"Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych 2023" w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego
2023-03-07 14:21:19 | Wrocław„Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych 2023” to przegląd wydarzeń łączących w sobie różne wrażliwości i sposoby ekspresji. Próba odpowiedzenia na pytania: co znaczy być osobą z nadwagą, niepełnosprawnością, z doświadczeniem migracji, osobą na granicy? To próba znalezienia formy w obszarze teatru, performansu rozumianego również jako body art, instalacji, fotografii, filmu i muzyki. Przed nami 13 wydarzeń (w dniach 30 marca – 2 kwietnia 2023 roku), w tym 7 pokazów, które są efektem pracy osób performerskich podczas rezydencji artystycznych w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego.
"Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych 2023" - co zobaczymy?
„i Pauza” Daria Polunina, Weronika Maria Kuśmider
Instalacja performatywna poświęcona tematowi przewlekłego bólu w życiu kobiet-artystek, których praca w szczególny sposób wymaga od nich samych postawy proaktywnej, z bólem i mimo bólu. Jakie strategie unikania wypracowały przez lata, kiedy nie były w stanie się poruszyć?
„Furor” Patrycja Kowańska
Patrycja Kowańska jest gruba, odkąd pamięta. A pamięta od zawsze, że mówili – za gruba! Interesuje ją kobiece ciało wypchnięte kulturowo poza to, co dozwolone i atrakcyjne. Wierzy, że prywatne jest polityczne. W eksploracji osobistego tematu i uniknięcia niezdrowej dawki scenicznego ekshibicjonizmu pomoże jej performatywne, bezkompromisowe alter ego – Marianna Furor.
„Genesis” Rimma Tyshkevych, Anastasia Ivasova, Ewa Kaczmarek
Propozycja nowego mitu. Oto Genesis napisana przez kobiety. Nowa, symboliczna przypowieść o powstaniu kobiecej podmiotowości i siły, skupiająca się na mądrości, potrzebie wolności i harmonii. Piękna i pełna emocji, choć bez żeber, raju i Adama. Opowieść o kobietach, która daje nadzieję.
„Stypa” Victoria Myronyuk
Performatywne spotkanie przy stole z tradycyjnym ukraińskim jedzeniem. Performerka koncentruje się nie tylko na postaci prababci, zaprasza osoby uczestniczące w kolacji do dzielenia się wspomnieniami o bliskich, wydarzeniach, relacjach poprzez grę w interpretację symbolicznych zadań.
„Ustawka w brokacie” Katarzyna Żeglicka, Joanna Piwowar-Antosiewicz
Projekt w performatywny sposób rozprawia się z przedmiotowym i stereotypowym traktowaniem kobiet z niepełnosprawnościami. Inspiracją do jego powstania jest „Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych”. To, co proponują artystki jest radykalnym gestem, podważającym normy społeczne wobec osób socjalizowanych do roli kobiet (także transpłciowych i niebinarnych).
„Vona/Ona” Maja Miro, Nina Batovskaya
Studium emocjonalne dwóch kobiet, które w tym samym czasie znalazły się w sytuacji nagłej utraty poczucia bezpieczeństwa. Przestrzeń dialogu o reakcjach na sytuacje sprowadzające na granice psychiki. Narracja oparta jest na technice samplowania dźwięków terenowych z relacji wojennych, powtarzalnych symbolicznych mikroruchach, mikroscenach. Wojna i rozwód. Poszukiwanie nowego miejsca do mieszkania. Codzienna ochrona czteroletnich dzieci.
„Dekonstrukcja” Maria Bitka
Ubranie – kostium, oddziela nas od świata, ale też
jako druga skóra jest wyznacznikiem naszej tożsamości. Performans będzie
długotrwałym, intymnym procesem stworzenia a następnie dekonstrukcji sukienki.
W działaniu kostium stopniowo będzie się uszkadzał, rozpuszczał,
aż pozostaną tylko sploty nici, które odsłonią nagie ciało.
Koncert „Stabat Mater” Natalia Polovynka
„Moja ziemia to pieśń. Dziś zachowuje naszą pierwotną siłę – wolę życia! Ponieważ życie zawsze wygrywa ze śmiercią. Wygramy razem z Tobą!” – Natalia Polovynka.
„Sydrom Hamleta”, reż. Elwira Niewiera
Film opowiada historię pięciorga młodych Ukraińców, którzy próbują zmierzyć się z najtrudniejszymi wspomnieniami. Autorzy dokumentu ukazują losy pokolenia, dla którego wojna stała się codziennością, konfrontują postawy i doświadczenia, zadają pytania o granice poświęcenia.
„Granica” Antonina Romanova
Przejmujące studium tożsamości definiowanej przez zaprzeczenia, konfrontowania się z granicami istnienia i nieistnienia. Antonina, osoba niebinarna, aktywistka LGBTQ+, weganka, feministka, artystka – co sprawia, że wszystkie te głosy w niej zamilkły?
„Psychosis”, reż. Rosa Sarkisian
„Czarny kabaret o nielegalnej miłości i śmierci”, „feministyczna rewia”, „manifest wyemancypowanej kobiecości” – to tylko niektóre z określeń, jakimi opisywała spektakl publiczność. To celebracja siły kobiet: świadomych i szalonych, niepokornych i bezczelnych, cierpiących i śmiejących się z własnego cierpienia, nierozważnych i nieromantycznych.
„Czuję do ciebie miętę” Nina Zakharova, Kateryna Vasiukova
Wszystko wydarzyło się w momencie, gdy dwie artystki próbowały zanalizować i opowiedzieć historię o niesamowitej bliskości twórczej dwóch ukraińskich pisarek. To opowieść o tym, jak kreatywność nabiera znaczenia, przyjaźń przypomina miłość, a miłość nienawiść.
„Kairos/καιρός” Monika Wachowicz, Jarosław Fret
Kairos wraca do pierwszych uczuć, pierwszych emocji, do świata marzeń, powiązanych ze sobą w gordyjski węzeł, w którym wszystko się zawiera, a więc wszystko jest możliwe. Nie ma podziałów na noc i dzień, ziemię i niebo, silne i słabe. Granica między lądem a oceanem zanika. Performans powstał z fascynacji twórczością trzech poetów kina: Krzysztofa Kieślowskiego, Siergieja Paradżanowa oraz Andrieja Tarkowskiego.
Więcej informacji i program „Szczelin 2023”: grotowski-institute.pl/projekty/szczeliny-projekt/
Bilety: 20zł Karnet: 120zł
Bilety do kupienia: www.bilety.grotowski-institute.pl/
ip
fot. materiały organizatora