Dzieje się - Teatr

"Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych 2023" w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego

2023-03-07 14:21:19 | Wrocław

„Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych 2023” to przegląd wydarzeń łączących w sobie różne wrażliwości i sposoby ekspresji. Próba odpowiedzenia na pytania: co znaczy być osobą z nadwagą, niepełnosprawnością, z doświadczeniem migracji, osobą na granicy? To próba znalezienia formy w obszarze teatru, performansu rozumianego również jako body art, instalacji, fotografii, filmu i muzyki. Przed nami 13 wydarzeń (w dniach 30 marca – 2 kwietnia 2023 roku), w tym 7 pokazów, które są efektem pracy osób performerskich podczas rezydencji artystycznych w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego.

Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych 2023"Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych 2023" - co zobaczymy?

„i Pauza” Daria Polunina, Weronika Maria Kuśmider

Instalacja performatywna poświęcona tematowi przewlekłego bólu w życiu kobiet-artystek, których praca w szczególny sposób wymaga od nich samych postawy proaktywnej, z bólem i mimo bólu. Jakie strategie unikania wypracowały przez lata, kiedy nie były w stanie się poruszyć?

„Furor” Patrycja Kowańska

Patrycja Kowańska jest gruba, odkąd pamięta. A pamięta od zawsze, że mówili – za gruba! Interesuje ją kobiece ciało wypchnięte kulturowo poza to, co dozwolone i atrakcyjne. Wierzy, że prywatne jest polityczne. W eksploracji osobistego tematu i uniknięcia niezdrowej dawki scenicznego ekshibicjonizmu pomoże jej performatywne, bezkompromisowe alter ego – Marianna Furor.

„Genesis” Rimma Tyshkevych, Anastasia Ivasova, Ewa Kaczmarek 

Propozycja nowego mitu. Oto Genesis napisana przez kobiety. Nowa, symboliczna przypowieść o powstaniu kobiecej podmiotowości i siły, skupiająca się na mądrości, potrzebie wolności i harmonii. Piękna i pełna emocji, choć bez żeber, raju i Adama. Opowieść o kobietach, która daje nadzieję.

„Stypa” Victoria Myronyuk

Performatywne spotkanie przy stole z tradycyjnym ukraińskim jedzeniem. Performerka koncentruje się nie tylko na postaci prababci, zaprasza osoby uczestniczące w kolacji do dzielenia się wspomnieniami o bliskich, wydarzeniach, relacjach poprzez grę w interpretację symbolicznych zadań.

„Ustawka w brokacie” Katarzyna Żeglicka, Joanna Piwowar-Antosiewicz

Projekt w performatywny sposób rozprawia się z przedmiotowym i stereotypowym traktowaniem kobiet z niepełnosprawnościami. Inspiracją do jego powstania jest „Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych”. To, co proponują artystki jest radykalnym gestem, podważającym normy społeczne wobec osób socjalizowanych do roli kobiet (także transpłciowych i niebinarnych).

„Vona/Ona” Maja Miro, Nina Batovskaya

Studium emocjonalne dwóch kobiet, które w tym samym czasie znalazły się w sytuacji nagłej utraty poczucia bezpieczeństwa. Przestrzeń dialogu o reakcjach na sytuacje sprowadzające na granice psychiki. Narracja oparta jest na technice samplowania dźwięków terenowych z relacji wojennych, powtarzalnych symbolicznych mikroruchach, mikroscenach. Wojna i rozwód. Poszukiwanie nowego miejsca do mieszkania. Codzienna ochrona czteroletnich dzieci.

„Dekonstrukcja” Maria Bitka

Ubranie – kostium, oddziela nas od świata, ale też jako druga skóra jest wyznacznikiem naszej tożsamości. Performans będzie długotrwałym, intymnym procesem stworzenia a następnie dekonstrukcji sukienki. W działaniu kostium stopniowo będzie się uszkadzał, rozpuszczał,
aż pozostaną tylko sploty nici, które odsłonią nagie ciało.

Koncert „Stabat Mater” Natalia Polovynka

„Moja ziemia to pieśń. Dziś zachowuje naszą pierwotną siłę – wolę życia! Ponieważ życie zawsze wygrywa ze śmiercią. Wygramy razem z Tobą!” – Natalia Polovynka.

„Sydrom Hamleta”, reż. Elwira Niewiera

Film opowiada historię pięciorga młodych Ukraińców, którzy próbują zmierzyć się z najtrudniejszymi wspomnieniami. Autorzy dokumentu ukazują losy pokolenia, dla którego wojna stała się codziennością, konfrontują postawy i doświadczenia, zadają pytania o granice poświęcenia.

„Granica” Antonina Romanova

Przejmujące studium tożsamości definiowanej przez zaprzeczenia, konfrontowania się z granicami istnienia i nieistnienia. Antonina, osoba niebinarna, aktywistka LGBTQ+, weganka, feministka, artystka – co sprawia, że wszystkie te głosy w niej zamilkły?

„Psychosis”, reż. Rosa Sarkisian

„Czarny kabaret o nielegalnej miłości i śmierci”, „feministyczna rewia”, „manifest wyemancypowanej kobiecości” – to tylko niektóre z określeń, jakimi opisywała spektakl publiczność. To celebracja siły kobiet: świadomych i szalonych, niepokornych i bezczelnych, cierpiących i śmiejących się z własnego cierpienia, nierozważnych i nieromantycznych.

„Czuję do ciebie miętę” Nina Zakharova, Kateryna Vasiukova

Wszystko wydarzyło się w momencie, gdy dwie artystki próbowały zanalizować i opowiedzieć historię o niesamowitej bliskości twórczej dwóch ukraińskich pisarek. To opowieść o tym, jak kreatywność nabiera znaczenia, przyjaźń przypomina miłość, a miłość nienawiść.

„Kairos/καιρός” Monika Wachowicz, Jarosław Fret

Kairos wraca do pierwszych uczuć, pierwszych emocji, do świata marzeń, powiązanych ze sobą w gordyjski węzeł, w którym wszystko się zawiera, a więc wszystko jest możliwe. Nie ma podziałów na noc i dzień, ziemię i niebo, silne i słabe. Granica między lądem a oceanem zanika. Performans powstał z fascynacji twórczością trzech poetów kina: Krzysztofa Kieślowskiego, Siergieja Paradżanowa oraz Andrieja Tarkowskiego.

 

Więcej informacji i program „Szczelin 2023”: grotowski-institute.pl/projekty/szczeliny-projekt/

Bilety: 20zł Karnet: 120zł

Bilety do kupienia: www.bilety.grotowski-institute.pl/

ip

fot. materiały organizatora

Słowa kluczowe: program, wydarzenia, 2023, spektakle
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
modernizacja DuÅźej Sceny Tpl
Teatr Polski we Wrocławiu rusza z modernizacją Dużej Sceny im. Jerzego Grzegorzewskiego Wrocław

Nadchodzący remont będzie ogromnym wyzwaniem zarówno logistycznym, jak i finansowym.

28. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt
Zbliża się 28. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt w Toruniu

Wybitni światowi reżyserzy oraz najciekawsze polskie spektakle w programie wydarzenia!

Polecamy
Przewodnik taniec - kultura w sieci
"Przewodnik taniec" - rusza nowy projekt Fundacji Performa i spotkania z artystami

Dostajemy możliwość wirtualnego wędrowania po nowych przejawach tańca współczesnego, performansu i choreografii.

Cirque du Soleil powraca do Polski [WIDEO]

Podziwiaj ulubione akrobacje, zobacz nowe akrobatyczne akty.

Polecamy
Ostatnio dodane
modernizacja DuÅźej Sceny Tpl
Teatr Polski we Wrocławiu rusza z modernizacją Dużej Sceny im. Jerzego Grzegorzewskiego Wrocław

Nadchodzący remont będzie ogromnym wyzwaniem zarówno logistycznym, jak i finansowym.

Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.

"Gry" na wielu poziomach
"Gry" na wielu poziomach

W 1988 roku w jednym z izraelskich kibuców 11 mężczyzn zgwałciło 14-letnią dziewczynkę. W późniejszym procesie sądowym jedynie 4 spośród nich zostało uznanych winnymi i skazanych na karę pozbawienia wolności.