Spektakle, przedstawienia

Opis spektaklu

Opis

Sztuka Męczeństwo i śmierć Jean Paul Marata przedstawione przez zespół aktorski przytułku w Charenton pod kierownictwem Pana de Sade Petera Weissa opowiada o pragnieniu wolności i mechanizmach władzy. Reżyser spektaklu, Marcin Liber, podkreśla, że to tekst, który daje realizatorom i aktorom okazję do szaleństwa. Liber uważa, że warto wracać do tego arcydzieła i czytać go przez pryzmat współczesnej wrażliwości.

Sztuka Petera Weissa została zainspirowana autentycznymi wydarzeniami z życia Jeana Paula Marata i Markiza de Sade. Pierwszy z nich był lekarzem i jednym z przywódców rewolucji francuskiej, który zginął męczeńską śmiercią, a drugi – pisarzem i filozofem. Markiza z przyczyn politycznych i obyczajowych umieszczono w przytułku w Charenton, gdzie pisał i reżyserował spektakle teatralne. W jego przedstawieniach grali umysłowo chory pacjenci, a oglądała je elita paryskich salonów.

Źródło: www.encyklopediateatru.pl

„Sade (...) w czasie trzynastoletniego pobytu w więzieniu (między trzydziestym trzecim i czterdziestym szóstym rokiem życia) napisał, oprócz wielkich dzieł prozą, siedemnaście dramatów. W następnych latach dorobek ten powiększył się o blisko tuzin tragedii, komedii, oper, pantomim i rymowanych jednoaktówek.

(...) Od roku 1801, do śmierci w roku 1814, był internowany w zakładzie dla umysłowo chorych w Charenton, gdzie przez kilka lat miał sposobność inscenizować sztuki w gronie pacjentów i występować jako aktor. Wedle świadectwa J. L. Cas- pera (...) tutaj więziono ludzi, którzy dopuścili się występków, których nie wypadało wyjawić w publicznym przewodzie sądowym, jak również innych, co zostali aresztowani z powodu ciężkich politycznych wykroczeń, albo takich, którzy dali się użyć jako narzędzie intryg na wysokim szczeblu w paryskich salonach. (...) bywanie na przedstawieniach Sade’a w owej „jaskini moralnych wyrzutków mieszczańskiego społeczeństwa” uchodziło za nader ekskluzywną przyjemność.

(...) W przedstawieniu Sade’a i Marata interesuje nas konflikt między indywidualizmem doprowadzonym do krańcowości i myślą o politycznym i społecznym przewrocie. Sade również był przekonany o konieczności rewolucji i jego dzieła są jednym atakiem na skorumpowaną klasę panującą, jednakże cofa się wobec metod terrorystycznych organizatorów nowego porządku i jak współczesny reprezentant trzeciego stanowiska siedzi między dwoma krzesłami".

(...) Trudno przedstawić sobie Sade’a w działaniu dla publicznego dobra. Uważał się za zmuszonego do podwójnej gry, afirmował radykalne argumenty Marata, jednocześnie jednak dostrzegał niebezpieczeństwa totalitarnego systemu, również jego poglądy na sprawiedliwy podział dóbr nie były na tyle radykalne, aby chciał wyrzec się swego zamku i posiadłości i bynajmniej nieobojętnie przyjął wiadomość, że musi zrezygnować z zamku La Coste, splądrowanego i spalonego przez rewolucję. W swoich sztukach teatralnych podejmuje ostatnie próby, aby zbliżyć się do ludzi, lecz z wiekiem popada coraz bardziej w osamotnienie i zamyka się w sobie".

[Uwagi dotyczące tła historycznego naszej sztuki Petera Weissa w: sztuce Męczeństwo i śmierć J. P. Marata przedstawione przez zespół aktorski przytułku w Charenton pod kierownictwem pana de Sade]

Realizatorzy

reżyseria Marcin Liber
współpraca dramaturgiczna Michał Kmiecik
scenografia, kostiumy, światło Mirek Kaczmarek
muzyka Tomasz Leszczyński
inspicjentka Elżbieta Kozak

Obsada

Mariusz Bąkowski, Krzysztof Boczkowski, Rafał Cieluch, Maciej Kowalczyk, Przemysław Kozłowski, Miłosz Pietruski, Tadeusz Ratuszniak, Jerzy Senator, Tomasz Taranta, Dominik Smaruj, Krzysztof Zych oraz gościnnie Piotr Łukaszczyk.

Kiedy i gdzie grają

Gdzie aktualnie grają w teatrze spektakl Marat/Sade (Wrocławski Teatr Współczesny, Wrocław). Sprawdź seanse.

Zdjęcia ze spektaklu

Najciekawsze zdjęcia ze spektaklu Marat/Sade (Wrocławski Teatr Współczesny, Wrocław).

Marat/Sade - zdjęcia ze spektaklu (18)

Marat/Sade - zdjęcia ze spektaklu  - Zdjęcie nr 1
Marat/Sade - zdjęcia ze spektaklu  - Zdjęcie nr 2
Marat/Sade - zdjęcia ze spektaklu  - Zdjęcie nr 3
Marat/Sade - zdjęcia ze spektaklu  - Zdjęcie nr 4
Marat/Sade - zdjęcia ze spektaklu  - Zdjęcie nr 5

Obsada i twórcy spektaklu

Twórcy spektaklu Marat/Sade (Wrocławski Teatr Współczesny, Wrocław): reżyseria.

Twórcy spektaklu

Marcin Liber Marcin Liber Reżyser

Recenzje, wiadomości

Przeczytaj recenzje, wiadomości i ciekawostki związane ze spektaklem Marat/Sade (Wrocławski Teatr Współczesny, Wrocław).
Marat/Sade
"Marat/Sade" - męski chór w opowieści o zawiedzionych nadziejach w spektaklu WTW [FOTO, WIDEO] Wrocław

Wrocławski Teatr Współczesny zaprasza na nową premierę!

Marat/Sade, Wrocławski Teatr WspÃłłczesny
Marat/Sade - recenzja spektaklu

Wrocławski Teatr Współczesny zaprasza na nowe przedstawienie w reżyserii Marcina Libera. Czy warto się wybrać?

Bilety na spektakl

Aktualnie nie posiadamy informacji o biletach na Marat/Sade.

Komentarze i opinie

Komentarze, oceny i opinie użytkowników do spektaklu Marat/Sade (Wrocławski Teatr Współczesny, Wrocław).
Polecamy
Premiery teatralne
Zapowiedzi teatralne
O nich się mówi
Ostatnio czytane
The Royal Moscow Ballet
The Royal Moscow Ballet - rosyjscy mistrzowie baletu w Polsce [Trasa]

Korona rosyjskiego baletu zawita do siedmiu miast w naszym kraju ze spektaklem "Jezioro Łabędzie".

Jan Englert wywiad wideo
Jan Englert o spektaklu "Trzy siostry" i teatrze w czasie pandemii [WIDEO]

Historia premiery "Trzech sióstr" Czechowa w Teatrze Narodowym w Warszawie.

Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.

"Gry" na wielu poziomach
"Gry" na wielu poziomach

W 1988 roku w jednym z izraelskich kibuców 11 mężczyzn zgwałciło 14-letnią dziewczynkę. W późniejszym procesie sądowym jedynie 4 spośród nich zostało uznanych winnymi i skazanych na karę pozbawienia wolności.