Szkoła Letnia dla Młodzieży Akademickiej
2008-07-16 11:06:57 | WrocławNa Szkołę Letnią dla Młodzieży Akademickiej organizowaną m.in. przez Dom Spotkań im. Angelusa Silesiusa składają się warsztaty, cykl seminariów oraz kurs e-learningowy. Projekt jest realizacją zadania „Inicjatywy edukacyjne dotyczące międzynarodowej współpracy na rzecz rozwoju 2008" ogłoszonego przez Ministra Spraw Zagranicznych we współpracy z Ministrem Edukacji Narodowej.
Celem projektu jest podniesienie świadomości i poszerzenie wiedzy polskiego społeczeństwa na temat problemów rozwoju na świecie. Projekt przyczyni się do lepszego zrozumienia przez studentów z czego wynikają i na czym polegają problemy współczesnego świata, przybliży sytuację i warunki życia w krajach rozwijających się i przechodzących transformację ustrojową, pokaże globalne współzależności pomiędzy Polakami a społeczeństwami krajów rozwijających się, skłoni do krytycznej i świadomej refleksji nad własnym stylem życia i codziennymi wyborami, które w kontekście globalnym wywierają pozytywny bądź negatywny wpływ na jakość życia ludzi w innych krajach oraz doprowadzi do osobistego zaangażowania w działanie na rzecz walki z ubóstwem na świecie i realizacji Milenijnych Celów Rozwoju.
Globalizacja to nowe wyzwania i nowe problemy, które swoim zasięgiem wymykają się z naszej społeczności lokalnej i funkcjonują transnarodowo i transkontynentalnie. Permanentnie zmieniająca się rzeczywistość oraz coraz większa złożoność procesów społecznych stawia przed uczestnikami życia społecznego nowe wyzwania, na które odpowiedzią jest edukacja globalna. Na uczelniach wyższych zagadnienia z zakresu edukacji globalnej czy rozwojowej nie są uwzględnione w programie studiów jako odrębne przedmioty. Dlatego też oferta Dolnośląskiej Inicjatywy Edukacyjnej, przygotowana przez Dom Spotkań im. Angelusa Silesiusa, stanowi uzupełnienie wiedzy zdobywanej przez młodych ludzi w ramach ich edukacji formalnej (szczególnie na poziomie licealnym oraz na studiach). Edukacja globalna ma przybliżyć zrozumienie permanentnie wzrastającej światowej współzależności oraz zwiększających się rozbieżności i nierówności. Stanowi ona istotną odpowiedź na rzeczywistość życia w globalnym świecie. Jest to niezbędny rodzaj edukacji, który pomaga ludziom w nim żyć, czuć się za niego odpowiedzialnymi i wspólnie uczyć się jak zmieniać świat na lepszy - działać.
Organizatorzy zapraszają do udziału:
- Studentów,
- Młodych ludzi zainteresowanych działalnością społeczną,
- Osoby aktywne zawodowo, lub planujące podjąć pracę w: mediach, edukacji, przy realizacji projektów humanitarnych i rozwojowych
Po zakończeniu Szkoły Letniej i cyklu warsztatów uczestnicy w sferze poznawczej powinni:
- znać problemy globalne współczesnego świata, umieć wyjaśnić ich złożoność i konsekwencje oraz podać przykładowe działania podjęte na rzecz ich rozwiązania,
- wiedzieć co to jest rozwój i potrafić rozróżnić między różnymi koncepcjami go opisującymi oraz wskazać najważniejsze czynniki wpływające na rozwój,
- znać pojecie Zrównoważonego Rozwoju i wiedzieć jakie działania są podejmowane w ramach Strategii Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju
- wiedzieć czym są Milenijne Cele Rozwoju
- znać źródła praw człowieka na świecie i ich moc obowiązującą oraz rozumieć prawo człowieka do rozwoju,
- rozumieć zależność pomiędzy wzrostem gospodarczym Północy a sytuacją gospodarczą Południa
- znać idee społecznej odpowiedzialności biznesu i jej praktyczne zastosowanie w krajach globalnego południa
- rozumieć istotę i znaczenie inwestycji bezpośrednich i ich wpływ na rozwój państw
- umieć ocenić wpływ biznesu na pomoc rozwojową w skali makro (globalnej) i mikro (określonej społeczności)
- znać rodzaje odpowiedzialności firm za działania w krajach globalnego południa,
- rozumieć kulturowe i genderowe uwarunkowania rozwoju,
- znać pojęcia sprawiedliwy handel i świadomy konsumeryzm oraz rozumieć ich potencjalną siłę w walce o zrównoważony rozwój,
- znać Kodeks Obrazów i Przesłań dotyczących krajów Południa
W sferze postaw uczestnicy po zakończeniu projektu powinni dążyć do zmiany swoich zachowań i stylu życia na bardziej odpowiadający wyzwaniom globalnym współczesnego świata z uwzględnieniem prawa do rozwoju innych mieszkańców Ziemi. Powinni również wykazywać większą aktywność i przedsięwziąć konkretne działania praktyczne bądź edukacyjne związane z tematem projektu. Powinni wiedzieć jak i gdzie mogą się włączyć w działania na rzecz rozwoju.
W sferze umiejętności uczestnicy powinni:
- znać metody warsztatów edukacji nieformalnej wprowadzających w tematykę edukacji na rzecz rozwoju i zrównoważonego rozwoju
- znać źródła edukacyjne związane z tematyką edukacji rozwojowej,
- potrafić zaplanować i przeprowadzić prostą kampanię społeczną oraz przygotować kampanię prasową,
Harmonogram:
1-11 września 2008 - Szkoła letnia
- zajęcia stacjonarne we Wrocławiu połączone z warsztatami wyjazdowymi (w Stryszowie i Zakrzowie koło Kalwarii Zebrzydowskiej)
3 weekendowe warsztaty w październiku, listopadzie i grudniu:
- media a problematyka globalna i rozwojowa
- edukacja globalna i rozwojowa w Polsce
- priorytety Polskiej Pomocy, pomoc humanitarna i rozwojowa
Więcej na: WWW.SILESIUS.ORG.PL
Dodatkowe informacje: anna.huminiak@silesius.org.pl, Tel: 722 110 608
ORGANIZATORZY:
Dom Spotkań im. Angelusa Silesiusa
Zakład Filozofii Społecznej i Politycznej - Uniwersytet Wrocławski
Dolnośląska Szkoła Wyższa
Fundacja Innowacyjnych Przedsięwzięć Społecznych
Fundacja na Rzecz Edukacji Obywatelskiej im. Alana Turinga
Centrum Współpracy Rozwojowej