Wibracje Taneczne w ramach Wrocław Non Stop 2007
2007-06-08 12:04:02 | WrocławProgram:
23.06.2007
godz.21.00
Spektakl "Obcojęzyczność" w wykonaniu Towarzystwa Gimnastycznego z Poznania
Miejsce prezentacji: Scena na Świebodzkim
Spektakl "Obcojęzyczność" zgłębia problem szeroko pojętej alienacji. Punktem wyjścia do pracy nad spektaklem stało się pytanie, co powoduje, że tak często czujemy się wyobcowani z otaczającej rzeczywistości, społeczeństwa, swego ciała… ? Zespół poszukuje odpowiedzi poprzez serie wizualnych poetyckich obrazów i oryginalny język ruchowy tworzony w oparcie o techniki tańca fizycznego. Istotnym elementem projektu jest także wykreowanie przestrzeni dla tańca, która w znaczący sposób determinuje działania wykonawców podobnie jak na nasze zachowania i odczucia wpływa otaczającą nas rzeczywistość - kultura pop-obrazu i atakująca ze wszystkich stron sztuczność i teatralizacja codziennego życia.
Kreacja: Natalia Draganik, Joanna Leśnierowska
Występują: Natalia Draganik, Wiola Kenczyńska, Joanna Leśnierowska, Agnieszka Piotrowska
Scenografia: Mariusz Szmytkowski
Muzyka: Mauricio Takara
www.towarzystwogimnastyczne.com
24.06.2007
godz.17.00
Panel dyskusyjny: Teatry Tańca w Europie. Wymiana doświadczeń w tańcu współczesnym między Niemcami a Polską. Projekty międzynarodowe.
Moderator: Anna Królica – teatrolog.
Uczestnicy panelu min: Slava Inozemcev, Ewa Staroń, Anna Krych, Katarzyna Chmielewska, Ariane Thalheim
Anna Królica - absolwentka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, zgłębiała historię tańca, antropologię ciała i powiązania między teatrem a tańcem na stypendium w Uniwersytecie w Lipsku. Obroniła pracę magisterską o niemieckim teatrze tańca i jego genezie. Uczestniczka licznych międzynarodowych konferencji i warsztatów teoretycznych na temat tańca współczesnego w kraju i zagranicą (Lipsk, Stuttgart, Berlin, Bytom, Poznań, Kraków, Warszawa). Tańcem zajmowała się również praktycznie, od piątego roku życia uprawiała balet klasyczny, później również taniec współczesny. Publikowała w "Scenie" i "Didaskaliach".
Miejsce: Mleczarnia ul.Pawła Włodkowica 5
25.06.2007
godz.19.00
Spektakl "DK Dance" w wykonaniu Teatru InZhest z Mińska
Spektakl "shoot !, POLAROID, shoot !" w wykonaniu Teatru Tańca shot AG z Drezna
Choreografia: Nora Schott
Miejsce prezentacji: Scena na Świebodzkim
Spektakl "DK Dance"
Dekoracje: Iwan Łukin, Anna Kriwobłockaja.
Kostiumy: Tatjana Szepiet, Jelena Siwiakowi.
Muzyka - Matwiej Saburow i grupa PŁATO w składzie: Olga Kuwszynczikowa, Katierina Mordaczowa, Walierij Karickij, Jewgienij Chitriak, Władimir Bieliawskij, Matwiej Saburow.
DKDance znaczy Taniec w Domostwie Kultury lub DeKaDencja. Oto historia podupadającego Karnawału, który próbuje się podnieść. Nie jest to jednak łatwe, kiedy chodzi się na szczudłach... Autorzy spektaklu dopuszczają każdą jego interpretację: wnikającą z osobistych przeżyć widza, jego doświadczeń społecznych i politycznych albo uniwersalnych związanych z duchowością i naturą. Wystarczy się poddać oszałamiającej technice artystów.
www.belorus.by/inzhest/
26.06.2007
godz.19.00
Spektakl "Kilka błyskotliwych spostrzeżeń" w wykonaniu Dada von Bzdulow z Gdańska
Spektakl "Kilka błyskotliwych spostrzeżeń" został wyprodukowany w ramach międzynarodowego projektu „Trans Danse Europe” realizowanego przez Les Hivernales (Awinion, Francja). Po dziesięciu latach Teatr Dada von Bzdülöw oddaje Gombrowiczowi, co Gombrowicza.
Patrząc z dystansu na nasze dotychczasowe kreacje, zastanawia, jak wiele w nich było zdarzeń scenicznych korespondujących z jego artystycznym i filozoficznym przekazem: człowiek stwarza człowieka, dojrzałość musi dopełniać się niedojrzałością, ciasne walczy z szerokim... Stale krążymy wokół tego samego tematu: świat to arena, na której wzajemnie ścierają się ludzie próbujący określić swoje "Ja".
Zobaczyć siebie – to znaczy przejrzeć się w czyichś oczach. Wykreować swój wizerunek - to znaczy odcisnąć swoje piętno na innych.
Czytając Gombrowicza po raz kolejny, wyłania się z tej lektury specyficzny, emocjonalny taniec człowieka odartego z poezji. Ale Gombrowicz uwielbia paradoksy, więc u niego realne zamienia się w poezję, a poezja równie niespodziewanie zamienia się w abstrakcję.
Witold Gombrowicz wytańczony – tego jeszcze nie było!!! Gdański Teatr Dada von Bzdülöw postanowił po raz pierwszy dokonać przekładu słów polskiego pisarza na język tańca. Zilustrować w ten sposób wybrane motywy i wątki z twórczości autora „Operetki”. Temat, jaki zafascynował trójkę tancerzy z Dada zapowiada niezwykłe doznania intelektualne i estetyczne.
Reżyseria: Leszek Bzdyl
Muzyka: Mikołaj Trzaska Scenografia: Maciej Chojnacki
http://www.dadateatr.pl
Spektakl w wykonaniu Teatru Tańca Arka z Wrocławia
Teatr Tańca Arka istnieje od 1999r. Tworzy go grupa ludzi wrażliwych, otwartych na problemy świata współczesnego, którzy w swoich spektaklach starają uśmiechać się w stronę wad człowieka, malując go jednakże w pozytywnych barwach. Teatr Tańca Arka poszukuje własnych środków wypowiedzi poprzez taniec, używa do tego wszelkiej jakości ruchu od hip hop po nowoczesną klasykę. Choreografią zajmują się założyciele, pedagodzy teatru: Anna Krych i Jacek Gębura, wspólnie z wykonawcami. Na przełomie 2005/2006 roku powstał cykl sześciu przedstawień, których nie poprzedzały opisy i programy wyjaśniające ich treść. Cykl "Tańce, których nikt nazwać nie chciał" jest wynikiem przemyśleń i badań "ARKI" na gruncie teatru ruchu i jego źródeł. Bohaterami prezentacji są: ruch i jego jakość, rytm, artykulacja i dynamika ruchu tancerza, a także kreowanie przestrzeni i świadome bycie w niej.
www.ttarka.pl
Spektakl w wykonaniu Niezależnej Manufaktury Tanecznej z Wrocławia:
"Mur"
Pomysłodawcą spektaklu jest Janusz Stankiewicz. Mur stworzony został przez teatr pantomimy ,, Gest,, kilkanaście lat temu. Obecnie Mur to nie remake dawnego spektaklu a zupełnie nowa jakość. Mur jest właściwie eksperymentem muzyczno - taneczno - plastycznym.
W papierowym świecie rozgrywa się związek kobiety i mężczyzny a mur raz otacza ich bezpiecznie raz rozdziela. Mur stanowić może zarówno osłonę i barierę w świecie fizycznym, ludzkiej psychice i świecie emocji.
tańczą: Ewa Staroń, Joanna Potkowska, Katarzyna Kiełbasa, Urszula Szukałowska, Ewelina Zdyb, Ewa Cierpisz, Dominika Sapińska, Kaja Osóbka, Klaudia Popławska, Anna Pasić
"Lunatycy"
"Było to w czasach kiedy miasto porastały (...) czynszowe kamienice. Gzymsy tych brzydkich kamienic były (...) szerokie i lunatykom w przeciwieństwie do innych (...) warstw społeczeństwa powodziło się nieźle. W cichych uliczkach widać było w księżycowe noce pogodnych somnambulików przechadzających się swobodnie po wygodnych gładkich gzymsach brzydkich czynszowych kamienic." Z przymrużeniem oka...
muzyka: Tricky / Kabaret Starszych Panów
choreografia, reżyseria: Ewa Staroń
tańczą: Ewa Staroń, Joanna Potkowska, Katarzyna Kiełbasa, Urszula Szukałowska, Ewa Cierpisz, Dominika Sapińska,
www.nmt.wroclaw.pl
Miejsce prezentacji: Scena na Świebodzkim
Warsztaty tańca współczesnego:
Sobota 23.06.2007
godz: 10.00 – 13.00
Ewa Staroń – techniki tańca współczesnego
Niedziela 24.06.2007
godz: 10.00 – 12.00
Katarzyna Chmielewska – techniki tańca współczesnego
godz: 13.00 – 16.00
Ariane Thalheim– improwizacja, technika ruchu
Slava Inozemcev – plastyka ciała, techniki tańca butoh
Poniedziałek 25.06.2007
godz:10.00 – 12.00
Ewa Staroń – improwizacja, techniki tańca współczesnego
godz: 13.00 – 15.00
Katarzyna Chmielewska – techniki tańca współczesnego
Miejsce zajęć warsztatowych:
Ośrodek Działań Twórczych Światowid
ul.Sempołowskiej 54 A Wrocław
Sylwetki wykładowców:
Katarzyna Chmielewska - tancerka i choreograf; absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej oraz brukselskiej P.A.R.T.S (Performing Arts Research and Training Studios, pod dyrekcją Anny Teresy De Keersmaeker). W 1993 założyła wraz z Leszkiem Bzdylem Teatr Dada von Bzdülöw, z którym związana jest na stałe. W Teatrze Dada uczy techniki tańca współczesnego, realizuje autorskie choreografie (min. /Si/, so beautiful, Fragment, Dialogus in conventione) występuje w większości realizacji teatralnych zespołu. Stale współpracuje z choreografami z zagranicy (min. Roberto Olivan, Tatiana Baganowa, Magdalena Reiter, Avi Kaiser) oraz przygotowuje choreografie dla polskich teatrów dramatycznych (min. Mewa - Teatr Studio w Warszawie, Monologi Waginy - Teatr Wybrzeże w Gdańsku).
Ariane Thalheim – absolwentka Palucca Schule w Dreznie i Rotterdamse Dansacademie. Mieszka i tworzy w Dreznie. Założyła wspólnie z Norą Schott teatr tańca shot AG. Najważniejsze spektakle zespołu: "Pink", "the game", "plastic girl", "soft gum – slow gun". Teatr shot AG występował na licznych festiwalach tanecznych i muzycznych min: Festiwal "TANZherbst", na Forum Neues Musiktheater w Stuttgarcie. Najnowsza realizacja: "shoot!, POLAROID. shoot!" przygotowana została z okazji 5 rocznicy istnienia zespołu. Grupa rezyduje w Centrum dla Sztuki i Kultury TENZA – Schmiede w Dreznie.
Ewa Staroń – pedagog tańca, choreograf, posiada kwalifikacie animatora kultury o specjalizacji taniec współczesny. Jset organizatorem wielu imprez kulturalnych, prowadzi zajęcia warsztatowe dla nauczycieli, tancerzy, dzieci i młodziezy. W 2000 roku założyła teatr tanca Niezależna Manufaktura Taneczna. Zapoczatkowała cykl imprez promujących taniec wspólczesny we Wrocławiu pt; "Instalacje Taneczne". Wiceprezes Stowarzyszenia Artystyczno – Edukacyjnego ARTATUT.