Kultura
Noc Muzeów z Impartem!

Noc Muzeów z Impartem!

Opis

Odwiedź muzeum nocą! Co przygotowało dla zwiedzających Centrum Sztuki Imprat?

Plan Nocy Muzeum, 19 maja 2012, 18:00-00:30.

 


18:00 – łączony  wernisaż wystawy „ReKonstrukcje” Marleny Zakrzewskiej i wystawy grafiki Marcina Kozierkiewicza
20:00 – otwarcie wystawy połączonej z performance „Katecheza”
21:30 – recital Romana Kołakowskiego


Nocy Muzeów w Imparcie towarzyszyć będzie także pokaz animacji brytyjskich.



Wystawa grafiki Marcina Kozierkiewicza

2-24.05.2012 / finisaż 19.05 / godz. 18:00

Jego prace cechuje charakterystyczny styl, można go określić jako bajkowy, groteskowy. Postacie w jego pracach wyposażone są w atrybuty, które zwykle kojarzone są i odnoszą się do konkretnych środowisk, miejsc czy też osób.
Dzięki nabytej w czasie trwania studiów wiedzy na temat technik graficznych udało mu się rozszerzyć własny warsztat, „odbić” od popularnego nurtu „komiksiarzy” i uszlachetnić swoje stwory "przekuwając" je na linoryty, litografie i akwaforty. Ulubioną techniką, którą Marcin Kozierkiewicz konsekwentnie eksploruje, jest wymagający umiejętności zarówno rysunkowych, jaki i rzemieślniczych linoryt. W tej właśnie technice sprawdza się jako artysta mający wpływ na dzieło od chwili jego powstania – projektu, rysunku – poprzez proces twórczy, mozolne „wykuwanie” swego dzieła, do ostatecznego efektu prezentowanego odbiorcy.
Marcin Kozierkiewicz wie również jak bezpośrednio dotrzeć do odbiorców. Jego prace posiada w swych zbiorach kilkunastu mieszkańców Częstochowy za sprawą wymyślonej przez artystę akcji. W kilkunastu miejscach, instytucjach, lokalach zostawił on bowiem swoje linoryty, które mógł wziąć każdy wypowiadający tytułujące akcję słowa „Proszę jedną sztukę”.
Mimo ukierunkowanej drogi twórczej, tak naprawdę wszystko ma jeszcze przed sobą i objawić się może jeszcze wielokrotnie w zupełnie nowych artystycznych odsłonach.
Jego prace oglądać można na bieżąco na internetowym blogu http://cyganskiekubara.blogspot.com/.





Marlena Zakrzewska, ReKonstrukcje - obiekty przestrzenne

2-24.05.2012 / finisaż 19.05 / godz. 18:00

ReKonstrukcje to retrospekcja ciągle konstruowana. Ażurowe formy kolejnych rzeźb i obiektów, wspomnienia innych, a także znamienna dla mnie ciągła opowieść o budowaniu trwałości z tego, co nietrwale.
Buduję kontrastem, buduję szkicem, buduję wrażeniem, gestem, konsekwencją. Opowiadam różne historie.
Na tej wystawie, oprócz znanej juz Widzom Impartu Wieży Babel z 14000 kart do gry, znajdzie się prezentacja rzeźb i obiektów, które musiały się zdarzyć, aby mogła powstać ona.
Zobaczą tu Państwo m.in. "Śliską 56", kamienicę warszawskiego getta, której towarzyszą od dziesiątek lat głosy gołębi, a także metaforę samotności, zanurzoną w ziemi łódź ponadnaturalnych rozmiarów i opowieść o pewnej kobiecie i takim czasie, który stanął w miejscu.
Marlena Zakrzewska
ur. 26 XII 1980 we Wrocławiu
2000-2003 studentka kulturoznawstwa i historii sztuki
2003-2007 studentka malarstwa i grafiki oraz rzeźby w ASP w Poznaniu
2007-2009 studentka rzeźby ASP w Warszawie
V 2009 - dyplom "Wieża Babel" w Pracowni prof. Janusza Pastwy
praca dydaktyczna "Na granicy rzeczywistosci" prof. Jerzy Niecikowski
stypendystka i laureatka nagrody "Złote Dłuto" i nagrody im. Ireny Gawlikowskiej
Uczestniczka wielu plenerów i wystaw w Polsce i za granicą.




Katecheza - projekt Kultury Aktywnej
 sala kameralna
19.05.2012 / otwarcie godz. 20:00 / wstęp wolny

W ramach Nocy Muzeów w Imparcie grupa Kultura Aktywna zaprezentuje performance połączony z wystawą pt. „Katecheza”. Projekt podejmuje tematy związane z coraz bardziej nabrzmiałym w polskiej rzeczywistości problemem wiary, religii i Kościoła. Artyści zadają pytanie, czy państwo polskie  jest w stanie zagwarantować neutralności światopoglądowej w naszej sferze publicznej.
 Krzyże wiszące w urzędach i placówkach państwowych są widokiem powszechnym.
Posyłając dziecko do państwowego przedszkola lub państwowej szkoły możemy być pewni, że aby nie zostało napiętnowane przez rówieśników jako ktoś "obcy" będzie musiało wziąć udział w katechezie!
Czym wobec tego jest katecheza? Czy jest to lekcja religii dla chcących pogłębić swoją wiarę czy raczej forma zbiorowej tresury i represji wobec obywateli? Jak wobec tego wygląda naprawdę polski Kościół i polska religijność?
Jaką rolę w państwie powinien odgrywać Kościół? Czy dopuszczalne jest aby we współczesnym państwie europejskim religia była orężem w walce politycznej? Czy dzisiaj religia bardziej łączy czy też dzieli ludzi?  
Pytań jest mnóstwo, a te przytoczone powyżej stanowią zaledwie początek. Oczywiście do problemów wiary, religii i Kościoła  można odnieść się w zupełnie inny, nie krytyczny sposób, prezentując na przykład swoje bardzo osobiste podejście do spraw  wiary... Na takie wypowiedzi również bardzo  liczymy!
Udział w projekcie "Katecheza" weźmie około trzydziestu osób.
Projekt przewidziany jest dla osób dorosłych

Kultura Aktywna jest stowarzyszeniem skupiającym twórców w różnym wieku, różniących się doświadczeniem, o bardzo zróżnicowanych poglądach, postawach artystycznych i temperamentach.  Zgodnych jednak co do tego, że różnice są niezbędne do wymiany myśli, zaistnienia inspirującej  polemiki oraz  powstania niezbędnego w kreacji fermentu.
Członkowie Kultury Aktywnej są przekonani o wyjątkowej roli sztuki w kształtowaniu otaczającej nas rzeczywistości społecznej, politycznej i obyczajowej.
Dlatego też jednym z priorytetowych zadań KA jest wyzwalanie aktywności artystycznej młodych twórców.
Wychodzimy z założenia, że język sztuki powinien być językiem reakcji artysty na sytuację w której  żyje.
Nasze stowarzyszenie chce  poruszać problemy ważne, dotykające nas wszystkich, niestety często traktowane jako tematy tabu lub po prostu niewygodne.
W ubiegłym roku w dwóch edycjach projektu "kultura mięsa" odnieśliśmy się do problemów związanych z szeroko rozumianą mięsnością, kultem cielesności i konsumpcją mięsa.
Pod koniec zeszłego roku w projekcie "Kartka świąteczna" mieliśmy okazję odnieść się do stereotypów związanych ze świętami Bożego Narodzenia.


Recital Romana Kołakowskiego
kawiarnia Autograf

19.05.2012 / godz. 21.30 / wstęp wolny

Pieśniarz, poeta, kompozytor, tłumacz i reżyser – przez niemal całe życie związany ze stolicą Dolnego Śląska, nazywany był „wrocławskim bardem”. Roman Kołakowski – wieloletni dyrektor artystyczny Przeglądu Piosenki Aktorskiej, od 2005 roku mieszka i pracuje w Warszawie, realizując w całej Polsce autorskie, muzyczne widowiska plenerowe i teatralne, by przywołać tylko: „63 Fotografie” ( Warszawa, Plac Krasińskich 2006 ), „Quaem queritis” ( Kraków, Rynek 2006 ), „Tajemnica Światła” ( Warszawa, Plac Zamkowy 2007 ), „Mulin Noir” ( Warszawa, Teatr Współczesny 2008 ), „Indeks’ 68” ( Kraków, Teatr Słowackiego 2008 ), „Zwierciadło Europy” ( Warszawa, Plac Teatralny 2009 ), „Adventus Lucis” ( Gdańsk, Kościoł Franciszkanów 2009 ), „Adresaci” ( Warszawa, Teatr Wielki 2009 ), „Banderia 1410” ( Malbork, Zamek 2010 ), „Sztandary’ 44” ( Warszawa, Plac Krasińskich 2010 ), „Imiona Czasu. Imiona Miasta” ( Kraków, Rynek 2010 ), „Album Civium Civitatis” ( Warszawa, Teatr Polski 2010 ).
Jego utwory autorskie i przekłady znaleźć można na płytach Justyny Steczkowskiej, Patrycji Markowskiej, Katarzyny Groniec, Edyty Geppert, Kazika Staszewskiego, Wojciecha Waglewskiego i Voo Voo, Grzegorza Markowskiego, Michała Bajora, Macieja Maleńczuka, Pawła Kukiza i wielu czołowych polskich aktorów.





BAA - British Animation Awards (najlepsze brytyjskie animacje)
pokaz filmów / sala filmowa (nr 13)

19.05.2012 /  wstęp wolny

Program przygotowany przez British Council
Zapraszamy na przegląd najlepszych brytyjskich filmów animowanych nagrodzonych na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat prestiżowymi nagrodami British Animation Awards. Brytyjska animacja od wielu lat cieszy się znakomitą reputacją – zarówno dzięki niezwykłej różnorodności stosowanych technik, jak i zaangażowanej tematyce. British Animation Awards przyznawane są co dwa lata w dziewiętnastu kategoriach. W ramach naszego przeglądu zaprezentujemy pięć zestawów filmów nagrodzonych na BAA w latach 1994 – 2004.
Niezwykły rozkwit współczesnej animacji brytyjskiej jest w dużej mierze zasługą wsparcia udzielanego twórcom przez brytyjskie kanały telewizyjne zajmujące się szeroko pojętą kulturą, takie jak Channel 4, S4C, czy BBC. Channel 4 współfinansował między innymi eksperymentalne prace takich artystów jak Sarah Cox (3 Ways to go), Jonathan Hodgson (Feeling My Way), Robert Bradbrook (Home Road Movies – film który zdobył wyróżnienie podczas Krakowskiego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w 2002 roku), czy Chris Shepherd (Dad’s Dead). Z kolei dzięki pomocy BBC mogły powstać takie realizacje jak Wallace & Gromit Nicka Parka czy Flatworld autorstwa Daniela Greavesa (zdobywca Oscara w 1991 roku za film Manipulation). Szczególną cechą brytyjskiej animacji jest wzajemne oddziaływanie na siebie prac komercyjnych – animowanych reklam, telewizyjnych seriali, czołówek programów czy teledysków - i często niezwykle osobistych filmów „artystycznych”. Firmy reklamowe oferują utalentowanym animatorom ogromne budżety i najnowocześniejszy sprzęt. Działalność komercyjna pozwala artystom zdobyć doświadczenie, które wykorzystują później w pracach tworzonych na własny rachunek. Z kolei osobiste, eksperymentalne prace często stają się inspiracją dla twórców reklam. Seria Creature Comforts stworzona w studiu Aardman Animations (producenta takich „hitów” animacji jak Wściekłe gacie czy Uciekające kurczaki) stała się impulsem do realizacji serii reklam wykorzystujących te same postacie.
Kolejnym polem do popisu dla animatorów są telewizyjne seriale animowane – zarówno te przeznaczone dla dzieci, jak i dla dorosłych. Brian Wood, autor prezentowanego w jednym z zestawów krótkiego filmu Mr Jessop odniósł ogromny sukces komercyjny serialem Bliźniaki Cramp (pokazywanym obecnie w Cartoon Network). Z kolei jeden z najsłynniejszych obecnie brytyjskich animatorów, Mark Baker (autor filmu Jolly Roger) wspólnie z Neville Astleyem stworzył niezwykle ciekawą serię The Big Knights, w nowatorski sposób łącząc animację tradycyjną i komputerową. Wielu młodych brytyjskich animatorów zajmuje się również tworzeniem teledysków – ten rodzaj twórczości pozwala na większą swobodę niż w przypadku telewizyjnych seriali. Przykładem Richard Kenworthy (pokazujemy jego film dyplomowy zrealizowany w The Royal College of Arts - The Littlest Robo), współtwórca kolektywu Shynola, realizującego wideoklipy dla tak uznanych artystów jak Blur czy Radiohead. Silnymi ośrodkami animacji są również brytyjskie uczelnie artystyczne – wspomniany Royal College of Art, National Film and Television School (Novelty Leigha Hodgkinsona, Metalstasis Matta Hooda), czy Kingston College (Rien, Sticky Business). Warto wreszcie wspomnieć, że nie wszyscy twórcy brytyjskiej animacji są Brytyjczykami – choć żyją i pracują w Wielkiej Brytanii. Tak jak Michael Dudok deWit – Holender, autor nagrodzonego w 2001 roku Oskarem filmu Father and Daughter (film zdobył kilkanaście nagród na rozmaitych festiwalach – również w Krakowie); Finka Marjut Rimmenen (Many Happy Returns), czy Francuzka Gaelle Denis (Fish Never Sleep).

 

 

 

 

IP

Polecamy