Opis
Wszystkich zainteresowanych oraz Grono Pedagogiczne i Uczniów serdecznie zapraszamy do Multikina w Arkadach na spotkanie z cyklu KINO RP. To wyjątkowa okazja, by obejrzeć na dużym ekranie wybrane filmy najwybitniejszych polskich reżyserów emitowane do tej pory jedynie w telewizji. Filmy przygotowane są przy wsparciu Ministra Kultury w zdigitalizowanej wersji, dzięki której zyskały nową niepowtarzalną jakość obrazu i dźwięku równocześnie zachowując swą oryginalność (filmy czarno-białe i kolorowe). Celem projektu jest rozpowszechnienie i szerokie zakomunikowanie widzom cyfryzacji polskich produkcji filmowych. Do końca 2010 roku w zdigitalizowanej wersji powstanie około 50 polskich filmów należących do kanonu kina polskiego. Pokazy skierowane są głównie do młodzieży w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
POCIĄG
Pomysł na ten film podsunęło samo życie: wskutek zbiegu okoliczności Jerzy Kawalerowicz jechał kiedyś nad morze w damskim przedziale sypialnym z przeżywającą kryzys kobietą, która przez noc opowiedziała mu historię swojego życia. Reżyser, szukając najlepszego sposobu na filmową wersję tej opowieści, postanowił umieścić niemal całą akcję w pociągu. Trwa ona tyle, ile kurs nocnego ekspresu na Hel, bohaterami są stłoczeni w jego ciasnych wnętrzach pasażerowie. Wśród nich wyróżnia się para - Marta i Jerzy, która wskutek przypadku dzieli jeden sypialny przedział. Wraz z nimi pojawia się motyw damsko-męskiej gry, charakterystyczny dla całej twórczości Kawalerowicza. Widz, dzielący perspektywę bohaterów, niewiele jednak dowiaduje się zarówno o nich, jak i o pozostałych pasażerach, wie tylko tyle, ile dowiedzieć się można o przypadkowych towarzyszach podróży - znudzona małżonkiem kokietka uwodzi kogo może, były więzień obozu koncentracyjnego walczy z bezsennością, stare kobiety jadą na pielgrzymkę, wakacyjny podrywacz poluje na zdobycz. Punktem zwrotnym wydaje się moment pojawienia się milicji i informacja, że w pociągu znajduje się morderca. Wkrótce okaże się, że ta z pozoru normalna zbiorowość zdolna jest do zwierzęcych czynów.
Film z jednej strony jest grą konwencjami thrillera i melodramatu, z drugiej - rodzajem pełnego niedopowiedzeń, poetyckiego szkicu. Ów melancholijny nastrój współtworzy muzyka, zwłaszcza balladowa wokaliza Wandy Warskiej stanowiąca motyw przewodni filmu. Z dzisiejszej perspektywy nocna podróż to metafora życia, a cały Pociąg to nostalgiczny powrót do najlepszego okresu w historii polskiego kina, w doskonałym aktorskim towarzystwie.