Sopranowe kantaty Bacha...
2007-01-16 10:03:47 | WrocławW najbliższą niedzielę odbędzie się unikatowe spotkanie z wirtuozowskimi dziełami Bacha. Tym razem Orkiestra Barokowa zagra w miejscu, gdzie muzyka brzmi zupełnie inaczej...
W niedzielę, 21 stycznia, koloraturowy sopran Marty Boberskiej zabrzmi w duecie z trąbką i violą! W programie koncertu znajduje się także transkrypcja koncertu klawesynowego dokonana na obój d'amore.
W programie:
J. G. Goldberg - Sonata a quattro c-moll
J. S. Bach - Mein Herze schwimmt im Blut BWV 199
J. S. Bach - Koncert na obój d'amore, smyczki i basso continuo BWV 1055
J. S. Bach - Jauchzet Gott in allen Landen BWV 51
Skład:
Marta Boberska - sopran
Marek Niewiedział - obój, obój d'amore
Ute Hartwich - trąbka
Orkiestra Barokowa Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego
Jarosław Thiel - wiolonczela, kierownictwo artystyczne
Miejsce: Sala Wielka Ratusza, Rynek
Start: 2007-01-21, godz. 18:00
Wstęp: 30, 20, 15 zł
Marta Boberska
W 1995 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie śpiewu prof. Janiny Skalik. Podczas studiów była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki oraz Prezydenta Miasta St. Warszawy.
Od 1994 roku jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej.
W swoim repertuarze posiada wiele partii solowych, m. in. w operach W.A.Mozarta (Pamina w "Czarodziejskim Flecie", Susanna i Cherubin w "Weselu Figara", Zerlina w "Don Giovannim", Blonda w "Uprowadzeniu z Seraju", Faun w "Ascanio in Alba"), Cl.Montevediego (Drusilla w "Koronacji Poppei", La Musica w "Orfeuszu"), G.F.Haendla (Clomiri w "Imeneo", Armida w "Rinaldo") a także opery H.Purcella, G.Rossiniego i wiele innych.
W sezonie 1998/99 brała udział w produkcji "Czarodziejskiego fletu" W.A.Mozarta (Królowa Nocy) pod dyrekcją J.Cl.Malgoira, wykonując tę partię m.in. w teatrze Champs Elysee w Paryżu. Wykonuje również muzykę współczesną (m. in. prawykonanie cyklu pieśni Marijn Simons, opera Zygmunta Krauzego "Balthazar"). W 2003 roku brała udział w premierze "Falstaff'a" G. Verdiego ( Nanetta ) w WOK.
Współpracuje także z Łotewską Operą Narodowa. Prowadzi aktywną działalność koncertową w kraju i za granicą wykonując m. in. utwory kameralne i oratoryjno - kantatowe.
Współpracuje z wieloma zespołami i wykonawcami muzyki dawnej (m.in. W.Kłosiewiczem, A.Sapiechą , M.Toporowskim).
Nagrała wiele płyt kompaktowych (J.A.Hasse "Zenobia", G.F.Haendel "Imeneo", K.Forster "Vanitas vanitatum", J.Peri "Euridice", M.Mielczewski "Opera omnia", G.G. Gorczycki ( Opera omnia ), D. Scarlatti "Tetide in Sciro" i inne ), posiada również liczne nagrania radiowe i telewizyjne . Dokonała wielu nagrań muzyki filmowej, m.in. do obrazów A.Wajdy i A.Holland.
Współpracuje z wieloma filharmoniami i teatrami w kraju (Teatr Narodowy, Opera Nova w Bydgoszczy, Teatr Powszechny w Warszawie).
W swoim dorobku posiada również nominacje do nagród muzycznych (m.in. Paszport Polityki - lata 2000, 2001 i 2002. Fryderyki 1999, 2000, 2001 i 2002).
Jarosław Thiel
Absolwent poznańskiej „Szkoły Talentów", studiował wiolonczelę na Akademiach Muzycznych w Poznaniu i Łodzi. Od 1997 roku w swojej działalności artystycznej skupia się przede wszystkim na problematyce historycznych praktyk wykonawczych. Uczestniczył w kursach mistrzowskich w Dresdner Akademie für Alte Musik (Christine Kypranides) i podjął studia podyplomowe na Universität der Künste w Berlinie w klasie wiolonczeli barokowej Phoebe Carrai i Markusa Möllenbecka (dyplom z wyróżnieniem).
Współpracował z najważniejszymi polskimi zespołami muzyki dawnej; obecnie jest aktywny przede wszystkim na scenie niemieckiej. Od 2000 r. jest pierwszym wiolonczelistą Dresdner Barockorchester, jest także członkiem prowadzonej przez Nicholasa McGegana FestspielOrchester Göttingen, współpracuje również z innymi czołowymi niemieckim zespołami, takimi jak Akademie für Alte Musik Berlin, czy Lautten Compagney; występuje także regularnie jako solista i kameralista; w tej roli gościł na wielu polskich i zagranicznych festiwalach muzyki dawnej.
Jarosław Thiel prowadzi klasę wiolonczeli barokowej na Akademii Muzycznej we Wrocławiu i podczas Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Lidzbarku Warmińskim. W tym roku został zaproszony do współpracy z Orkiestrą Barokową Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu jako jej kierownik artystyczny.
Rezerwacji biletów można dokonać w kasie Filharmonii im. W. Lutosławskiego we Wrocławiu, ul. Piłsudskiego 19, od poniedziałku do piątku w godzinach 11:00-18:00 oraz na godzinę przed każdym koncertem: tel. 71/3422459; centrala (non stop) 71/3422001 e-mail: widownia@filharmonia.wroclaw.pl