Dzieje się - Sztuka

Piątek i sobota w Filharmonii

2006-09-28 11:18:40 | Wrocław

 Wszystkich miłośników muzyki poważnej zapraszamy do Filharmonii Wrocławskiej. Gwiazdą najbliższych dni będzie Olga Pasiecznik.


29 wrzesnia 2006 godzina 19:00
Sala Koncertowa Filharmonii Wrocławskiej

KONCERT SYMFONICZNY



Jacek Kaspszyk - dyrygent
Olga Pasiecznik - sopran
Paweł Zawadzki - fortepian

Orkiestra Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego

Program:
S. Prokofiew - Koncert fortepianowy nr 3 C-dur op. 26
G. Mahler - Symfonia nr 4 G-dur

Bilety:
VIP-60zł, N-40zł, U-25zł, W-15zł,

Wystąpią:

JACEK KASPSZYK

Dyrygent, dyrektor artystyczny i naczelny Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Ukończył dyrygenturę, teorię muzyki i kompozycję w warszawskiej Akademii Muzycznej (1975). W tym samym roku zadebiutował w Teatrze Wielkim nową realizacją Don Giovanniego Mozarta. W 1976 roku został gościnnym dyrygentem Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie, a w rok później otrzymał III nagrodę w prestiżowym konkursie Herberta von Karajana w Berlinie, która zaowocowała wkrótce jego debiutem w Filharmonii Berlińskiej i w Nowym Jorku.

W 1978 roku został pierwszym dyrygentem, a w dwa lata później kierował Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia i Telewizji, z którą odbył kilka europejskich tournée, występując także w londyńskiej Royal Festival Hall.

W 1982 roku przeniósł się do Londynu, gdzie zadebiutował z tamtejszą Filharmonią, a następnie występował regularnie ze wszystkimi londyńskimi orkiestrami, a także z: Halle, Royal Liverpool Philharmonic, Bournemouth Symphony, Ulster Orchestra, Royal Scottish National, BBC Scottish i z BBC National Orchestra of Wales, z którą poprowadził swój pierwszy koncert promenadowy. W latach 1983-1987 był pierwszym dyrygentem londyńskiej Capital Radio's Wren Orchestra.

Dyrygował orkiestrami niemal całej Europy: Filharmonią Berlińską, Bayerischer Rundfunk, RSO Berlin, Orchestre Nationale de Paris, Vienna Symphony, Królewską Filharmonią w Sztokholmie, Filharmonią w Oslo i Rotterdamie, Czeską i Flandryjską Orkiestrą Filharmoniczną oraz Chamber Orchestra of Europe, z którą odbył tournée po Australii. W latach 1991-1995 był głównym dyrygentem i doradcą muzycznym North Netherlands Orchestra. Uczestniczył w tournée z Yomiuri Nippon Symphony i występował z Tokyo Philharmonic, a także z Hong Kong Symphony i New Zealand Symphony. W Ameryce Północnej dyrygował San Diego Symphony, Cincinnati Symphony, Winnipeg Symphony i Calgary Symphony.

Jednocześnie współpracował z teatrami operowymi, dyrygował takimi przedstawieniami, jak: Dama pikowa Czajkowskiego (Deutsche Oper am Rhein, Düsseldorf, 1977), Straszny dwór Moniuszki (Detroit Opera, 1982), Sen nocy letniej Brittena (Opéra de Lyon, 1983), Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego (Opéra de Bordeaux, 1987), Czarodziejski flet Mozarta (Opéra Comique, Paryż, 1986 i Królewska Opera w Sztokholmie, 1988), Siedem grzechów głównych Weilla (Opéra de Lyon, 1987), Zemsta nietoperza Johanna Straussa (Scottish Opera, 1988), Holender tułacz Wagnera (Opera North Leeds, 1989), Cyrulik sewilski Rossiniego (English National Opera, 1992), Kawaler srebrnej róży Richarda Straussa (Opera Narodowa, Warszawa, 1997); a w ostatnich latach - takimi, jak: Dziadek do orzechów Czajkowskiego (Opernhaus, Zurych, 2000), Turandot (2003) i Tosca (2004) na Festiwalu Pucciniego w Torre del Lago, Ubu Rex Pendereckiego (Teatro Colón, Buenos Aires, 2004) oraz Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego (Teatro de la Maestranza, Sewilla, 2004).

W 1994 roku ponownie rozpoczął współpracę z Polską; dyrygował przedstawieniami Traviaty Verdiego w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej i koncertami w Filharmonii Narodowej, gdzie w 1996 roku został gościnnym pierwszym dyrygentem. Rozpoczął także regularną współpracę z Sinfonią Varsovia, a także z Warszawską Operą Kameralną i z Warszawską Orkiestrą Symfoniczną.

W 1998 roku został dyrektorem artystycznym i muzycznym, a od września 2002 roku jest także dyrektorem naczelnym Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Przygotował tu premiery: Don Giovanniego Mozarta, Zamku księcia Sinobrodego i Cudownego mandaryna Bartóka, Króla Rogera Szymanowskiego, Don Carlosa i Otella Verdiego, Strasznego dworu Moniuszki, Oniegina Czajkowskiego, Wesołej wdówki Lehára, La rondine Pucciniego, Ubu Rexa Pendereckiego, Potępienia Fausta Berlioza, Salome Richarda Straussa i Toski Pucciniego, a także wznowienia: Nabucca, Rigoletta i Traviaty Verdiego, Walkirii Wagnera, Turandot Pucciniego i Carmen Bizeta oraz wiele koncertów symfonicznych.

Rosnący prestiż Teatru Wielkiego w tym okresie zaowocował zaproszeniami z zagranicy. Zespół Opery Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka występował gościnnie w Luksemburgu i we Lwowie (Viva Moniuszko, viva Verdi), uczestniczył w Festiwalu Pekińskim (Nabucco) i cypryjskim Pafos Aphrodite Festival (Turandot, Rigoletto), dwukrotnie odbył tournée po Japonii (Traviata, Otello, Turandot), gościł w moskiewskim Teatrze Bolszoj (Straszny dwór, Król Roger, Oniegin), na scenie londyńskiego Sadler's Wells Theatre (Straszny dwór, Król Roger, Ubu Rex) oraz w Wilnie (Ubu Rex).

Jacek Kaspszyk ma w dorobku wiele nagrań CD, wśród których szczególne uznanie zdobyły wykonania następujących utworów: Il Signor Bruschino Rossiniego z Warszawską Operą Kameralną i wyróżnione Edison Prize nagranie Concerto lugubre Bairda z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia. Nagrywał dla Collins Classics z czterema londyńskimi orkiestrami, takie utwory, jak: Obrazki z wystawy Musorgskiego, I Symfonia Mahlera i Also spracht Zarathustra Richarda Straussa (z London Symphony Orchestra), II Symfonia Rachmaninowa i Uwertury operowe Verdiego (z Philharmonia Orchestra), popularne utwory Johanna Straussa oraz V i VIII Symfonia Schuberta (z London Philharmonic Orchestra), aż po Interludia orkiestrowe Pucciniego (z Royal Philharmonic Orchestra). Z zespołem Teatru Wielkiego - Opery Narodowej nagrał Straszny dwór Moniuszki (EMI Classics), Króla Rogera Szymanowskiego i operę Krzysztofa Pendereckiego Ubu Rex (CD Accord).

PAWEŁ ZAWADZKI

Paweł Zawadzki urodził się we Wrocławiu. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 7 lat w Państwowej Podstawowej Szkole Muzycznej im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu. W 1994 roku ukończył Państwowe Liceum Muzyczne w klasie ad. II st. Heleny Furmanowicz-Kurzyńskiej, otrzymując dyplom z wyróżnieniem. W latach 1994-1999 podjął studia we wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego pod kierunkiem prof. Grzegorza Kurzyńskiego, które ukończył z wyróżnieniem. Jest pracownikiem Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu zatrudnionym na stanowisku adiunkta w Katedrze Fortepianu. W 2004 roku zrealizował przewód doktorski otrzymując stopień doktora sztuki.
Pianista jest dwukrotnym zwycięzcą I i II Konkursu Pianistycznego im. Ferenca Liszta (Wrocław 1991 i 1993). W międzyczasie znalazł się w gronie półfinalistów XXIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. M. Long i J. Thibaud w Paryżu. Jest laureatem XXVIII Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku '94. W 1995 roku, w wyniku eliminacji do Konkursu Chopinowskiego w Warszawie, znalazł się w gronie ścisłej 5-osobowej ekipy polskiej, wyłonionej do oficjalnego reprezentowania kraju na XIII Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W 1996 roku zdobył IV nagrodę na VI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Eduarda Flips'a w Rotterdamie.
Artysta prowadzi ożywioną działalność koncertową. Gościł w Polsce w niemal wszystkich najważniejszych ośrodkach muzycznych. Występował na estradach sal filharmonicznych z recitalami i koncertami symfonicznymi, w warszawskim Studio S-1, Zamku Królewskim w Warszawie, Sali im. Jana Pawła II, Dworku Chopina w Dusznikach Zdroju w ramach Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego, Żelazowej Woli, Łazienkach Królewskich oraz Zamku Ostrogskich. Kilkakrotnie wystąpił na Międzynarodowym Forum Chopinowskim we Wrocławiu.
Koncertował w Niemczech, Francji, Austrii, Holandii, Turcji, Finlandii, Szkocji, Bułgarii, Rosji i na Białorusi. Paweł Zawadzki wystąpił w prestiżowej sali koncertowej w Helsinkach (Kościół w Skale) na uroczystym koncercie z okazji przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, prezentując II Koncert fortepianowy f-moll F.Chopina z towarzyszeniem kwintetu smyczkowego "Amici Musici". W maju 2005 wykonał III Koncert fortepianowy d-moll Sergiusza Rachmaninowa pod batutą Marka Pijarowskiego w ramach XV Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego EuroSilesia.
W 2001 roku otrzymał prestiżowe stypendium dla najlepszego polskiego pianisty młodego pokolenia Japońskiej Fundacji J.E.S.C. Stypendium to przyznawane jest raz na 4 lata tylko jednemu pianiście w danym kraju. Wielokrotnie został uhonorowany Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Artysta dokonał kilkudziesięciu nagrań dla Radia i Telewizji, a na polu fonograficznym ma wydane dwie płyty kompaktowe z utworami Fryderyka Chopina i Franciszka Liszta nagrane dla firmy Selene - CD-s 9502.25, CD-s 0204.71.



30 września 2006 godzina 18:00
Sala Koncertowa Filharmonii Wrocławskiej
WIECZÓR PIEŚNI

Olga Pasiecznik - sopran

Natalia Pasiecznik - fortepian

Program:
W. A. Mozart - Pieśni

Bilety:
VIP-50zł, N-35zł, U-20zł, W-10zł,

Wystąpią:

OLGA PASIECZNIK

Urodziła się na Ukrainie. Studiowała pedRossiniego na scenie Opéra de Massy, a we wrześniu wystąpiła jako Mimi w "Cyganerii" Giacomo Pucciniego w Fińskiej Operze Narodowej. Systematycznie współpracuje z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Opery Narodowej w Kijowie, Sinfonią Varsovią i Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach.
W repertuarze śpiewaczki oprócz muzyki barokowej i klasycznej specjalne miejsce zajmuje romantyczna i impresjonistyczna pieśń oraz muzyka współczesna. W 1997 r. została wyróżniona "Paszportem Polityki" w dziedzinie kultury. Jest laureatką Fryderyka za najlepsze solowe nagranie ("Pieśni kurpiowskie" Karola Szymanowskiego) i "Orfeusza" (za najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora na Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień", 1999). W dorobku nagraniowym artystki znajdują się m.in. płyty z muzyką polskiego baroku, utwory Monteverdiego, kantaty Georga Philippa Telemanna, "Requiem" Mozarta, "Msza Nelsońska" Josepha Haydna, opery Alcide Dmitrija Bortniańskiego, "Zenobia" Johanna A. Hassego, "Imeneo" Haendla, cykle wokalne Lutosławskiego i Szymanowskiego.
W maju 2001 r. zaśpiewała partię Królowej nocy w "Ignorancie i szaleńcu" Pawła Mykietyna, a w kwietniu 2002 r. partię Mélisande w "Peleasie i Melizandzie" Claude Debussy'ego (Teatr Wielki - Opera Narodowa, Sala Młynarskiego).
W roku 2004 otrzymała Nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego w kategorii Najlepsza rola żeńska za partię tytułową w "Peleasie i Melizandzie" Debussy'ego w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.agogikę muzyczną w rodzinnym Równem (fortepian, dyrygentura i śpiew). Studia wokalne odbyła w Konserwatorium Kijowskim, zaś studia podyplomowe w Warszawskiej Akademii Muzycznej. Od 1992 r. jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, z zespołem której występowała m.in. na Drezdner Musik Festspiele, Festiwalach Mozartowskich w Madrycie (1994) i w Wiedniu (1997). Uczestniczyła także w Festiwalach Kultury Polskiej w Toronto i Friedrichshafen. Z zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej odbyła tournée po Japonii. Śpiewa partie sopranowe w operach: "Koronacja Poppei" Claudio Monteverdiego, "Dydona i Eneasz" Henry'ego Purcella, "Alceste" Jean-Baptiste Lully'ego, "Imeneo" Georga F. Haendla, "Wesela Figara" i "La finta semplice" Wolfganga A. Mozarta, "Turek we Włoszech" Gioacchino Rossiniego. Role te przyniosły artystce uznanie publiczności i krytyki, stawiając ją w rzędzie najwybitniejszych działających obecnie sopranów.
Występuje w repertuarze kameralnym i licznych koncertach oratoryjnych i symfonicznych w niemal wszystkich krajach Europy. Uczestniczyła w wielu prestiżowych międzynarodowych festiwalach muzycznych. Jest laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych: Międzynarodowego Konkursu Wokalnego 's-Hertogenbosch (II nagroda, 1994), Międzynarodowego Konkursu Muzycznego Królowej Elżbiety w Brukseli (III nagroda, nagroda specjalna w dziedzinie oratoryjno-kantatowej i nagroda publiczności) i Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Mirjam Helin w Helsinkach (II nagroda, 1999).
W grudniu 1998 r. odniosła wielki sukces w paryskim Théâtre des Champs-Elysées jako Pamina w "Czarodziejskim flecie" Mozarta. W październiku 1999 r. wystąpiła z orkiestrą Teatro del Maggio Musicale Florentino, a w styczniu 2000 r. z Orchestre Colonne w paryskiej Salle Pleyel. W kwietniu 2000 r. śpiewała Fiorillę w "Turku we Włoszech"

NATALIA PASIECZNIK

Urodziła się w Równem na Ukrainie. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 3 lat; 1985-89 uczyła się w szkole dla szczególnie uzdolnionych dzieci we Lwowie. Muzyczną edukację kontynuowała w Lwowskim Konserwatorium w latach 1989-94, skończyła także studia podyplomowe w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Obecnie mieszka w Szwecji, gdzie w 1999 ukończyła podyplomowe studia w Królewskiej Akademii Muzycznej w Sztokholmie u Stefana Scheja. Uczestniczyła w wielu konkursach i festiwalach w Europie i Stanach Zjednoczonych, została nagrodzona kilkoma prestiżowymi stypendiami. W czerwcu zdobyła II nagrodę na V Skandynawskim Konkursie Pianistycznym w Nyborgu (Dania), w roku następnym - V nagrodę na Konkursie Pianistycznym w Cincinnatti (USA). W roku 2000 uhonorowano ja prestiżowa szwedzką nagroda „Andres Walls Stiftelse".
Występowała jako solistka w różnych krajach Europy i w Stanach Zjednoczonych, grając m.in. z Orkiestrą Symfoniczną Radia Szwedzkiego pod dyrekcja Eugeniusza Swietłanowa w prestiżowej Berwald Hall w Sztokholmie, w Musikhalle w Hamburgu z orkiestrą „Mozarteum", nagrywała też muzykę fortepianową dla szwedzkiego radia P2, RBC 3 i szwedzkiej telewizji TV4. Jest cenioną kameralistką. Niejednokrotnie występowała w tej roli w Belgii, Hiszpanii, Polsce, krajach skandynawskich, m.in. towarzysząc siostrze, śpiewaczce Oldze Pasiecznik. Nagrały wspólnie 2 płyty - z muzyka ukraińską dla renomowanej francuskiej wytwórni OPUS 111, a także pieśni Mendelssohna i Dvoøáka.

Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Polecamy
Mural Disneya w Polsce
Mural Disneya jako aspekt terapeutyczny w Przylądku Nadziei we Wrocławiu

Inicjatywa ma na celu zapewnienie dzieciom w szpitalach komfortu, zbudowanie zaufania oraz zmniejszenie strachu i niepokoju.

Rycerz wśrÃłd kwiatÃłw
"Rycerz wśród kwiatów" - monumentalny pastel na początek wiosny

Dzieło Leona Wyczółkowskiego łączy wątek rozkwitu przyrody z treściami symbolicznymi.

Ostatnio dodane
Konkurs Fotograficzny Głębia Spojrzenia
Zbliża się 11. edycja Studenckiego Konkursu Fotograficznego "Głębia Spojrzenia"

Podziel się ze światem swoimi fotografiami i wygraj wyjątkowe nagrody.

Popularne
Kolejne pokazy multimedialnej fontanny już wkrótce
Kolejne pokazy multimedialnej fontanny już wkrótce Wrocław

Dla tych, którzy jeszcze nie widzieli nowej atrakcji miasta, mamy dobrą wiadomość - kolejne pokazy już wkrótce!

Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce

Nowa fontanna we Wrocławiu to największa i najdroższa tego typu inwestycja w Polsce.

Depeszowcy kontra depesze
Depeszowcy kontra depesze

Tutaj każdy chce mieć swój dekalog. Każdy depesz, względnie depeszowiec wiesza go potem na ścianie, obok mnóstwa tłustych, cudownie odbijających światło, wycałowanych i w