IV Festiwal Dni Muzyki Klawesynowej
2008-03-18 10:42:51 | WrocławFestiwal Dni Muzyki Klawesynowej – IV edycja stanowi kontynuację i rozwinięcie działań prowadzonych w latach 2005 – 2007 (trzy edycje festiwalu „Dni Muzyki Klawesynowej”) oraz przetworzenie doświadczeń zgromadzonych podczas 3-miesięcznego cyklu wydarzeń kulturalnych „Polubisz Poniedziałki” realizowanego we Wrocławiu w roku 2006 i 2007.
Planowany projekt pozostaje jedynym tego rodzaju przedsięwzięciem w naszym regionie, a także w Polsce, w którym główną rolę spełnia klawesyn. Zainteresowanie publiczności festiwalem wciąż rośnie potwierdzając istotną rolę Wrocławia jako ośrodka muzyki dawnej.
Pięciodniowy festiwal to przemyślana konstrukcja zróżnicowanych programów wykorzystujących klawesyn oraz obszerne historyczne instrumentarium. Dni Muzyki Klawesynowej 2008 przybiorą następującą formułę (która nawiązuje do ubiegłorocznych): występ zespołu gości (Janitsch), recital mistrzowski (tym razem muzyka współczesna), klawesyn „tematycznie” (muzyka wczesnoniemiecka), wirtuozowskie koncerty klawesynowe z orkiestrą (m.in. koncert brandenburski). Nowość stanowi koncert będący połączeniem sztuki klawesynowej z performatywną (taniec historyczny). W każdym z koncertów rola klawesynu jest kluczowa.
Niezwykle istotna jest zapoczątkowana już w latach ubiegłych praktyka, że podczas koncertów występują artyści pochodzący z różnych ośrodków (Wrocław, Kraków, Poznań, Haga, Lipsk, Londyn, Amsterdam, Praga).
Program:
26 III 2008 godz. 19 Aula w Ossolineum
KLAWESYN współczesny
To od wielu lat oczekiwany koncert klawesynowej muzyki współczesnej. Wystąpi specjalizująca się w wykonywaniu współczesnej muzyki klawesynowej Gośka Isphording (absolwentka krakowskiej AM, Konserwatorium w Hadze, absolwentka studiów u Annelie de Man a także Elżbiety Chojnackiej w salzburskim Mozarteum, laureatka wielu prestiżowych nagród). Koncertująca na całym świecie artystka ma w repertuarze utwory współczesne przeznaczone na klawesyn solo, klawesyn preparowany, klawesyn i taśmę/elektronikę, różne składy instrumentalne. G. Isphording wystąpi z niemiecką artystką Karoliną Bäter (flet prosty), z którą formuje zespół The Roentgen Connection. Podczas wieczoru zabrzmią współczesne utwory solowe polskich kompozytorów, pochodzące z najnowszej płyty G.Isphording Per clavicembalo moderno (M.Ptaszyńska, Z.Bargielski, W.Widłak, H.Kulenty), a także utwory na duet fletowo-klawesynowy (O.Buck, J.-M.Reins, W.Ratusińska, S.Reich).
KLAWESYN wrocławsko–świdnicki Dienstagsakademie
Koncert muzyki kameralnej Johanna Gottlieba Janitscha na skrzypce, altówkę, wiolonczelę, obój i klawesyn. Pragniemy przypomnieć we Wrocławiu dzieła znamienitego kompozytora związanego z naszym regionem (rok 2008 to 300. rocznica jego urodzin – w Świdnicy, studiował we Wrocławiu). Poprzez nazwę „Dienstagsakademie” nawiązujemy do piątkowych koncertów półprywatnych, półoficjalnych (Freitagsakademie) – wymyślonych
i organizowanych przez Janitscha w Berlinie, na których spotykali się melomani, aby słuchać muzyki różnych twórców.
28 III 2008 godz. 19 Aula w Ossolineum
KLAWESYN taneczny
Będzie to wspaniała uczta zarówno dla wielbicieli muzyki klawesynowej, jak i tańca. Podczas wieczoru wystąpi jedyny Balet Dworski w Polsce – tancerze zespołu „Cracovia Danza”: Romana Agnel (tancerka i choreograf, absolwentka paryskiego Konserwatorium w zakresie tańca historycznego, laureatka wielu prestiżowych nagród) i Dariusz Brojek. Prezentując jednocześnie historyczne stroje, zatańczą do muzyki klawesynowej wykonywanej przez Justynę Dolot na klawesynie francuskim i wirginale. Podczas wieczoru zaprezentowane zostaną historyczne tańce renesansowe: pawany, a także barokowe: sarabandy i couranty.
29 III 2008 godz. 19 Aula w Ossolineum
KLAWESYN wczesno niemiecki
Trójka młodych muzyków z Polski, Australii i Francji wykona utwory dawnych niemieckich mistrzów D. Buxtehudego, H.I.F. von Bibera, J.K. Kerlla i innych. Program tworzą kompozycje poprzedników J.S. Bacha o niemieckim rodowodzie, o których wiadomo, ze miały duży wpływ na kształt jego twórczości. Utwory te charakteryzuje duża swoboda rytmiczna, pojawiające się elementy polifonii oraz przede wszystkim silna ekspresyjność, żywiołowość, brawura. Muzyka ta pełna jest kontrastów, skrajności, potrafii być zarówno niezwykle uduchowiona jak i świecka, świadczą o tymz jednej strony takie tytuły utworów jak: „Żaba”, „Kogut i kura”, a z drugiej „Sonata Różańcowa”.
30 III 2008 godz. 19 Aula Leopoldyńska
KLAWESYN brandenburski
Zaprezentowane zostaną słynne koncerty na klawesyn i inne instrumenty koncertujące Johanna Sebastiana Bacha, które nieczęsto można usłyszeć w naszym mieście, a jeszcze rzadziej spotyka się ich wykonania z wykorzystaniem historycznego instrumentarium. Zabrzmią tak lubiane przez publiczność Koncert Brandenburski V D-dur (z koncertującym klawesynem, fletem traverso i skrzypcami), Koncert Brandenburski IV w Bachowskiej transkrypcji na 2 flety proste i klawesyn koncertujący, czyli Koncert F-dur BWV 1057 na, a także potrójny Koncert a-moll na klawesyn, skrzypce i flet traverso.
info@arsetstudium.art.pl
maciej.michalkowski@gmail.com
Sprzedaż biletów:
OKiS, Rynek 24, tel. 071/ 344-28-64
Filharmonia Wrocławska, ul. Piłsudskiego 19, tel. 071/ 342-24-59