Premiery - Teatr

Transf(er)ormacja

2006-11-03 10:10:58 | Wrocław

Jan Klata - niepokorny, młody reżyser, który zdążył już zasłynąć odważnymi interpretacjami klasyki i kontrowersyjnym odczytaniem narodowych mitów - tym razem sięgnął po temat niezwykle bolesny i ciągle obecnym w społecznej i politycznej świadomości zarówno Polaków, jak Niemców.

Sztuka ironicznie zatytułowana Transfer! to opowieść o wypędzeniach, o jednym z najtrudniejszych rozdziałów naszej powojennej historii. Spektakl będzie próbą „niepolitycznego" spojrzenia na problem „transferu" ludności tej części Europy po drugiej wojnie światowej, a także swoistą rewizją stereotypów zakorzenionych po obu stronach granicy.

Scenariusz powstał na podstawie relacji i wspomnień żyjących świadków/uczestników tamtych tragicznych wydarzeń, których reżyser zaprosił do udziału w projekcie. To oni są bohaterami tego przedsięwzięcia. Nie znaczy to jednak, że przedstawienie będzie próbą stworzenia parateatralnego dokumentu. Transfer! to opowieść o wypędzeniach z dzisiejszej perspektywy, sześćdziesiąt lat po wojnie, we Wrocławiu - mieście, które na mocy postanowień pokojowych konferencji w Jałcie i Poczdamie doświadczyło całkowitej wymiany ludności. Zawodowi aktorzy pojawiają się jedynie w scenie obrad Churchilla, Roosevelta i Stalina. Zderzenie świata teatru i autentycznych relacji ukazuje główną ideę spektaklu - odsłania tragedie zwykłych ludzi porwanych i okaleczonych przez tryby Historii, w momencie, w którym wydawało się, że najgorszy kataklizm mają już za sobą. Konfrontacja arbitralnych decyzji Wielkiej Trójki, które beztrosko przesunęły granice o tysiące kilometrów z autentycznym historiami pojedynczych ludzi, których skutki tych decyzji dotknęły, pokazuje absurdy wielkiej polityki.

Polacy przyjeżdżają na zachód, na tzw. Ziemie Odzyskane, Niemcy właśnie z nich wyjeżdżają - na krótką chwilę ich drogi się krzyżują. Te wypędzenia się różnią, różni się też sposób, w jaki są opowiadane. W prezentowanych historiach wielka polityka jest gdzie indziej, a na pierwszy plan wysuwają się drobne, codzienne sprawy: podarowany młynek do kawy, wyhaftowany welon, wspomnienie soczystych gruszek, tęsknota za pozostawioną ojcowizną i bolesna świadomość, że już nigdy się do niej nie wróci. Dwie równoległe perspektywy opowiadania - polska i niemiecka - powodują, że czarno-białe schematy kat-ofiara przestają być tak oczywiste. Ze zderzenia tych relacji rodzą się niespodziewane refleksje. Wypędzenie jawi się jako cecha na trwałe wpisana w kondycję współczesnego Europejczyka. I o tym także będzie ten spektakl.

To będzie opowieść o tym, jak się postrzega historię, i o tym, czy istnieje coś takiego jak obiektywna historia. W tym spektaklu wystąpią ludzie, którzy zostali wypędzeni. /.../ Aktorzy wystąpią tylko w scenie konferencji w Jałcie, która jest konieczna. Musi być ktoś, kto mówi: te dwa miliony przesuniemy tu, albo nie tu, bo mi się kawa na mapę rozlała, tylko trochę dalej. Do ról trzech dżentelmenów potrzebujemy aktorów. /.../ Oprócz nich wystąpią ludzie starsi i młodsi, których życie w wyniku decyzji tych trzech panów potoczyło się tak, a nie inaczej. Dla mnie jest ciekawe, w jaki sposób oni manipulują swoja pamięcią, w jaki sposób ich pamięć dryfuje. /.../ Wciąż nie powiedzieliśmy sobie wszystkiego. Musimy się zastanowić, czy rzeczywiście wiemy jak było, i czy Niemcy też to wiedzą, bo być może za dwa lata dowiemy się, że było zupełnie inaczej."
Konserwatywna prowokacja" Jan Klata podczas spotkania z cyklu „Rozmowa na żywo" w klubie „Goście Gazety", „Gazeta Wyborcza" z dnia 4/5.03. 2006

TRANSFER!

Reżyseria i opracowanie muzyczne: Jan Klata
Dramaturdzy: Ulrike Dittrich, Dunja Funke, Zbigniew Aleksy, Sebastian Majewski
Scenografia i kostiumy: Mirek Kaczmarek
Reżyseria świateł: Jan Sławkowski
Ruch sceniczny: Maćko Prusak
Autor projekcji: Robert Baliński
Obsada: Churchill - Wiesław Cichy (gościnnie), Stalin - Przemysław Bluszcz (gościnnie)/Wojciech Ziemiański (gościnnie), Roosevelt - Zdzisław Kuźniar
oraz Karolina Kozak, Ilse Bode, Angela Hubricht, Hanne-Lore Pretzsch, Eva Maria Stege, Jan Charewicz, Jan Kruczkowski, Zygmunt Sobolewski, Andrzej Ursyn Szantyr, Matthias Goeritz, Günter Linke.

Planowana prapremiera polska: 18 listopada 2006, godz. 19.15, Duża Scena Wrocławskiego Teatru Współczesnego.

Planowana prapremiera niemiecka: styczeń 2007, Hebbel-Theater w Berlinie i Nationaltheater w Weimarze.

Patronat honorowy: Fundacja „Krzyżowa" dla Porozumienia Europejskiego

Büro Kopernikus, Polsko-Niemieckie Projekty Kulturalne, które działa w ramach Kulturstiftung des Bundes zainicjowało i zleciło prace nad przygotowaniem sztuki Transfer!

Koprodukcja: Wrocławski Teatr Współczesny, Instytut Adama Mickiewicza (w ramach sezonu polsko-niemieckiego), Instytut Goethego w Warszawie, Hebbel-Theater w Berlinie, Deutsches Nationaltheater w Weimarze oraz Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej;

Mecenas przedstawienia: DIALOG

Sponsorzy: Polsko-Niemieckie Towarzystwo Akademickie


Jan Klata (ur. 1973) reżyser i dramaturg. Studiował na Wydziale Reżyserii Dramatu krakowskiej PWST. Swój tekst „Uśmiech grejpfruta" (zamierzony błąd w tytule) zrealizował w 2002 r. w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Jego dyplomowym przedstawieniem był „Rewizor" Gogola, rewelacja sezonu wystawiona w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu (2002 r.) i z wielkim powodzeniem zaprezentowana na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Dialog - Wrocław 2003 (spektakl został przeniesiony do Teatru TV). W 2004 r. zrealizował we Wrocławskim Teatrze Współczesnym polską prapremierę „Lochów Watykanu" Gide'a (nagroda dla reżysera za „próbę wprowadzenia osobnego języka teatralnego" na 3. Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy), „H." wg „Hamleta" Szekspira z zespołem Teatru Wybrzeże, granego w Stoczni Gdańskiej oraz „...córkę Fizdejki" wg Witkacego w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu. W 2005 wystawił „Nakręcaną pomarańczę" Burgessa w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu, „Fanta$y" wg „Fantazego" Słowackiego w Teatrze Wybrzeże oraz „Trzy stygmaty Palmera Eldritcha" wg Dicka w Starym Teatrze w Krakowie. W 2006 roku w TR Warszawa wyreżyserował swój tekst „Weź, przestań", a Instytut Teatralny w Warszawie zorganizował przegląd jego twórczości „KlataFest". Laureat Paszportu „Polityki" za rok 2005 w dziedzinie teatru za nowatorskie i odważne odczytywanie klasyki, za pasję i upór, z jakim diagnozuje stan polskiej rzeczywistości i bada siłę narodowych mitów, jak czytamy w uzasadnieniu.

(fot. klata.e-teatr.pl)
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
KsiąÅźę i krÃłl - spektakl AST Wrocław
"Książę i król" - zobacz studencki spektakl o budowaniu świata i wolności [FOTO]

Przed nami spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Lalkarskiego w AST Wrocław.

Truskawki - spektakl WTW
Spektakl "Truskawki" z premierą online na żywo we Wrocławskim Teatrze Współczesnym Wrocław

Spektakl będzie emitowany w sześciu odcinkach na Facebooku teatru WTW.

Dziennik czasÃłw zarazy
Instytut Grotowskiego zaprasza na "Dziennik czasów zarazy" Wrocław

To nowy odcinek Teatru na faktach.

Polecamy
Apeiron w Capitolu
Apeiron w Capitolu Wrocław

5 października w Teatrze Muzycznym Capitol odbędzie się premiera spektaklu taneczno-akrobatycznego Apeiron.

Studenci o źródłach zła i przemocy. Podglądamy próby [ZDJĘCIA]
Studenci o źródłach zła i przemocy. Podglądamy próby [ZDJĘCIA] Wrocław

A przecież nie ma złych dzieci, wszystkie dzieci są dobre, tylko rodzice nie zawsze.

Polecamy
Ostatnio dodane
KsiąÅźę i krÃłl - spektakl AST Wrocław
"Książę i król" - zobacz studencki spektakl o budowaniu świata i wolności [FOTO]

Przed nami spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Lalkarskiego w AST Wrocław.

Truskawki - spektakl WTW
Spektakl "Truskawki" z premierą online na żywo we Wrocławskim Teatrze Współczesnym Wrocław

Spektakl będzie emitowany w sześciu odcinkach na Facebooku teatru WTW.