Recenzje - Teatr

Trans-Atlantyk: nie dla "prawdziwych Polaków"

2010-11-09 17:45:06 | Wrocław

Jarosław Tumidajski przepuścił gombrowiczowski „Trans-Atlantyk” przez okulary współczesności. I pokazał, jak niewiele się w naszej mentalności zmieniło.

Spektakl we Wrocławskim Teatrze Współczesnym bez skrupułów rozprawia się ze wszystkim, co określane bywa „polskim ciemnogrodem”. Tumidajski z półki opatrzonej napisem „(wszech)polska symbolika” sięgnął po największe świętości. W jego „Trans-Atlantyku” znalazło się miejsce dla zmiksowanej Roty, biało-czerwonych czaszek z przestrzeloną potylicą, polskiej flagi, na której tłum odtańcowuje krakowiaka, nawiązań do kwietniowej żałoby czy okrzyków „tu jest Polska”. „Prawdziwych Polaków” do szewskiej pasji doprowadzić może również scena, w której odziany w kobiece rajstopy Gonzalo (uroczo przegięty Dariusz Maj) przybiera ukrzyżowaną pozę wśród zapalonych zniczy.

Myliłby się jednak ten, kto  twierdzi, że o pustą prowokację tu chodzi. Tumidajski uderza mocno, ale precyzyjnie. To nie kakofonia bluźnierstw opatrzonych przyciężkim dowcipem. „Trans-Atlantyk” we Wrocławskim Teatrze Współczesnym to dzieło spójne i doskonale dopracowane. Dowodzi, że diagnozy stawiane przez Gombrowicza nie straciły na sile. Obserwujemy, jak Pisarz-Gombrowicz (Jakub Kamieński) z całych sił walczy, aby nie wpaść w polskie emigracyjne piekiełko. Każdy, od Ministra (koncertowy Maciej Tomaszewski), poprzez Barona (Bartosz Woźny), na Ciumkale (Krzysztof Zych) kończąc chce Gombrowicza zmanipulować i wykorzystać do swoich celów. Sam Pisarz jakby z dystansu spogląda na całe to zamieszanie i z kąśliwym uśmiechem komentuje otaczającą go rzeczywistość.

„Trans-Atlantyk” ogląda się jak dobry pastisz, parodię współczesności. Wentyl bezpieczeństwa dla tych, którzy dość mają bogoojczyźnianej, martyrologicznej narracji fundowanej nam tak samo 50 lat temu, jak i dzisiaj.

"Trans-Atlantyk", Wrocławski Teatr Współczesny, premiera 6 listopada 2010


Marcin Szewczyk
(marcin.szewczyk@dlastudenta.pl)

Fot. Wrocławski Teatr Współczesny

Słowa kluczowe: transatlantyk recenzja teatr współczesny wrocław jarosła tumidajski witold gombrowicz

Trans-Atlantyk (17)

Trans-Atlantyk  - Zdjęcie nr 1
Trans-Atlantyk  - Zdjęcie nr 3
Trans-Atlantyk  - Zdjęcie nr 4
Trans-Atlantyk  - Zdjęcie nr 5
Trans-Atlantyk  - Zdjęcie nr 6
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
  • Trans Atlantyk dla idiotów [0]
    szym-szym
    2012-05-06 23:00:40
    Masakra, żenada, zero aktorstwa - no Boczek się obronił i Dariusz Maj i jeszcze z twarzą wyszedł Maciek. Cała reszta sorry - tak zwana chałturka, niestety na czele z Jakubem - total żenada! Reżyseria - brak! Scenografia - po co? nie wykorzystana. No tak wielki brak słów dla tego gówna że nie wiem co pisac - jest tego tak wiele!
  • prawdziwa polskość [0]
    kamamiba
    2010-11-17 00:10:03
    no to jestem "prawdziwą" Polką i katoliczką, skoro owy spektakl mnie oburzył, ale co tam, dobrze mi z tym.
Zobacz także
Kolejność fal
Kolejność fal - recenzja spektaklu Wrocław

Wrocławski Teatr Współczesny zrealizował nagrodzoną sztukę Filipa Zawady.

Misiaczek
Misiaczek - recenzja spektaklu Wrocław

Scena Wrocławskiego Teatru Lalek zamienia się w las, w którym mały miś nie może zasnąć.

Pierwsze razy
Pierwsze razy - recenzja spektaklu studenckiego [AST Wrocław] Wrocław

Oceniamy przedstawienie w reżyserii Jakuba Krofty.

Polecamy
inni ludzie
Inni ludzie - recenzja spektaklu

Czy Maciej Stuhr podołał reżyserskiemu wyzwaniu?

3. Strefy Kontaktu w WTW: "Poczucie ciągłości" Jacka Bieruta - recenzja Wrocław

Sprawdźcie, jak wypadło czytanie performatywne najnowszego tekstu Jacka Bieruta.

Ostatnio dodane
Kolejność fal
Kolejność fal - recenzja spektaklu Wrocław

Wrocławski Teatr Współczesny zrealizował nagrodzoną sztukę Filipa Zawady.

Misiaczek
Misiaczek - recenzja spektaklu Wrocław

Scena Wrocławskiego Teatru Lalek zamienia się w las, w którym mały miś nie może zasnąć.

Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.

"Gry" na wielu poziomach
"Gry" na wielu poziomach

W 1988 roku w jednym z izraelskich kibuców 11 mężczyzn zgwałciło 14-letnią dziewczynkę. W późniejszym procesie sądowym jedynie 4 spośród nich zostało uznanych winnymi i skazanych na karę pozbawienia wolności.