Opis
Instytut Grotowskiego wraz z Uniwersytetem Opolskim po raz drugi współorganizuje konferencję naukową "Tradycje monastyczne w Europie. Między liturgiką a performatyką II", która rozpocznie się 22 października w Opolu. Kolejnego dnia prelegenci przeniosą się do Wrocławia, do Sali Teatru Laboratorium Instytutu Grotowskiego.
Organizatorzy i uczestnicy podejmą próbę rozwiązania problemu tzw. zwrotu performatywnego w literaturoznawstwie, teatrologii, kulturoznawstwie i teologii, oraz wykorzystania metod performance studies w obszarze wyobrażeń wyższej rzeczywistości.
W dniach 21 - 23 października - jako wydarzenia towarzyszące konferencji - odbędą się pokazy spektaklu Teatru ZAR, "Armine, Sister" w Studiu Na Grobli.
Program:
22 października 2014, 9:30 – 17:00
Opole, Uniwersytet Opolski, Wydział Teologiczny, ul. Drzymały 1a
09:30 – 10:00 Otwarcie konferencji
J.M. Rektor Uniwersytetu Opolskiego prof. Stanisław Nicieja
10:00 – 13:00 Obrady plenarne zakończone dyskusją
Prof. dr hab. Michał Masłowski (Université Paris-Sorbonne (Paris IV)): "Akcja widzialna i niewidzialna pogrzebu"
Prof. dr hab. Dariusz Kosiński (Uniwersytet Jagielloński): "Poza normę liminalną – ku teatrowi ubogiemu"
Ks. prof. dr hab. Helmut Jan Sobeczko (Uniwersytet Opolski): "XVIII - wieczne formy pobożności pasyjnej w kościołach zakonnych w opisie Jędrzeja Kitowicza (+1804)"
Prof. dr hab. Anna Pobóg - Lenartowicz (Uniwersytet Opolski): "Liturgia kanoników regularnych na Śląsku w średniowieczu"
13:00 – 14:30 Przerwa
14:30 – 17:00 Obrady w sekcjach
Sekcja I
Dr Piotr Dobrowolski (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza): "Wcielenia obrzędu świętokradzkiego. Polityczne, codzienne i popkulturowe rytuały w teatralnych realizacjach Dziadów Adama Mickiewicza"
Dr Dorota Jarząbek - Wasyl (Uniwersytet Jagielloński): "Duchowe ojcostwo i idea pustelni w relacjach W. Lutosławskiego i J. Osterwy"
Dr Katarzyna Woźniak (Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej): "Otium i negotium w praktyce Grotowskiego"
Dr Monika Błaszczak (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza): "Liturgia spektaklu – na przykładzie przedstawień - performansów poznańskiej grupy Republika USTA USTA"
Sekcja II
Dr hab. Marek Dybizbański (Uniwersytet Opolski): "Dramat – teatr – mit. Oblubienica z Messyny Friedricha Schillera w kręgu mitotwórczych projektów romantyzmu"
Dr Marlena Krupa (Uniwersytet Wrocławski): "Święty Jan od Krzyża: mistyk, poeta, performer"
Dr Anna Kawalec (Katolicki Uniwersytet Lubelski): "Radość i kontemplacja jako franciszkański projekt performatyki (na podstawie reguły Mniszek Trzeciego Zakonu Regularnego Świętego Franciszka z Asyżu, tzw. bernardynek polskich)"
Dr Ewa Szkudlarek (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza): "Performatywne anioły... nie tylko na obrazach malarskich"
Sekcja III
Ks. prof. dr hab. Franciszek Wolnik (Uniwersytet Opolski): "Formy pobożności praktykowane przez nyskich bożogrobców"
Dr hab. Tadeusz Kornaś (Uniwersytet Jagielloński): "Patrzą bez wstydliwości i śmieją się bez miary. Teatr, taniec, widowiska w apoftegmatach Ojców Pustyni (Egipt, IV – VI w.)"
Dr Katarzyna Flader - Rzeszowska (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego): "Kościelny ceremoniał i indiańskie obrzędy religijne. Wpływ misyjnej działalności zakonników na meksykańskie Święto Zmarłych"
Dr Elżbieta Kołdrzak (Uniwersytet Łódzki): "Indyjska koncepcja rasa i japońska koncepcja hana – estetyka doświadczenia granicznego"
Sekcja IV
Dr hab. Zbigniew Władysław Solski (Uniwersytet Opolski): "Cisza i milczenie. Performanse benedyktynów tynieckich"
Dr Agata Strządała (Uniwersytet Opolski): "Tyniecka ikebana"
Dr Agnieszka Draus (Akademia Muzyczna w Krakowie): "Cykl sceniczny Licht Karlheinza Stockhausena. Współczesny, kosmiczno - rytualny teatr muzyczny"
Dr Patryk Kencki (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza): "Staropolskie sceny zakonne"
Dr Magdalena Hasiuk - Świerzbińska (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk): "Topos mnicha w polskim teatrze więziennym"
23 października 2014, 10:00 – 17:00
Wrocław, Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
10:00 – 12:30 Obrady plenarne
Prof. dr hab. Jan Okoń (Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Jana Tischnera): "Wyobraźnia i autopsja – nie zawsze wierne towarzyszki sacrum (Karol Wojtyła, Stefan Wyszyński, Wisława Szymborska)"
Prof. dr hab. Andrea Meyer - Fraatz (Friedrich - Schiller - Universität Jena): "Dramat i zagrzebskie przedstawienie Brat Magarac w teatrze ZKM chorwackiego reżysera René Medveseka"
Prof. dr hab. Anna Kuligowska - Korzeniewska (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza): "Leon Schiller – oblat benedyktyński"
Dr hab. Ireneusz Guszpit (Uniwersytet Wrocławski, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Oddział we Wrocławiu): "Obrzędowość – jakostek odtworzenia myśli i uwydatnienia zamysłu twórcy treści – według Juliusza Osterwy"
Prof. dr hab. Mirosława Nowak - Dziemianowicz (Dolnośląska Szkoła Wyższa): "Między trajektorią, egzystencją a doświadczeniem granicznym. Różne oblicza cierpienia"
12:30 – 14:00 Przerwa
14:00 – 17:00 Obrady plenarne zakończone dyskusją i podsumowaniem konferencji
Prof. dr hab. Mirosław Lenart (Uniwersytet Opolski): "Przestrzeń klasztoru jako tło spektakli teatralnych w Wenecji na przełomie XV i XVI stulecia"
Ks. prof. dr hab. Marek Lis (Uniwersytet Opolski): "Filmowe wyobrażenia klasztoru: realizm, magia, mit (Ludzie Boga, Jasminum, Wyspa)"
Ks. prof. dr hab. Erwin Mateja (Uniwersytet Opolski): "Formy pobożności pasyjnej cystersów z Krzeszowa"
Prof. dr hab. Remigiusz Pośpiech (Uniwersytet Wrocławski, Uniwersytet Opolski): "Formy muzyki pasyjnej w tradycji liturgiczno - muzycznej klasztoru paulinów na Jasnej Górze"
Szczegółowy program: issuu.com
Więcej informacji: www.zbigniew-solski.com