Na Dworzec Świebodzki wrócą pociągi. Jakie są plany miasta?
2023-03-14 13:30:13 | WrocławNa Dworzec Świebodzki wrócą pociągi. Stanie się to między innymi dzięki 9 milionom złotych z budżetu Wrocławia. Miasto Wrocław wspólnie ze Środą Śląską i Urzędem Marszałkowskim mają sfinansować 15% z tego, wycenionego na 215 milionów złotych, remontu. Resztę pieniędzy zapewnia Ministerstwo Infrastruktury w ramach Programu Kolej Plus. Jednak warunek jest jeden - pociągi muszą wrócić na dworzec w 2028 roku. A jak zapowiedziano dziś może się to wydarzyć w 2026 roku.
Ostatni pociąg na Dworzec Świebodzki wjechał w 1991 roku. Od
tego czasu obiekt był teatrem, siedzibą „Kolejkowa”, ale przede wszystkim
miejscem niedzielnego handlu. Dworzec niszczał, pojawiały się nawet pomysły
całkowitej likwidacji torowiska i zamiany tej przestrzeni w dzielnicę
mieszkaniową.
- Dla Wrocławia
najistotniejsze jest, by połączeń dowożących ludzi z Wrocławskiego Obszaru
Funkcjonalnego było jak najwięcej. Słyszymy od kilku lat że dalsze rozwijanie
kolei aglomeracyjnej przy obecnej infrastrukturze nie jest możliwe, że
przepustowość Dworca Głównego jest na wyczerpaniu. To stanowi istotną barierę w
rozwoju połączeń kolejowych i stworzeniu Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej z
prawdziwego zdarzenia. Potrzebujemy więc przywrócenia funkcji pasażerskich
Dworca Świebodzkiego jako alternatywy dla Wrocławia Głównego - wyjaśnia
Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miasta
To dlatego, mimo, że Dworzec Świebodzki do magistratu nie
należy, Wrocław partycypuje kwotą 9 milionów w przywróceniu jego
funkcjonalności dla pasażerów.
Dodatkowym atutem tego miejsca jest bliskość dużych węzłów
komunikacyjnych - na pl. Jana Pawła i pl. Legionów, a budowa trasy TAT a także
przywrócenie połączeń kolejowych wpłynie również na możliwość wykreowania węzła
przesiadkowego na pl. Orląt Lwowskich. Okolice Świebodzkiego to jedenaście
linii autobusowych i tramwajowych, nocnych i dziennych. Po uruchomieniu Trasy
Tramwajowo-Autobusowej na Nowy Dwór ta sytuacja komunikacyjna jeszcze się
wzmocni.
- TAT swój
„wylot” będzie miał bezpośrednio przy Świebodzkim. Wystarczy wyjść z dworca i w
promieniu 70-100 metrów już dziś mamy tramwaje 20,23, 15, 31, 32, 74, autobusy
122, 124, 127, 249, 250.
Magistrat przypomina, że obok finansowania komunikacji w mieście
dokłada się i współfinansuje również komunikację aglomeracyjną.
– Komunikację
aglomeracyjną traktujemy kompleksowo i poważnie, dlatego stale inwestujemy w
jej rozwój. Tylko w 2022 roku dopłaciliśmy ok. 14 mln zł do 27 linii
autobusowych aglomeracyjnych, które łączą Wrocław z 8 sąsiednimi gminami. Linie
9xx obsługują łącznie 73 autobusy – wymienia Paulina
Tyniec-Piszcz.
Dodatkowo, miasto dokłada się do kolei – jako ważnego elementu
całościowego systemu komunikacji aglomeracyjnej. Poza wspomnianymi powyżej 9 mln
zł na uruchomienie Dworca Świebodzkiego 3 mln zł pochłonęło finansowanie
infrastruktury niezbędnej do uruchomienia linii kolejowej nr 292 łączącej
Wrocław z Jelczem.
– Wrocław ze
swojego budżetu przeznacza również corocznie środki finansowe na dodatkowe
przewozy kolejowe o charakterze aglomeracyjnym.–
dodaje Tyniec-Piszcz.
Przy przystankach kolejowych na terenie stolicy Dolnego Śląska
tylko w tej kadencji samorządu miasto zbudowało także 7 parkingów „parkuj i
jedź”, których łączna wartość wynosi ok. 9,5 mln zł.
– Nasza
współpraca z różnymi partnerami – władzami sąsiednich gmin oraz z przewoźnikami
autobusowymi – układa się bardzo dobrze. Dowodem na to niech będzie fakt, że
rokrocznie zwiększamy ofertę wspólnych linii autobusowych a prace nad wspólnym
biletem aglomeracyjnym na linie 9xx są zaawansowane. Pilotaż ruszy już w 2023
roku – dodaje Tyniec-Piszcz.
Natomiast
pociągi powrócą na Dworzec Świebodzki nie później niż w 2028 roku bo tak
zakłada program Kolej Plus. Choć jest szansa na to, że wydarzy się to
wcześniej. PKP PLK mają na dniach uruchamiać przetarg i zdaniem Urzędu
Marszałkowskiego pociągi mogą wrócić na Dworzec w 2026 roku.
ip
fot. Krzysztof Zatycki