Kino
Kino polskie i niemieckie na pograniczu kultur

Kino polskie i niemieckie na pograniczu kultur

  • 2011-11-24, do 2011-11-26
  • DCF Dolnośląskie Centrum Filmowe, Wrocław
  • Zobacz profil >>

Opis

Międzynarodowa Konferencja Interdyscyplinarna
Kino polskie i niemieckie na pograniczu kultur
Wrocław, 24-26 listopada 2011 r.

Czwartek 24.11
[Dolnośląskie Centrum Filmowe]

18.00-21.30: Otwarcie konferencji
[Dolnośląskie Centrum Filmowe, ul. Piłsudskiego 64a]
Przemówienia powitalne
Ralf Schenk (Berlin)
    Znaczenie filmu Klucze w kinematografii NRD
Evelyn Hampicke (Berlin)
Historia produkcji i cenzury filmu Klucze
Projekcja filmu Klucze (reż. Egon Günther, NRD 1972)
Rozmowa z reżyserem Egonem Güntherem

Piątek 25.11
[Centrum im. W. Brandta, ul. Strażnicza 1-3]

 9.00-11.00: Relacje polsko-niemieckie w kinie przed II wojną światową
Moderacja: Martin Loiperdinger (Trewir)
Brigitte Braun (Trewir)
W celu niemieckiego rozwiązania kwestii polskiej: Tyrannenherrschaft (1916) i Das Tagebuch des Dr. Hart (1918)
Urszula Biel (Katowice)
Górnośląskie echa polsko-niemieckiej umowy filmowej – województwo śląskie 1932-1939
Joseph Garncarz (Kolonia)
Jakie były ulubione filmy Górnoślązaków około 1930 roku? Przyczynek do specyfiki kulturowej regionalnych preferencji filmowych w Niemczech
Evelyn Hampicke (Berlin)
»Granica jako moralne odgraniczenie«. Obrazy Prus Wschodnich w niemieckim filmie fabularnym przed 1945 rokiem

11.00-11.30: Przerwa kawowa

11.30-13.30: II wojna światowa i pamięć o niej
Moderacja: Krzysztof Ruchniewicz (Wrocław)
Ulrich Tempel (Berlin)
Obrazy wojny. Przegląd filmowy z okazji 70 rocznicy niemieckiej napaści na Polskę we wrześniu 1939 roku
Dagmara Margiela (Wrocław)
Mediatyzacja przeszłości w filmie: 1945 – rok wojny, rok pokoju
Michaela Ast (Datteln)
Ucieczka i wypędzenie w niemieckim filmie fabularnym
Magdalena Saryusz-Wolska (Berlin)
Kino niemieckie 1945-1949 w historiografii filmowej

13.30-14.30: Przerwa obiadowa

14.30-16.30: Trudny okres powojenny w relacjach polsko-niemieckich
Moderacja: Andrzej Gwóźdź (Katowice)
Magdalena Abraham-Diefenbach (Frankfurt nad Odrą)
Kino wśród ruin i „oswajanie przestrzeni”. Frankfurt nad Odrą i Słubice 1945-1955
Ralf Forster (Berlin)
Pokojowa granica na Odrze i Nysie w obiektywie kamery. Filmy Amatorskiego Centrum Filmowego we Frankfurcie nad Odrą o spotkaniach polsko-niemieckich
Regina Immel (Siegen)
Wymiana filmowa pomiędzy stacją telewizyjną WDR (Westdeutsche Rundfunk) a Telewizją Polską (TVP) podczas zimnej wojny
Margarete Wach (Kolonia)
Gastarbeiterzy, filmowcy w podróży, wędrujący przez granicę. Polscy i niemieccy twórcy filmowi »w drodze do sąsiada«. Kinematograficzne procesy europeizacji przed i po przełomie i ich polityczno-ekonomiczne konteksty

16.30-17.00: Przerwa kawowa

17.00-19.00: Polsko-niemieckie inspiracje filmowe
Moderacja: Andrzej Dębski (Wrocław)
Lars Jockheck (Hamburg)
Rodzina Sonnebrucków (R: Georg C. Klaren, 1951) – „pierwszy niemiecko-polski film zespołowy“?
Konrad Klejsa (Lódź)
Czy doktor Mabuse znał esperanto? Ostatni film Fritza Langa jako adaptacja przedwojennej powieści Jana Fethkego
Andrzej Gwóźdź (Katowice)
Oni u nas – my u nich, czyli dobrosąsiedztwo w Kluczach Egona Günthera i Opętaniu Stanisława Lenartowicza
Jacob Heller (Moguncja)
Pomiędzy Homo Sovieticus a nagim życiem: Refleksja realnego socjalizmu w Króliku po berlińsku Bartosza Konopki

19.00-19.30: Seria książkowa „Niemcy – Media – Kultura“
Prezentacja serii książkowej „Niemcy – Media – Kultura” i zapoczątkowującej ją publikacji Andrzeja Gwoździa Obok kanonu. Tropami kina niemieckiego

Sobota 26.11
[Centrum im. W. Brandta, ul. Strażnicza 1-3]

9.00-11.00: Pamięć przeszłości w kinie polskim i niemieckim
Moderacja: Margarete Wach (Kolonia)
Larson Powell (Missouri)
Narodowe obrazy pamięci w filmie polskim i DEFA w latach 70tych: Wajda i Simon
Bernadetta Matuszak-Loose (Poznań)
 „Wielka historia”. Historiografia narodowa w kinie polskim i niemieckim przed i po 1989 roku
Marta Brzezińska (Warszawa)
Muzyka, młodość i służba bezpieczeństwa albo o trzech motywach w opowiadaniu o socjalistycznej przeszłości w kinie polskim i niemieckim po 1989 roku
Przemyslaw Suwart (Brunszwik)
Kina programowe i festiwale filmowe jako muzea ruchomych fotografii.  Ich rola dla przekazu historii filmu w aspekcie niemiecko-polskich stosunków filmowych. Case studies wybranych instytucji w Polsce i Niemczech

11.00-11.30: Przerwa kawowa

11.30-13.30: Relacje polsko-niemieckie w kinie najnowszym
Moderacja: Konrad Klejsa (Łódź)
Ewa Fiuk (Kraków)
33 sceny z kina – polsko-niemieckie kontakty filmowe w pierwszej dekadzie nowego wieku
Andrzej Dębski (Wrocław)
„Dyskretny urok polskości” w kinie niemieckim po wejściu Polski do Schengen
Marek Lis (Opole)
„Przebaczamy i prosimy o przebaczenie”: filmowe echa listu biskupów polskich do niemieckich
Vera Schmidt (Lipsk)
Projekt „Kwestia (p)oglądu”

13.30-14.00: Zamknięcie konferencji


Premiery filmowe
Zapowiedzi filmowe
O nich się mówi
Ostatnio dodane
Kos film
Nagradzany "Kos" jest już online. Gdzie oglądać?

To zwycięzca Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz Polskich Nagród Filmowych Orły 2024.

Iryna Kudashova, Smak wolności
"Smak Wolności" - ukraińska komedia kulinarna fantasy wkrótce w Polsce [WIDEO]

Czy taki miks gatunkowy będzie zjadliwy? Zobaczcie zwiastun!

Popularne
25 najlepszych filmów wszech czasów
25 najlepszych filmów wszech czasów

Magazyn "Empire" wybrał najlepsze filmy wszech czasów. Zapraszamy do obejrzenia ścisłej czołówki rankingu!

Najlepsze filmy dla zjaranych ludzi
Najlepsze filmy dla zjaranych ludzi

Dym w płucach często łączy się z oglądaniem filmów. Prezentujemy 20 idealnych filmów na wieczór z zielskiem.

12 najlepszych filmów psychologicznych
12 najlepszych filmów psychologicznych

Przedstawiamy najlepsze filmy psychologiczne, które każdego oglądającego zmuszą do refleksji!