Sztuka
Comunnostalgie II. Piotr Wyrzykowski

Comunnostalgie II. Piotr Wyrzykowski

  • 2023-04-13, do 2023-05-29
  • Muzeum Współczesne Wrocław, Wrocław
  • Zobacz profil >>

Opis

„Comunnostalgie II” to instalacaja multimedialna, składająca się z trzech krótkich filmów i czterech lightboxów, na wzór sowieckich plakatów propagandowych i fotogramów Aleksandra Rodczenki.

Futuryzm jako pierwszy odniósł się do czwartego wymiaru w postaci ruchu, oblicza i symbolu postępu technicznego. Po doświadczeniu z koleją żelazną ludzkość stanęła u progu ery motoryzacji oraz lotnictwa. Prace przypominają nie tyle sowiecki reżim, co jedno z jego najbardziej flagowych programów: żwawy rozruch nowego, uprzemysłowionego życia społecznego niczym zamach koła wielkiej maszyny, okupiony równym wysiłkiem wszystkich bez wyjątku.
Na instrumentarium ruchu opierają się wszystkie części instalacji, w sekwencjach filmowych widać ćwiczenia sportowe na starych skrzypiących sprzętach - prostych, siermiężnych wyrobach przemysłowych ćwiczą młodzi mężczyźni jakby w zaprawie do większego, zbiorowego przedsięwzięcia, angażującego wszystkich w równym stopniu, co podkreśla jednolity strój, niczym nie wyróżniający osób - znak wszechogarniającej uniformy. Człowiek kolektywny jest trybem w systemie, jak sprzęt jest trybem większej maszynerii.

 Jaskrawe barwy, wyraziste formy, stłoczenie elementów kompozycji, choć nie chaotyczny to jednak spory ruch na planie obrazu, proste linie i ostre kształty – to osiągnięcia cięć szablonowych, sterylnej mieszaniny farb o jednolitych barwach – efekty co do zasady uzyskiwane przemysłowo.

To wszystko na serio? Nie bardzo! Filmy i zdjęcia w istocie dokumentują zajęcie sportowe o czysto rekreacyjnym celu, w którego cieniu nawet nie snuje się żaden rzekomy z pozoru przewrót społeczny. Instalacja jest pastiżem rewolucji technicznej i jednego z najbardziej wyrazistych jej głosów artystycznych – futuryzmu. Jest wręcz zabawny jak ciężki dowcip, ostatecznie pozbawiony tragizmu, jak obecnie przeżywana nostalgia za PRL-em, tak wierna w odtwarzaniu wzornictwa z epoki jak oderwana od smutnej pustki sklepów komunistycznej Polski, nostalgia modna zresztą tak samo we wschodnich Niemczech pod hasłem „Ostalgie” (od Ost-Nostalgie, czyli nostalgii za komunistycznym „wschodem”).

W prowokacyjnym zestawieniu tytułu dzieła ze strefą interaktywną – autkiem (radiowozem z okresu prosowieckiego) oraz „babuszką” (układanką rosyjskiego pochodzenia) w kontekście doświadczeń stalinizmu i obecnej agresji na Ukrainę – kurator wystawy zadaje sobie pytanie o możliwości przepracowania przeszłości w świadomości zbiorowej, rodzicom pozostawiając pełną wolność, co i ile zechcą powiedzieć dzieciom na temat zabawek, wszak mogą zechcieć też oszczędzić smutnych znaczeń i przywrócić niewinność pamiątkom z dzieciństwa.

Mimo bagażu doświadczeń i mieszanych uczuć, dobór środków dzieła sztuki jest skuteczny w efektach wizualnych a zamysł techniczny broni się obiektywnie w doskonałości grafiki, multimedialności filmu i elektrycznej – czy wręcz elektronicznej! – oprawie wystawy; podobnież zabawki są schludne i ciekawe, cokolwiek rodzice zechcą o nich powiedzieć dzieciom.
Tak oto wystawa retorycznie stawia pytanie o prognozy dla sztuki i jej treści: Czy (wszystkie) ideologie upadną, a dizajn przeżyje? - Możliwe.

Ostatnio dodane
Konkurs Fotograficzny Głębia Spojrzenia
Zbliża się 11. edycja Studenckiego Konkursu Fotograficznego "Głębia Spojrzenia"

Podziel się ze światem swoimi fotografiami i wygraj wyjątkowe nagrody.

Popularne
Kolejne pokazy multimedialnej fontanny już wkrótce
Kolejne pokazy multimedialnej fontanny już wkrótce Wrocław

Dla tych, którzy jeszcze nie widzieli nowej atrakcji miasta, mamy dobrą wiadomość - kolejne pokazy już wkrótce!

Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce

Nowa fontanna we Wrocławiu to największa i najdroższa tego typu inwestycja w Polsce.

Depeszowcy kontra depesze
Depeszowcy kontra depesze

Tutaj każdy chce mieć swój dekalog. Każdy depesz, względnie depeszowiec wiesza go potem na ścianie, obok mnóstwa tłustych, cudownie odbijających światło, wycałowanych i w