Dzieje się - Teatr

Świebodzki OFF - rusza przegląd spektakli alternatywnych

2019-02-28 12:54:15 | Wrocław

Już drugi sezon Teatr Polski we Wrocławiu realizuje projekt Świebodzki OFF, w ramach którego na Scenie na Świebodzkim prezentowane są spektakle teatrów alternatywnych. Regularność przedstawień sprawia, że jest to obecnie jedyna „repertuarowa scena offowa” w Polsce.

Świebodzki OFF

O projekcie

O projekcie mówi jego pomysłodawca - Sławomir Olejniczak, dramaturg w Teatrze Polskim we Wrocławiu:

- Świebodzki OFF to projekt, który narodził się w sposób naturalny i dziś można powiedzieć, że nieomal oczywisty. Powstał, ponieważ jest potrzebny. Teatr publiczny, regionalna instytucja kultury, a więc Teatr Polski we Wrocławiu, ma rozmaite obowiązki. Jednym z nich jest misja służebności społecznej. Obowiązek ten oznacza, że Teatr Polski we Wrocławiu przygotowuje wydarzenia teatralne dla publiczności Wrocławia i Dolnego Ślaska, ale też opiekuje się artystami oraz wydarzeniami w dziedzinie teatru, które warte są wsparcia (tu mam na myśli artystów) oraz prezentacji – a tym wypełniamy nasz obowiązek wobec widzów.

Świebodzki OFF to projekt skromny i zdyscyplinowany, adresowany do wszystkich, którym nie wystarczają seriale w telewizji lub celebryckie wydarzenia różnej wagi. Adresowany do artystów, którzy mają odwagę szukać własnej twórczej drogi i do publiczności, która chce po tej drodze z artystami chodzić.

Świebodzki OFF żyje już drugi sezon. Zaczynaliśmy we wrześniu 2017 spektaklem „Las” Psychoteatru. Niełatwo było wystartować, ale się udało. OFF to przedsięwzięcie dla upartych i niepokornych.

Gościliśmy na OFF-ie twórców takich jak: Bożena Klimczak, Angelika Pytel, Agnieszka Kulińska, Tomasz Man, Marcin Świetlicki, Sebastian Ryś i innych jeszcze.

Na stałe na OFF-ie pracują: Psychoteatr i Wrocławski Teatr Tańca. Obie kompanie zrealizowały na offowej scenie po trzy swoje premiery i przygotowują kolejne. W każdym sezonie na OFF-ie gramy kilkadziesiąt razy. Wszystko wskazuje na to, że możemy grać więcej.

Do współpracy i prezentacji zapraszamy każdego, kto chce się pokazać naprawdę wytrawnej publiczności.

Świebodzki OFF wypełnił przestrzeń artystyczną pomiędzy „Prezydentkami” Krystiana Lupy a „Acid Snow” Rolfa Almego wyznaczając artystyczny profil Sceny na Świebodzkim. Warto dodać, że OFF jest propozycją nie tylko dla młodych poszukujących, ale otwiera się na twórców już dojrzałych, którzy zechcą poszerzać swój warsztat albo poszukiwać nowych wyzwań w szczególnym miejscu oraz okolicznościach.

Co dalej?

Projekt Świebodzki OFF obejmuje swoim zasięgiem coraz więcej teatrów alternatywnych w regionie i szerzej w Polsce. Artyści, którzy zgłaszają chęć współpracy z Teatrem Polskim we Wrocławiu, proponują oryginalne, często wizjonerskie przedstawienia, które na pewno znajdą odbiorcę w ramach offu. Obecnie planowany jest panel dyskusyjny, podczas którego określimy kierunki, w jakim wrocławski off będzie się rozwijać. Spotkanie będzie mieć miejsce w drugim kwartale tego roku, a do udziału w nim zapraszamy najbardziej znaczących przedstawicieli nurtu offowego w Polsce.

Ponadto trwają rozmowy, by w ramach nurtu przygotować spektakl polsko-niemiecki we współpracy z Gerhart Hauptmann-Theater Gorlitz-Zittau.

Świebodzki OFF wydaje się innowacyjnym i unikatowym projektem w skali naszego kraju, chcemy zwrócić Państwa uwagę na działania Teatru Polskiego we Wrocławiu w tej materii.

Program Świebodzki OFF

Scena na Świebodzkim w tym sezonie proponuje widzom naprawdę mocną ofertę:

Rzeczy

Zło czai się każdym z nas. Rzecz o ludziach

1 i 2 marca godz. 19.00

Autorski spektakl PSYCHOTEATRU opowiedziany językiem teatru fizycznego z muzyką Violet Ultra.

„Młodość jest potwornie ciężkim przypadkiem i chyba nie ma nikogo,

kto by z tego wyszedł bez powikłań”.

A. Osiecka

Istotą spektaklu jest podróż dojrzałych kobiet w świat przeżytej młodości. To jeden dzień z życia starszych kobiet, które nie uczestniczą już w pędzie dzisiejszego świata. Ich proste, codzienne czynności i rytuały przeplatają się z nostalgicznymi wspomnieniami. Punktem wyjścia do dramaturgii jest spojrzenie kobiety na umiłowanie młodości z przymrużeniem oka, która przejawia się w różnych aspektach poszukiwania sposobów na odzyskanie młodości.

Żyjemy w świecie kultu młodości: piękna, zdrowia, sukcesu, witalności. To ciągła moda na młodość i obsesyjne dążenie do jej utrzymania: zdrowego i pięknego ciała. A gdzie jest starość? Gdzie jest jej miejsce? Przecież to ona jest prawdziwa! Włosy i zmarszczki to kawałek naszej historii, której nie wolno się wstydzić. Dlaczego za wszelką cenę chcemy zatrzymać czas, który jest nieuchronny i dotyczy każdego bezwarunkowo?

W spektaklu Poradnik młodości dystansujemy się do tego trendu, próbując połączyć różne formy, i konwencje teatralne, a językiem przekazu jest ruch – język niewerbalny – nieograniczony w swojej sile i znaczeniowości. Ale nie tylko. Będzie to współpraca reżysera i choreografa przenikająca się wzajemnie. Jak również spotkanie dojrzałych realizatorów z młodymi artystami i wymiana doświadczeń, co może zaowocować ciekawą realizacją spektaklu, który kierujemy zarówno do dojrzałego, jak i młodego odbiorcy.

Jak wytresować Dinożarła

27 i 28 marca godz. 10.00 oraz 24 i 25 kwietnia, godz. 10.00

Teatr OtoTo zaprasza na gościnne pokazy komedii familijnej „Jak wytresować Dinożarła”.

Podróż w czasie? To możliwe! Zabierzemy Was do czasów prehistorii! Spotkacie tam Jaskiniowca, który dla swej Kobiety upoluje praktycznie wszystko oraz prawdziwego Dinozaura, który upoluje praktycznie wszystko, co upolował Jaskiniowiec. Czy dwójce bohaterów uda się poskromić olbrzyma? I w końcu coś zjeść? Przekonajcie się sami!

Klatka z łez

27 i 28 kwietnia, godz. 19.00

„Klatka z łez” to spektakl inspirowany dziełami brytyjskiej dramatopisarki Sarah Kane pt. „Psychoza 4.48” i”Łaknąć”. Artyści poprzez taniec starają się odpowiedzieć na pytanie, do jakiego punktu można dojść, będąc w stanie uczuciowej pustki, zgubionej radości, kiedy serce umiera, a ciało wciąż żyje. Dlaczego wciąż towarzyszy nam niepokój? Czy nie zamykamy się w swoistej klatce, wypracowując sobie „życie” z przyzwyczajenia? Wrocławski Teatr Tańca powstał w październiku 2016 roku. Obsadę do premierowego spektaklu jego założyciele wyłonili w ramach ogólnopolskiego castingu, na który zgłosiło się ponad 130 osób. Na scenie można zobaczyć ośmiu doskonałych tancerzy z wieloletnim doświadczeniem pracy na scenach w kraju i za granicą (m.in. we Francji, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Indiach, Korei Południowej, Luksemburgu, Estonii).

MD/ip

fot. materiały prasowe

Słowa kluczowe: Teatr Polski Wrocław, Scena na Świebodzkim, przedstawienia, 2019
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Polecamy
41. PPA - jesień 2020
41. edycja PPA już w październiku! Szczegóły konkursu, koncertów i Nurtu Off Wrocław

Tegoroczna edycja Przeglądu Piosenki Aktorskiej odbędzie się we wrocławskim Teatrze Muzycznym Capitol.

100 polskich twarzy Brave Kids
100 polskich twarzy Brave Kids! Przed nami finał projektu we Wrocławiu Wrocław

Finałowy spektakl zaplanowany jest na 29 sierpnia we Wrocławiu.

Ostatnio dodane
Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.

"Gry" na wielu poziomach
"Gry" na wielu poziomach

W 1988 roku w jednym z izraelskich kibuców 11 mężczyzn zgwałciło 14-letnią dziewczynkę. W późniejszym procesie sądowym jedynie 4 spośród nich zostało uznanych winnymi i skazanych na karę pozbawienia wolności.