Antenna w Rurze
2006-04-11 00:00:00 | Wrocław
Dziś Wrofilm zaprasza do Jazz Klub RURA na przegląd najbardziej kreatywnych klipów muzycznych z Wielkiej Brytanii ANTENNE UK. Pokazane zostaną rzadko wyświetlane, oryginalne teledyski takich zespołów jak Lambchop, Radiohead, UNKLE, LCD Soundsystem, Chikinki i wiele innych. Wielka Brytania jest kuźnią talentów reżyserskich, których klipy video podbijają cały świat. Zaprezentujemy ostatnie prace brytyjskich reżyserów, od zupełnie nowych twarzy takich jak Nima Nourizadej, po cenionych i już uznanych jak Dougal Wilson. Przyjrzymy się też bliżej pracy czteroosobowy londyńskiego kolektywu reżysersko-animacyjnego - Shynola. Przegląd organizowany jest w ramach programu British Council SoundBites: New Music from Britain http://www.britishcouncil.org/poland-music-soundbites.htm
Futureshock: Late At Night Małżeński duet reżyserski Jake Knight i Ryoko Tanaka stworzył ten kawałek wyłącznie w oparciu o fotosy filmowe. Tło nakręcono oddzielnie od ludzi a cały taniec wykonała jedna osoba, której głowę zastąpiono następnie w każdym ujęciu głowami pozostałych postaci. Chikinki : Like it Or Leave It Academy Films, firma współpracująca na stałe z reżyserem filmów pełnometrażowych Jonathanem Glazerem, od zawsze słynie z kreatywnych klipów video. Reżyserzy Sid&Ad podążyli śladami tej tradycji, nakręcając bardzo zręczny klip jedynie przy pomocy kamery, bez żadnych efektów postprodukcyjnych. Duet ten nakręcił Like It Or Leave It w największym studiu w Wielkiej Brytanii dzięki czemu można było wykorzystać ogromną przestrzeń do rozmaitych trików perspektywicznych rozstawiając członków zespołu maksymalnie daleko od siebie. Faultline: Biting Tongues Vernie Yeung, absolwent St Martins College of Art and Design, urodził się w Hong Kongu, ale studia odbył w Wielkiej Brytanii gdzie też od wielu lat pracuje i na stałe mieszka. Biting Tongues otworzyło mu drzwi przemysłu muzycznego. Ten wizualnie uderzający obraz, stworzony wyłącznie przy pomocy materiałów archiwalnych, odzwierciedla bardzo zmysłowy ton ścieżki dźwiękowej, jednak reżyser nie chce zdradzić co takiego dokładnie chciał pokazać, pozostawiając widzom swobodę interpretacji. Oto zespół, który naprawdę cierpi dla sztuki: genialnie prosty pomysł reżyserki Nimy Nourizadeh osiągnięty został przy budżecie napiętym do granic możliwości i z pewnością należy do jednego z najszybciej zrealizowanych klipów o jakich kiedykolwiek słyszeliśmy. Ekipa miała zaledwie godzinę na nakręcenie potrzebnego materiału, a zespół musiał dziewięć razy z rzędu wsiadać do kolejki górskiej. Boomclick: High Tide Muzyczny klip – zgadywanka. Przez cały czas trwania klipu widz zastanawia się co takiego sprawia, że przechodnie tak się uśmiechają. Odpowiedź na to pytanie stanowi jeden z najlepszych momentów w historii video klipów. Klip nakręcono przy bardzo niskim budżecie a większość osób pojawiających się w nim to znajomi zespołu i reżysera. Wagon Christ: Shadows Pierwsze video Fizzy Eye to wcześniejszy utwór dla Wagon Christ, Receiver, które wypromowało ich jako zespół i zapewniło im kontrakt z niezależna wytwórnią filmów animowych, Nexus Productions. Shadows to elegijne odtworzenie wiktoriańskiego Grand Tour. Widzimy turystów przechadzających się pośród ruin minionej ery robotów w krainie która wydaje się idylliczna. Chociaż stworzony w 2D i 3 D, stylizowana dwuwymiarowość sprytnie igra z perspektywą dzięki czemu wzruszające znaki przeszłości nie są w pełni widoczne aż do samego końca. LCD Soundsystem: Tribulations Jimmy Edgar: Is This A Real City? Ben Dawkins właśnie rozpoczął działalność na londyńskiej scenie klipów video ze swoim pierwszym filmem, nisko-budżetowym ale bardzo pomysłowym i zabawnym nagraniem Renegade Dance Attack Party Bogdana Raczyńskiego. Zainteresowała się tym klipem Creative Review, biblia przemysłu muzycznego a następnie wytypowała Bena do udziału w konkursie dla Warp Records w wyniku którego wybrani reżyserzy stworzyli klipy dla artystów firmowanych przez wytwórnię Warp. Ten śmieszny i wzruszający klip to wynik ich współpracy. Gideon Baws, Chris Harding, Richard “Kenny” Kenworthy i Jason Groves spotkali się w 1994 w Kent Institute of Art and Design. Wspólnie wynajęli mieszkanie, dzięki czemu jeszcze w trakcie studiów w college’u mogli ze sobą współpracować przy tworzeniu projektów na zajęcia. W 1996 zorganizowali wystawę prac w londyńskiej galerii, którą zatytułowali Shinola. Nazwa ta wzięła się z filmu The Jerk ze Stevem Martinem w roli głównej w którym ojciec bohatera mówi mu, że wszystko czego potrzebuje w życiu to „umiejętność odróżniana chłamu od Shinoli” (dawnej marki pasty do butów). Quannum: I Changed My Mind Nakręcony w mniej niż cztery tygodnie, ten klip nadał kierunek całej twórczości Shynola mieszając proste postacie wykonane bez zaawansowanej technologii i scenografii z nośnymi pomysłami i porywającym poczuciem humoru. Pierwszy klip Shynoli zagwarantował im pozycje jednego z najgorętszych i najciekawszych talentów przemysłu muzycznego. Przy tej okazji po raz pierwszy w MTV pojawił się Quannum. Lambchop: Is A Woman Fiona Hewitt to przyjaciółka ze studiów członka Shynoli, Jason’a Groves. Członkowie Shynoli poprosili ją o pomoc przy pracy nad klipem Is a Woman ponieważ styl piosenki idealnie pasował do ilustracji które wykonuje Fiona. Fiona wymyśliła całe tło i zaprojektowała postacie, po czym wszystko zostało przetworzone w 3D przez Shynolę i zanimowane. Animacja liścia na powierzchni wody czy też samej wody była niesłychanie skomplikowana technicznie, ale prosty scenariusz i piękny styl tego klipu sprawiają, że należy on do klasyków Shynoli. Radiohead: Blipverts Po długiej serii pomysłowych i bardzo lubianych klipów, grupa Radiohead postanowiła zmienić stronę wizualną klipów do swojego nowego, eksperymentalnego albumu pozbawionego gitarowego brzmienia, Kid A. Shynola pracowała z Chrisem Bran który już wcześniej zajmował się małymi animacjami do rozmaitych reklam internetowych Radiohead, współtworząc króciutkie obrazki, tak zwane tytułowe „blipverts” oparte na grafice albumu, zaprojektowanej przez Dana Rickwooda. Równolegle z Chrisem Branem, Shynola stworzyła ponad 20 takich różnych krótkich obrazków, od 10 sekundowych po 25 sekundowe. Po raz pierwszy zespół stworzył wizualne obrazy które powinny pojawiać się w przerwach na reklamy raczej niż podczas programu MTV. Przy tej okazji Shynola kręciła na żywo po raz pierwszy. Radiohead: The Pyramid Song Długo uważane za jeden z najlepszych utworów Shynoli, The Pyramid Song powstało na podstawie snu który wokalista Thorn Yorke opowiedział Shynoli. Sukces tego pięknego i wzruszającego klipu leży w detalach które sprawiają, że całość sprawia wrażenie tak ludzkie i rzeczywiste: mały krab pełzający w porzuconej parze kapci, lub też główny bohater porządkujący krzesła wokół stołu zanim usiądzie przy nim by umrzeć. Pomimo tego, klip nie miał być w zamierzeniu całkowicie przygnębiający - latające światełka na czerwono pomarańczowym niebie pod koniec to symbol nadziei... The Rapture: House of Jealous Lovers Poproszono Shynolę o stworzenie klipu dla zespołu The Rapture który by zawierał w sobie fragmenty występów. Jednak, znudzeni zwyczajnym sposobem prezentowania występów, członkowie Shynoli postanowili odejść od tej formuły i dać widzom coś nowego. W ten sposób powstał ożywczy, zwariowany i bardzo rock’n’rollowy klip dla The Rapture który pokazuje setki ulotek reklamujących występy z wkomponowanymi ujęciami grającego zespołu i rozszalałą widownią. Dodatkowo śledzimy też zwariowaną opowieść o przygodach złego człowieka-kaczora. Klip wymagał ogromnego nakładu pracy : wszystkie ulotki osobno zaprojektowała Shynola po czym zostały one wkomponowane i animowane przez zespół, ich dziewczyny, braci i starych przyjaciół z college’u. UNKLE: An Eye For An Eye Kolejny owoc współpracy Shynoli, tym razem z ich byłym opiekunem naukowym z college’u, Ruth Lingford. Długo nie dopuszczana na ekrany telewizyjne, ostatecznie po wyemitowaniu ta mroczna historia nabrała nowego znaczenia w obliczu wydarzeń z 9/11 w Ameryce i wojnę w Iraku. Pomimo tego, że klip nakręcono zanim miały miejsce ataki, wielu odczytało go jako antywojenny manifest zespołu UNKLE, chociaż reżyserzy klipu zaprzeczają temu, pozostawiając interpretacje widzom. Shynola stworzyła ten niesłychanie niekonwencjonalny klip dla Blur wraz z brytyjskim grafikiem Davidem Shrigley, słynącym z mrocznego i wywrotowego poczucia humoru. Nie dość, że zespół wcale nie pojawia się w klipie, to efekty dźwiękowe z ekscentrycznej fabuły zagłuszają niemal samą piosenkę. Z początku wytwórnia była przerażona i chciała odrzucić animacje, ale frontman Blur wstawił się za klipem jak tylko go zobaczył. Dzięki temu klip Good Song Shynoli, czyli Dobry Kawałek, został uratowany, tak jak i dobre imię Shynoli. |