Teatr Polski w Podziemiu szykuje premierę spektaklu "Finnegans W/Fake"
2022-10-20 11:50:49 | WrocławPremiera na jubileusz Podziemia. 18 listopada 2017, Teatr Polski w Podziemiu Wrocław rozpoczął swoją regularną działalność jako nowy teatr publiczny w stolicy Dolnego Śląska. Najbliższa premiera w jubileuszowym sezonie 2022/2023 to „Finnegans W/Fake” w reżyserii Katarzyny Kalwat. Teatralną odpowiedź na ostatnią powieść Jamesa Joyce’a – pisaną przez szesnaście lat i opublikowaną tuż przed wybuchem II wojny światowej – o dwa lata wydłużyła pandemia. Przez ten czas nie tylko obsada uległa pewnej modyfikacji, ale ewoluowała także idea spektaklu, zagarniając niezakładane wcześniej obszary rzeczywistości. Teatr istnieje tylko tu i teraz.
Obsada i twórcy
tekst: Beniamin Bukowski
reżyseria: Katarzyna Kalwat
muzyka: Wojciech Blecharz
scenografia, kostiumy: Anna Tomczyńska
adaptacja tekstu, w oparciu o improwizacje aktorskie i strukturę muzyczną spektaklu: Kamil Kawalec (Żółć)
instalacja multimedialna: Anna Tomczyńska i Maciej Powała
obsada: Cezary Kosiński, Igor Kujawski, Agnieszka Kwietniewska, Monika Łopuszyńska, Michał Opaliński, Karolina Staniec,
flety: Gabriela Irzyk, Małgorzata Mikulska
produkcja: Maja Wisła Szopińska i Renata Majewska
asystentki reżyserki: Maja Wisła Szopińska i Karolina Staniec
kurator projektu: Piotr Rudzki
Opis spektaklu
Szesnaście lat, które James Joyce poświęcił na pisanie „Finnegans Wake”, to okres rozpaczliwej walki pisarza zarówno z granicami języka, jak i batalii artystycznej o poszerzenie możliwości komunikacji między ludźmi poza (obok czy ponad) zakresami dostępnymi w ukształtowanych historycznie językach. Joyce podjął eksperyment rozsadzający nasze myślenie o literaturze i o komunikacji w ogóle. Stworzył strukturę podobną do językowej wieży Babel, której znaczenie wyłania się nie tylko poprzez prostą relację słowo-desygnat, ale także dzięki wewnętrznym rytmom, asocjacjom dźwiękowym, aporiom czy paradoksom z pozoru całkowicie asemantycznych zdań. Ten alternatywny sposób komunikacji odsłonił opresyjność ukształtowanych historycznie języków. Ich udział w tworzeniu relacji władzy, dominacji opartej na ich zawłaszczaniu.
Joyce twierdził, że należyte zrozumienie jego dzieła – ze względu na jego rebeliancki charakter – może dokonać się nie wcześniej niż za dwieście lat. Naszym projektem: najpierw performansem, potem pełnowymiarowym spektaklem odpowiadamy na wyzwanie pisarza zgodnie ze współczesną estetyką dzieła sztuki.
Premiera "Finnegans W/Fake"
Prapremiera 11 listopada 2022, godz. 19.00 | Gramy: 12, 13 listopada 2022, godz. 19.00
Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia we Wrocławiu
Produkcja: Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Fundacja Teatr Polski – TP dla Sztuki
Partner: Komuna Warszawa
ip
fot. Natalia Kabanow