Recenzje - Teatr

Sen nocy letniej - recenzja spektaklu [Wrocławski Teatr Lalek]

2022-10-17 09:41:59 | Wrocław

„Sen nocy letniej” to spektakl otwierający sezon 2022/2023 we Wrocławskim Teatrze Lalek. Przedstawienie dla dzieci w wieku 9+ jednocześnie inauguruje trzecią kadencję dyrektorów Janusza Jasińskiego i Jakuba Krofty. Czy jest to udana produkcja? Kto będzie lepiej się na niej bawił – dorośli czy ich pociechy? Przeczytajcie recenzję!

Sen nocy letniej WTL „Sen nocy letniej” należy do tych najbardziej znanych i najczęściej wystawianych sztuk Williama Shakespeare’a, może dlatego, że traktuje o związkach romantycznych i pokazuje jak przewrotne i podatne na manipulacje bywają, ale nie da się też ukryć, iż jest jednym z najzabawniejszych dzieł słynnego autora.

Reżyserując to przedstawienie, Jakub Krofta i Maria Wojtyszko zdecydowanie postawili na humor i uwypuklenie niezliczonej ilości absurdalnych sytuacji, w których znajdują się bohaterowie. „Sen nocy letniej” w WTL jest wyjątkowo zabawny, a sposób w jaki bawi, cieszy nas chyba najbardziej. Nie ma tu głupich gagów czy efektu parodii słynnego dzieła Shakespeare’a. Widzimy raczej popis doskonałego aktorstwa, sprawiającego, że inteligentny humor sytuacyjny i absurd w naturalny sposób trafiają do widza bez względu na jego wiek.

Oczywiście, kilka scen podrasowano tak, by wydawały się zabawniejsze niż w adaptacjach innych teatrów, ale to konieczny zabieg jeśli chcemy utrzymać uwagę młodego odbiorcy, którego uwaga bardzo szybko się rozprasza. Twórcy nie odbiegają od oryginalnego tekstu i trzymają się fabuły bez żadnych zmian, ale różnicę robi właśnie sposób realizacji i wspomniany zespół aktorski WTL, pojawiający się na scenie w komplecie!

Choć wszyscy spisali się na medal, to nie sposób powstrzymać się od wyróżnienia dwójki, której występ zwalił nas z nóg. Mowa to Agacie Kucińskiej, która w niesamowitej charakteryzacji tworzy postać Puka w taki sposób, że jesteśmy jednocześnie przerażeni jej aparycją oraz rozbawieni mową, zachowaniem i podejściem do własnych czy cudzych wpadek. Nieziemsko dobry jest również Tomasz Maśląkowski (jako Spodek – tkacz), który kradnie absolutnie wszystkie sceny w jakich się pojawia, pokazując całą paletę aktorskich umiejętności.

Specjalne brawa kierujemy też w stronę Grzegorza Mazonia, który świetnie pisał się w podwójnej roli aktora (jako Demetriusz) i kompozytora, bo muzyka pełni w tym spektaklu szalenie istotną rolę akcentując nastroje, potęgując klimat scen, a koniecznie uwagę trzeba zwrócić też na efekty dźwiękowe, które bywają prześmieszne już same w sobie, a przecież wpleciono je w akcję. Najlepszym przykładem jest walka Heleny z Hermią i odgłosy zadawanych ciosów, gdy aktorki stoją kilka metrów od siebie. Jak pokazywać przemoc w spektaklu dla dzieci, to tylko w taki sposób.

Nie uciekniemy jednak od oceny wątku romantycznego, bo przecież cała intryga kręci się wokół spraw sercowych. Twórcy robili co mogli, by pokazać to klarownie, ale i tak mamy wrażenie, że grupa docelowa jest zbyt młoda, by połapać się w tych wszystkich relacjach, zwłaszcza w dialogach pełnych archaicznych zwrotów i aluzji, których dzieci po prostu nie odczytają. Wracając jednak do tego jak rozrywkowa i efektowna wizualnie jest to produkcja, nikt nie będzie się tym przejmował.

Tu przechodzimy do oceny scenografii oraz kostiumów, bo są to dodatkowe elementy stanowiące o sile tego przedstawienia. We Wrocławskim Teatrze Lalek zobaczymy stroje z epoki, ale „podkręcone” w taki sposób, że nie ma tu typowych i nudnych stylizacji. Kostiumy są ciekawe i pomysłowe, zaskakując czasem sporą dozą szaleństwa, a jednocześnie pasując do roli i charakteru poszczególnych bohaterów.

Natomiast scenografia to piękne schody, na i wokół których mają miejsce kolejne wydarzenia. Twórcy za pomocą światła i muzyki dają znać, kiedy akcja przechodzi do lasu, a kiedy wraca w rejony pałacu. To wszystko sprawia, że „Sen nocy letniej” oceniamy naprawdę wysoko i zdecydowanie zachęcamy do wizyty we Wrocławskim Teatrze Lalek, gdzie sezon zaczyna się bardzo obiecująco.

Michał Derkacz

fot. Krzysztof Zatycki

 

Słowa kluczowe: WTL, 2022, ocena, opinia, analiza, przedstawienie, dla dzieci
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Kolejność fal
Kolejność fal - recenzja spektaklu Wrocław

Wrocławski Teatr Współczesny zrealizował nagrodzoną sztukę Filipa Zawady.

Misiaczek
Misiaczek - recenzja spektaklu Wrocław

Scena Wrocławskiego Teatru Lalek zamienia się w las, w którym mały miś nie może zasnąć.

Pierwsze razy
Pierwsze razy - recenzja spektaklu studenckiego [AST Wrocław] Wrocław

Oceniamy przedstawienie w reżyserii Jakuba Krofty.

Polecamy
Nagasaki - recenzja spektaklu

Historia opowiadająca o samotności i bezdomności w reżyserii Pawła Kamzy na deskach Wrocławskiego Teatru Współczesnego.

Kulka
Kulka - recenzja spektaklu Wrocław

Za nami premiera nowego spektaklu Wrocławskiego Teatru Lalek. "Kulka" zaskoczyła nie tylko najmłodszych.

Ostatnio dodane
Kolejność fal
Kolejność fal - recenzja spektaklu Wrocław

Wrocławski Teatr Współczesny zrealizował nagrodzoną sztukę Filipa Zawady.

Misiaczek
Misiaczek - recenzja spektaklu Wrocław

Scena Wrocławskiego Teatru Lalek zamienia się w las, w którym mały miś nie może zasnąć.

Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.

"Gry" na wielu poziomach
"Gry" na wielu poziomach

W 1988 roku w jednym z izraelskich kibuców 11 mężczyzn zgwałciło 14-letnią dziewczynkę. W późniejszym procesie sądowym jedynie 4 spośród nich zostało uznanych winnymi i skazanych na karę pozbawienia wolności.