|
Moto kryzys... |
We wrześniu Polacy kupili 20 tys. 575 samochodów, czyli o 1,4 proc. więcej niż w sierpniu, ale o 32,1 proc. mniej niż rok wcześniej. Tegoroczny wrzesień pod względem sprzedaży samochodów był najgorszy od pięciu lat.
Kolejne miesiące 2004 r. przyniosą dalszy spadek sprzedaży samochodów.
Po trzech kwartałach 2004 r. roku sprzedaż samochodów wyniosła 255 tys. 625 sztuk, czyli była tylko o 0,45 proc. wyższa niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
'Prognozy na kolejne miesiące roku nie są optymistyczne. Najprawdopodobniej, sprzedaż w październiku wyniesie około 21,5 tys. samochodów. W porównaniu do września wynik ten będzie o 4 proc. lepszy, jednak w stosunku do października roku ubiegłego oznacza on spadek o niemal 33 proc.' - podał Wojciech Drzewiecki z Samara.
Jego zdaniem, w całym 2004 r. zostanie sprzedanych 320 tys. nowych aut osobowych, co w porównaniu z 2003 r. oznaczać będzie spadek o około 10 proc.
Według analityków Samara, przyczyną załamania rynku samochodowego w Polsce jest obowiązująca od 1 maja 2004 roku nowa ustawa o VAT, która ogranicza odpis tego podatku przy zakupie samochodów przez firmy.
'Polski rynek nowych samochodów osobowych zaczyna także odczuwać skutki lawinowego sprowadzania do Polski samochodów używanych. Co prawda sprowadzane samochody używane nie zawsze stanowią bezpośrednią konkurencję dla aut nowych, jednak ich ogromna ilość, jaka pojawiła się w ostatnim czasie w Polsce przyczyniła się do znacznego spadku cen na rynku wtórnym, a co za tym idzie zwiększyła koszt wymiany posiadanego auta na nowe, praktycznie ją zatrzymując' - uważają eksperci Samara.
Spośród dwunastu sklasyfikowanych przez Samar segmentów rynku tylko trzy wykazały wzrost sprzedaży miesięcznej. We wrześniu, w porównaniu do sierpnia, wzrosła sprzedaż aut luksusowych (o 21,4 proc.), minivanów (o 0,3 proc.) i aut sportowych (o 172,1 proc.). Spadła natomiast sprzedaż aut z innych segmentów.
Według danych Samara, niezmiennie największą popularnością cieszą się w kraju auta małe (33,8 proc. rynku). Obecny na polskim rynku od roku Fiat Panda (segment mini plus) opanował 8,8 proc. rynku.
Podstawowym kryterium popularności samochodu jest w Polsce jego cena.
'Najczęściej to ona decyduje o wyborze marki czy modelu. Odczuły to dotkliwie firmy, które jako pierwsze rozpoczęły w kraju proces tzw. harmonizacji czy europeizacji cen, np. Seat podwyższył w lutym ceny o ponad 10 proc. Sprzedaż samochodów tych marek drastycznie spadła, a producenci zostali zmuszeni do złagodzenia skutków podwyżek poprzez wprowadzenie znacznych rabatów i ofert promocyjnych' - wyjaśniają analitycy Samara.
Pod względem sprzedaży w ciągu dziewięciu miesięcy 2004 roku liderem pozostaje Fiat, który sprzedał od początku roku 43 tys. 150 samochodów, o 2,85 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Udział marki w rynku wynosi obecnie 16,88 proc., rok wcześniej było to 16,49 proc.
Na drugiej pozycji znajduje się Skoda z wynikiem 31 tys. 867 aut, o 2,53 proc. większym niż przed rokiem. Udział czeskiego producenta w polskim rynku wynosi na koniec września 12,47 proc. wobec 12,21 proc. w ubiegłym roku.
Trzecią lokatę ponownie zajmuje Toyota. Na zakup samochodów tej marki zdecydowało się 28 tys. 710 osób, o 3,81 proc. więcej niż przed rokiem. [Interia.pl]
|