Genialna przyjaciółka
Opis spektaklu
Tetralogia neapolitańska Eleny Ferrante to cykl powieści o epickim rozmachu, dwa tysiące stron, dziesiątki wątków. Decydując się na stworzenie spektaklu w oparciu o te książki, twórcy muszą dać swoją odpowiedź literaturze. Każda adaptacja jest już interpretacją. Chcemy być wierni przesłaniu autorki, jednocześnie zachowując świadomość medium w którym pracujemy. Akt czytania jest bardzo intymny. Uczestnictwo w spektaklu to zawsze wspólna sprawa. Powieści Eleny Ferrante w mistrzowski sposób łączą opis prywatnych doświadczeń z szerokim kontekstem społeczno-politycznym. Dlatego w naszym przedstawieniu staramy się wyeksponować przede wszystkim ten mechanizm: jak to, co nas określa, utkane jest z bardzo prywatnych chwil i bardzo wspólnych wydarzeń, opinii, idei, przemian dziejowych.
Przyglądamy się tym mechanizmom oczami Eleny Greco, bohaterki tetralogii – bohaterką epickiej powieści europejskiej stała się wreszcie kobieta, która nie ma nic wspólnego z zakochanymi heroinami, jakie znamy z powieści klasyków. Spojrzenie Eleny Greco to propozycja empatycznego uniwersalizmu. Elena, zapytana na spotkaniu autorskim o „nieprzyzwoity” epizod w swojej powieści, mówi o „potrzebie szczerego opowiadania o każdym ludzkim doświadczeniu, nawet o tym, co wydaje się trudne do wyartykułowania i co właśnie z tego względu przemilczamy same przed sobą.” Te słowa wydają się pisarskim credo samej Ferrante – i mogą służyć za motto naszego spektaklu.
Weronika Szczawińska
Recenzje, wiadomości
Zobacz zdjęcia z próby i poznaj komentarz aktora z obsady!
Oceniamy nietypowy spektakl Wrocławskiego Teatru Współczesnego.