Opis
Galeria Entropia zaprasza 29.01.08 o godz. 18.00 /wtorek/ na pokaz i wykład dr Katarzyny Prajzner Z historii eksperymentu: Len Lye. Sztuka w ruchu.
Len Lye (1901-1980), artysta urodzony w Nowej Zelandii, przejawiał aktywność w wielu dziedzinach sztuki; był malarzem, reżyserem, rzeźbiarzem, poetą i teoretykiem. Mimo pozornie rozbieżnych zainteresowań, na każdym z obszarów swojej działalności Lye podejmował wyzwanie uczynienia ruchu artystyczną formą wypowiedzi. Autor rzeźb kinetycznych, zafascynowany ruchem i kolorem, jest najbardziej znany jako filmowy eksperymentator. W latach 30., pracując dla brytyjskiego General Post Office jako jeden z pierwszych wykorzystałw animowanych filmach reklamowych technikę bezpośredniej pracy na taśmie celuloidowej, w nowatorski sposób łącząc efekty wizualne z dźwiękowymi.
Len Lye (1901-1980), artysta urodzony w Nowej Zelandii, przejawiał aktywność w wielu dziedzinach sztuki; był malarzem, reżyserem, rzeźbiarzem, poetą i teoretykiem. Mimo pozornie rozbieżnych zainteresowań, na każdym z obszarów swojej działalności Lye podejmował wyzwanie uczynienia ruchu artystyczną formą wypowiedzi. Autor rzeźb kinetycznych, zafascynowany ruchem i kolorem, jest najbardziej znany jako filmowy eksperymentator. W latach 30., pracując dla brytyjskiego General Post Office jako jeden z pierwszych wykorzystałw animowanych filmach reklamowych technikę bezpośredniej pracy na taśmie celuloidowej, w nowatorski sposób łącząc efekty wizualne z dźwiękowymi.
W GPO Lye rozpoczął eksperymenty z tworzeniem filmów bez użycia kamery, rysując je bezpośrednio na taśmie filmowej. Pierwszym efektem tych eksperymentów był powstały w 1935 roku Colour Box, The. W kolejnych filmach dla GPO Lye eksperymentował z montażem oraz różnymi formami animacji, mieszając je często w nowatorski sposób w poszczególnych filmach. Lye wykorzystywał także animację lalkową (Birth of The Robot, The) i ręcznie kolorowany klasyczny film przedstawiający (Rainbow Dance). Ścieżką dźwiękową filmów była często muzyka jazzowa adekwatna do improwizowanej formy obrazu.
Niedoceniany wówczas, współcześnie jest uważany nie tylko za pioniera filmu bezkamerowego i inicjatora techniki bezpośredniej animacji, ale także - wraz z Oscarem Fischingerem i Normanem McLarenem - za jednego z najważniejszych przedwojennych, awangardowych twórców filmowych.
Był autorem m.in. Tusalava, 1929; Swinging the Lambeth Walk, 1939.