Opis
Wystawa składa się z plakatów, które interpretują graficzny potencjał cyrylicy. Jest autorstwa Kiriła Gogowa, Miłki Pejkowej, Iwana Kiosewa, Ołgi Jonczewej, Wasyła Jonczewa, Władisława Paskalewa, Todora Wardżijewa, Stefana Gruewa, Razwigora Kolewa, Krasymira Andreewa i studentów z wydziału Książki i Grafiki użytkowej z Narodowej Akademii Sztuk Pięknych w Sofii.
Utworzenie w drugiej połowie IX wieku słowiańskiego alfabetu jest naturalnym rezultatem polityki włączenia narodów słowiańskich w krąg chrześcijaństwa, prowadzonej przez bizantyjską i rzymską dyplomację. Dogmat trójjęzyczności, zgodnie z którym nabożeństwa chrześcijańskie mogły być odprawiane wyłącznie w językach: greckim, łacińskim i hebrajskim, okazał się w europejskich państwach słowiańskich niemożliwy do zastosowania. Kościół konstantynopolitański był pierwszym, który zaakceptował odprawianie chrześcijańskich nabożeństw także w języku słowiańskim. Wysoko rozwinięta kultura bizantyjska i cele bizantyjskiej dyplomacji doprowadziły do misji sołuńskich (salonickich) braci Metodego i Konstantyna Filozofa – Cyryla polegającej na stworzeniu słowiańskiego alfabetu i słowiańskiego pisma.
„…i tak z początku Słowianie nie mieli ksiąg… po czym miłujący ludzi Bóg, który tworzy wszystko i nie pozostawia rodu ludzkiego bez rozumu, lecz wszystkich ludzi doprowadza do rozumu i zbawienia, zlitował się nad słowiańskim rodem i wysłał mu Konstantyna Filozofa, zwanego Cyrylem, męża cnotliwego i miłującego prawdę, który stworzył im trzydzieści i osiem liter, jedne na wzór greckiego alfabetu, a inne wedle słowiańskiej mowy…”