Wrocławiu, zajmującego się architekturą i fotografią.
"Habitat 2" Michała Pietrzaka to kolejna odsłona z cyklu Habitat, który jest sukcesywnie rozwijany od 2006 roku. Na prezentowany artefakt składa się obiekt fotograficzny oraz jego swoisty suplement, którym jest realizacja video. Pracę o wym. 3/2,1m stanowi zatem dziewiętnaście autonomicznych fotografii, tworzących jeden obraz oraz projekcja ekranowa o tych samych wymiarach.
"Autor, budując obraz, który ma charakter poliptyku (dotyczy to również obrazu video), zestawia ze sobą w formalną i narracyjną całość wiele fotogramów wykonanych w jednym miejscu, w różnym czasie. Efektem tych działań staje się nawarstwienie widoków rzeczywistości zamkniętych w jednym,pozornie spójnym fotograficznym kadrze. Kluczowym elementem obrazu, paradoksalnie stanowiącym tu tło, jest kubatura architektury, będąca łącznikiem spajającym całość, która wiąże poprzez linie swojej perspektywy poszczególne fotografie. Z całości dynamiki obrazu wyłania się na pierwszy plan statyczna postać, która będąc jego częścią (w sensie narracyjnym jest ona podmiotem lirycznym z jednej strony, z drugiej zaś częścią żywej tkanki miejskiej), pełni rolę obserwatora rzeczywistości zwartej w obrazie. Jednak przypisana tej postaci przez Pietrzaka rola wykracza poza funkcję elementu, którego zadaniem jest ześrodkowanie dramaturgii obrazu. Ukazana niekiedy z nachalną wyrazistością, niekiedy szczątkowo postać kobiety zdaje się przekraczać dwuwymiarowość obrazu i sprawia wrażenie, że jest przede wszystkim obserwatorem, a nie uczestnikiem zobrazowanej wiązki anegdot. W zamyśle autora symbolizuje ona tu człowiecze indywiduum, chcące zwrócić uwagę obserwatora na zagadnienia dotyczące człowieka jako jednostki - jednostki z jednej strony uwikłanej w świat, z drugiej pozostającej wobec niego w egzystencjalnym dystansie. Praca ta jest wizualną próbą zdefiniowania miejsca współczesnego człowieka jako jednostki w aspekcie socjologiczno-urbanistycznym, jego problemów takich jak.: oderwanie od natury, anonimowość, alienacja; człowieka w zindustrializowanym współczesnym świecie, będącym środowiskiem jego życia,będącego naszym Habitatem."
prof. Andrzej P. Bator
"Habitat 2" Michała Pietrzaka to kolejna odsłona z cyklu Habitat, który jest sukcesywnie rozwijany od 2006 roku. Na prezentowany artefakt składa się obiekt fotograficzny oraz jego swoisty suplement, którym jest realizacja video. Pracę o wym. 3/2,1m stanowi zatem dziewiętnaście autonomicznych fotografii, tworzących jeden obraz oraz projekcja ekranowa o tych samych wymiarach.
"Autor, budując obraz, który ma charakter poliptyku (dotyczy to również obrazu video), zestawia ze sobą w formalną i narracyjną całość wiele fotogramów wykonanych w jednym miejscu, w różnym czasie. Efektem tych działań staje się nawarstwienie widoków rzeczywistości zamkniętych w jednym,pozornie spójnym fotograficznym kadrze. Kluczowym elementem obrazu, paradoksalnie stanowiącym tu tło, jest kubatura architektury, będąca łącznikiem spajającym całość, która wiąże poprzez linie swojej perspektywy poszczególne fotografie. Z całości dynamiki obrazu wyłania się na pierwszy plan statyczna postać, która będąc jego częścią (w sensie narracyjnym jest ona podmiotem lirycznym z jednej strony, z drugiej zaś częścią żywej tkanki miejskiej), pełni rolę obserwatora rzeczywistości zwartej w obrazie. Jednak przypisana tej postaci przez Pietrzaka rola wykracza poza funkcję elementu, którego zadaniem jest ześrodkowanie dramaturgii obrazu. Ukazana niekiedy z nachalną wyrazistością, niekiedy szczątkowo postać kobiety zdaje się przekraczać dwuwymiarowość obrazu i sprawia wrażenie, że jest przede wszystkim obserwatorem, a nie uczestnikiem zobrazowanej wiązki anegdot. W zamyśle autora symbolizuje ona tu człowiecze indywiduum, chcące zwrócić uwagę obserwatora na zagadnienia dotyczące człowieka jako jednostki - jednostki z jednej strony uwikłanej w świat, z drugiej pozostającej wobec niego w egzystencjalnym dystansie. Praca ta jest wizualną próbą zdefiniowania miejsca współczesnego człowieka jako jednostki w aspekcie socjologiczno-urbanistycznym, jego problemów takich jak.: oderwanie od natury, anonimowość, alienacja; człowieka w zindustrializowanym współczesnym świecie, będącym środowiskiem jego życia,będącego naszym Habitatem."
prof. Andrzej P. Bator