Recenzje - Teatr

W co wierzą Polacy - recenzja spektaklu

2022-02-23 09:32:21 | Wrocław

22 lutego 2022 roku we Wrocławskim Teatrze Współczesnym odbyła się prapremiera spektaklu „W co wierzą Polacy”, który oparto na książce Tomasza Kwaśniewskiego pt. „W co wierzą Polacy? Śledztwo w sprawie wróżek, jasnowidzów, szeptuch...”. Tytuł i temat jak widać są bardzo ambitne, a grupa docelowa tak szeroka, jak to tylko możliwe. Czy zatem Teatr WTW udźwignął wagę i zachował powagę? I tak i nie, ale to bardzo dobrze!

W co wierzą Polacy

Zobaczcie oficjalne zdjęcia ze spektaklu >>

„W co wierzą Polacy” przedstawia funkcjonowanie rynku ezoterycznego w Polsce na przykładzie małej firmy, w której właśnie trwa audyt, a wysłannik skarbówki podchodzi bardzo sceptycznie do wszelkich praktyk jakie tam obserwuje, sprowadzając wszystko do wspólnego mianownika – oszustwa. Kto jednak ma prawo mówić nam w co wierzyć, na co wydawać pieniądze i co trzymać na szczęście? Wkrótce on sam zwróci się w stronę tajemniczej siły wyższej, by obalić ze stołka… naczelnika państwa!

Tak, spektakl ma wątek polityczny, ale jeśli wam to nie pasuje, to uspokajamy, że jest on krótki i potraktowano go na zasadzie kabaretowej satyry. Tonem pasuje to do reszty doskonale, bo jeśli jeszcze nie wiecie, to przedstawienie „W co wierzą Polacy” jest w 3/4 komedią i to taką z najwyższej półki. Humor jest wyśmienity – inteligentny w dialogach i kuriozalnych scenkach rodzajowych, ale też pełen celnych, bystrych i złośliwych uwag w stronę tego, w jak nieprawdopodobne rzeczy potrafimy wierzyć.

Co kluczowe, nie ma tu banalnego wyśmiewania osób, które ufają słowom wróżek albo wskazaniom amuletów. Spektakl skupia się raczej na pokazaniu pewnych mechanizmów, bez bezceremonialnej oceny, choć potraktowanie tematu „na śmiesznie” może sugerować stanowisko twórców. Efektem tego jest jednak dzieło niesamowicie rozrywkowe, na poziomie jakiego we Wrocławiu dawno nie widzieliśmy.

Dla zachowania (tylko pozornej, ale jednak) równowagi, po przerwie wracamy na widownię, gdy scena wygląda już nieco inaczej, a aktorzy wcielają się w innych bohaterów. Ta część jest już traktowana bardziej na serio, zwłaszcza podczas początkowych debat, wykładów i refleksji, które mają dać nam do myślenia. Skoro nie wierzysz w te wszystkie siły nadprzyrodzone, to czy dasz rzucić na siebie klątwę? A na swoje dziecko? A za milion dolarów? – To jedne z pytań, na które mamy odpowiedzieć sobie w duchu.

Finał skupia się już na dość groteskowej scenie, w której po przeniesieniu się o jakieś 10 lat w przyszłość, widzimy jak technologia pozwala przesłać świadomość grzybów do ciała człowieka, by można usłyszeć co ta inteligentna forma życia ma nam do przekazania. Tego jednak dowiecie się podczas wizyty w teatrze, do czego bardzo zachęcamy.

Nawet jeśli ta druga część wydać może radykalnie nudniejsza niż pierwsza, to i tak warto wrócić na widownię po przerwie, głównie dla zyskania pełnego obrazu, skoro mówimy o delikatnej sprawie wiary, naszej wiary. Warto również zostać do końca, by nagrodzić brawami obsadę i realizatorów tego przedstawienia.

Wszystkie role zostały zagrane fenomenalnie, a pojawiające się w części komediowej piosenki są nie tylko zabawne, ale i zaśpiewane bardzo profesjonalnie (aż dziwne, że nie było oklasków po każdym wykonaniu). „W co wierzą Polacy” to spektakl ważny, nawet jeśli niepoważny, a to rzadka cecha. Teatralny komediodramat w  najlepszym wydaniu!

Michał Derkacz

fot. Natalia Kabanow/materiały teatru

Słowa kluczowe: Wrocławski Teatr Współczesny, 2022, ocena, opinia, WTW

W co wierzą Polacy - zdjęcia ze spektaklu (16)

W co wierzą Polacy - zdjęcia ze spektaklu  - Zdjęcie nr 1
W co wierzą Polacy - zdjęcia ze spektaklu  - Zdjęcie nr 2
W co wierzą Polacy - zdjęcia ze spektaklu  - Zdjęcie nr 3
W co wierzą Polacy - zdjęcia ze spektaklu  - Zdjęcie nr 4
W co wierzą Polacy - zdjęcia ze spektaklu  - Zdjęcie nr 5
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
  • Niestety ta recenzja jest fejkowa [0]
    Abnegat
    2022-06-18 00:06:13
    Dajcie spokój. Tyle się napisaliście na coś takiego? Zawsze jak idę na takie coś, to się zastanawiam - jak to możliwe, że aktorzy chcieli w tym grać. To się niemiłosiernie dłuży, dialogi są drewniane, przewidywalne i nic z nich nie wynika. Klasyczne fejkowe przedstawienie made in Poland, z którego wychodzi się po maksymalnie 45 minutach. Nie dajcie się nabrać i nie traćcie czasu! Jeśli ludzie będą wychodzić z takich przedstawień, no to może ich poziom w końcu wzrośnie, a ich twórcy zrozumieją, że szkoda prądu. Tak więc wychodźcie. To nie wstyd.
Zobacz także
Kolejność fal
Kolejność fal - recenzja spektaklu Wrocław

Wrocławski Teatr Współczesny zrealizował nagrodzoną sztukę Filipa Zawady.

Misiaczek
Misiaczek - recenzja spektaklu Wrocław

Scena Wrocławskiego Teatru Lalek zamienia się w las, w którym mały miś nie może zasnąć.

Pierwsze razy
Pierwsze razy - recenzja spektaklu studenckiego [AST Wrocław] Wrocław

Oceniamy przedstawienie w reżyserii Jakuba Krofty.

Polecamy
Syrena. Anatomia miłości
Syrena. Anatomia miłości - recenzja spektaklu Wrocław

Wrocławski Teatr Współczesny zaprasza na krótki spektakl z muzyką na żywo. Czy warto się wybrać?

W co wierzą Polacy
W co wierzą Polacy - recenzja spektaklu Wrocław

Wrocławski Teatr Współczesny porusza ważny, ale drażliwy temat wiary w zabobony, wróżby czy klątwy. Czy to dobry spektakl?

Ostatnio dodane
Kolejność fal
Kolejność fal - recenzja spektaklu Wrocław

Wrocławski Teatr Współczesny zrealizował nagrodzoną sztukę Filipa Zawady.

Misiaczek
Misiaczek - recenzja spektaklu Wrocław

Scena Wrocławskiego Teatru Lalek zamienia się w las, w którym mały miś nie może zasnąć.

Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.

"Gry" na wielu poziomach
"Gry" na wielu poziomach

W 1988 roku w jednym z izraelskich kibuców 11 mężczyzn zgwałciło 14-letnią dziewczynkę. W późniejszym procesie sądowym jedynie 4 spośród nich zostało uznanych winnymi i skazanych na karę pozbawienia wolności.