Wrocławski Teatr Lalek zaczyna sezon 2019/2020 od "Japetów" dla dorosłych
2019-09-13 11:06:51 | Wrocław12 września 2019 odbyła się konferencja prasowa zapowiadająca sezon 2019/2020 we Wrocławskim Teatrze Lalek. Na początek i zupełnie premierowo coś dla widzów dorosłych w ramach sceny WTL CHILD-FREE - nowy cykl komediowych spektakli improwizowanych pt. "Japety - kto to widział?". Później, dla dzieci w różnym wieku, teatr szykuje kilka dobrze zapowiadających się premier. Będzie to czas mieszania gatunków i odkrywania form dotychczas nieobecnych na scenach Wrocławskiego Teatru Lalek. Do współpracy zaproszono nie tylko twórców dobrze znanych wrocławskiej widowni, ale i tych będących na początku swojej drogi artystycznej. Sprawdźcie, co będzie można zobaczyć!
Nowe spektakle
JAPETY - KTO TO WIDZIAŁ?
16+
Koncepcja, scenografia i wykonanie lalek: Mateusz Skulimowski
Koprodukcja
WTL z TEATREM IMPROWIZACJI W LALKACH – JAPETY
PREMIERA 4.10.2019 | Scena
na Piętrze
Działająca od września 2018 scena dla dorosłych WTL CHILD-FREE przedstawia kolejny lalkowy cykl dla widzów powyżej 16. roku życia: JAPETY – KTO TO WIDZIAŁ? Po doskonale przyjętym przez publiczność serialu KAZIO SPONGE TALK SHOW czas na komedię improwizowaną z lalkami! JAPETY – KTO TO WIDZIAŁ? to efekt koprodukcji Wrocławskiego Teatru Lalek i Teatru Improwizacji w Lalkach JAPETY, którego liderem jest Mateusz Skulimowski, autor koncepcji, twórca scenografii i lalek do całego cyklu. W każdym spektaklu bierze udział dwóch aktorów WTL-u oraz trzech improwizatorów z Teatru Improwizacji IMPROKRACJA i grupy IRGA. Cykl wystartuje w październiku po intensywnych warsztatach impro, prowadzonych dla aktorów WTL-u przez wrocławskich trenerów improwizacji.
Mateusz Skulimowski zaprasza na spektakl improwizowany
- Podczas prób improwizacji z lalkami odkryliśmy, że lalki wyzwalają w nas zupełnie nowe rejony improwizacji, których wcześniej nie znaliśmy. Efekty tych eksperymentów z lalkami jest bardzo ciekawy i cieszę się, że w ten projekt włączyli się zarówno improwizatorzy jak i aktorzy z Teatru Lalek. Ostatecznie trudno będzie widowni rozpoznać, kto jest improwizatorem, a kto aktorem, bo wszyscy będziemy za zasłoną. Może widzowie pobawią się w zgadywanie, kto jest kim. Obecnie odbywamy z aktorami teatralnymi warsztaty improwizacyjne. Oni musza poznać nasz techniki i my też musimy nauczyć się animować muppety, by wszystko zagrało podczas występów. Ten typ lalek wybraliśmy właśnie dlatego, że są dość intuicyjne i proste w animacji dla nas - mówi Mateusz Skulimowski, pomysłodawca i główny koordynator całego projektu
- To, że nas nie widać pozwala pokazać przy pomocy lalek takie rzeczy, których aktor nie byłby w stanie zrobić. Jest to zatem ograniczenie, ale z drugiej strony to zupełnie nowe pole do popisu. Próby pokazały nam, że w lalkach jest jeszcze wiele do odkrycia i one mogą zrobić wiele niezwykłych rzeczy. Czasem to nawet nas zaskakuje, a efekty są spektakularne. Zobaczycie to Państwo na scenie! - zachęca Skulimowski.
- Jeśli chodzi o tematykę, to chcemy by spektakle były interaktywne. Będziemy pytać publiczność o zdanie, sugestie czy jakiś monolog. Potrzebujemy impulsu z zewnątrz. Natomiast jeśli chodzi o scenę, to nie planujemy dodatków w stylu nowych mediów, projekcji i tak dalej. Same lalki są wystarczająco interesujące. Nie wykluczamy jednak, że gościnnie może pojawić się jakiś człowiek przed sceną i wejść w interakcję z lalkami - dodaje Skulimowski.
JAPETY – KTO TO WIDZIAŁ? będzie grany raz w miesiącu od piątku do niedzieli. Każdy odcinek powstaje na żywo, bez scenariusza, z udziałem publiczności.
ILE ŻAB WAŻY KSIĘŻYC?
5+
Tekst: Malina Prześluga
Reżyseria i scenografia: Agata Kucińska
Współpraca
plastyczna: Teo Dumski / Cloud Theater
PREMIERA 7.03.2020 | Scena
Kameralna
Dramat
Maliny Prześlugi, nagrodzony w 29. Konkursie na Sztukę Dla Dzieci i Młodzieży,
opowiada o relacji narcystycznego Króla z wrażliwym Chłopcem. Historia o
spotkaniu dorosłego z dzieckiem staje się pretekstem do opowiedzenia o władzy,
która wypacza relacje międzyludzkie, i o dziecięcej ciekawości
i czułości, która potrafi zmieniać świat.
Agata Kucińska, specjalizująca się w tworzeniu nowoczesnych spektakli lalkowych, postanowiła tym razem połączyć lalki z techniką „malowania światłem”, której autorem jest Teo Dumski z Cloud Theater. Artysta obecny na scenie podczas przedstawienia będzie na bieżąco stwarzał elementy świata przedstawionego, które pojawiać się będą w projekcji.
POLSKIE RYMOWANKI ALBO CEREMONIE
13+
Tekst: Andrzej Błażewicz
Reżyseria: Marta Streker
Scenografia: Kasia Leks
PREMIERA 29.05.2010 | Scena Kameralna
Sztuka młodego dramatopisarza i reżysera Andrzeja Błażewicza znalazła się w tegorocznym finale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, mimo że słowo „sztuka” nie najlepiej definiuje ten tekst. Ta seria obrazów rozpisanych, jak zaznacza sam autor, „na dowolną ilość osób”, to rapowane show z historią pradziadków w tle, coś pomiędzy koncertem, musicalem a quasi-apelem szkolnym ku czci odzyskania niepodległości. To monolog lub raczej wielogłos, zderzający młodą energię z polską historią i traumami narodowymi. Centralną postacią tego koncertu jest student, który wraca do domu na rodzinną uroczystość, a przy okazji odkrywa w historii swojej rodziny wołyński wątek.
Najważniejszym bohaterem tekstu jest tu sam język, popkulturowa mieszanka obrazów i słów, które nie są w stanie opisać doświadczenia, a zatem nie mogą pomóc w zrozumieniu prawdy.
Spektakl „Polskie ceremonie albo rymowanki” będzie muzycznym wydarzeniem współtworzonym przez ekipę bardzo młodych realizatorów. Ich spojrzenie na historię wydaje nam się cennym, pełnym nieoczywistej czułości głosem w debacie, która w ostatnich latach została sprowadzona niemal wyłącznie do narzędzia walki politycznej.
6. Przegląd Nowego Teatru dla Dzieci
29.05-3.06.2020
Przegląd Nowego Teatru dla Dzieci został zainaugurowany w 2013 r. Pierwsze cztery edycje odbywały się co rok: w 2013, 2014, 2015 i 2016. W roku 2016 Przegląd zmienił formułę na biennale, dzięki czemu ostatnia edycja, prezentująca wybór spektakli z dwóch lat, nie z jednego roku, była wyjątkowo zróżnicowana artystycznie. Z nadesłanych na Przegląd kilkudziesięciu zgłoszeń zostają wybrane wyłącznie spektakle o najwyższej wartości artystycznej, nowatorskie i odważne, wykorzystujące różnorodne środki ekspresji twórczej, włącznie z nowymi technologiami.
W ciągu zaledwie sześciu lat Przegląd zdążył zyskać znaczącą rangę. Na kolejne edycje festiwalu przyjeżdżali przedstawiciele środowiska teatralnego z całego kraju i zza granicy: reżyserzy, dramatopisarze i dyrektorzy teatrów. W wydarzeniach specjalnych – wykładach i panelach dyskusyjnych poświęconych m.in. nowemu teatrowi i dramaturgii dla dzieci, teatrowi dla młodzieży, sztuce dzieci i dla dzieci – brali udział wybitni specjaliści z tych dziedzin. Przegląd został zauważony i doceniony także przez krytyków teatralnych: w recenzjach i relacjach medialnych powtarzały się opinie, że takiego wydarzenia brakowało dotąd na kulturalnej mapie miasta.
Edukacja
W misji teatru jest oczywiście edukacja widzów. Działać będzie Pracownia Pedagogiki Teatru, która w sezonie 2019/2020 zrealizuje pięć cykli warsztatowych: MY TU GRAMY!, IMPRO 3D, MACHINA TEATRALNA, czyli jak to wszystko działa, ROBIMY. Młodzieżowa grupa teatralna, NAŁADUJ BATERIE W TEATRZE!, a także warsztaty do poszczególnych spektakli WTL oraz interdyscyplinarne zajęcia dla uczniów w ramach programu Szkoła w Mieście.
Kontynuowane będą Warsztaty do spektakli. Te odbywają się we Wrocławskim Teatrze Lalek już od kilku lat w ramach „Szkoły w mieście”, a od sezonu 2016/2017 są tworzone na bieżąco do kolejnych premier. Pomysł stworzenia warsztatów narodził się, kiedy zauważono, że na zajęcia tego rodzaju istnieje ogromne zapotrzebowanie – przede wszystkim wśród nauczycieli, ale także rodziców i opiekunów.
Wyjazdy
Kalendarium spektakli wyjazdowych:
• 28.08 / 20:00 // Festiwal Sopot Non-Fiction, Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie / „Moskwin”, reż. Lena Frankiewicz
• 30.08 / 10:00 i 12:00 / III Magiczny Festiwal Świata Baśni i Bajek Pozytywka, scena Teatru Polskiego w Bydgoszczy // Dżungla, reż. Alicja Morawska-Rubczak
• 3.09-7.09.2019 / Baerum Kulturhus, Sandvika (Norwegia) // „Odd i Luna”, reż. Przemysław Jaszczak
• 18.09 / 11:00 / IV Festiwal małych Prapremier w Wałbrzychu, scena Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu // „Motyl”, reż. Marcin Liber
• Listopad:
Mała Boska Komedia w Krakowie, scena Teatru Łaźnia Nowa // „Odd i Luna”, reż. Przemysław Jaszczak
XXIII Międzynarodowy Festiwal Teatrów Dla Dzieci i Młodzieży KORCZAK 2019 // „Motyl”, reż. Marcin Liber
MD/ip
fot. Krzysztof Zatycki