Reduta jeszcze się broni
2009-11-26 10:12:36 | Wrocław29 listopada 2009 roku mija 90 lat od otwarcia Reduty, pierwszego polskiego laboratorium teatralnego. To właśnie z tej okazji już 30 listopada odbędzie się panel dyskusyjny "Reduta - jeszcze sie broni"
Siedemdziesiąt lat po zakończeniu działalności Reduty, Dolnośląski Oddział ZASP wraz z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego oraz wrocławskim OKIS-em organizują panel dyskusyjny poświęcony refleksji nad obecnością zasadniczych idei Reduty i Osterwy w praktyce i refleksji współczesnego polskiego teatru. Owe podstawowe - zdaniem organizatorów - idee to: zespół jako wartość oraz zespołowość pracy w teatrze, rzemiosło i świadomość aktora jako zasadnicze kategorie jego scenicznej aktywności, społeczne obowiązki teatru (teatr wobec społeczeństwa). Do dyskusji na powyższe tematy zaproszenia skierowano do: Ignacego Gogolewskiego, Jacka Głomba, prof. Dariusza Kosińskiego, Pawła Passiniego, Piotra Tomaszuka oraz prawnika Macieja Pacuły, specjalisty w sprawach europejskiego prawa teatralnego i dra Leszka Mullibrudy, psychologa biznesu uwzględniającego w swej problematyce środowiska artystyczne. Moderatorem będzie Ireneusz Guszpit - badacz twórczości Juliusza Osterwy i edytor jego pism.
Na czele Reduty stali: wybitny aktor Juliusz Osterwa oraz nieuleczalnie zainfekowany teatrem profesor geologii Mieczysław Limanowski. Jeszcze nie zakończył się proces kształtowania zrębów odrodzonego po wieloletniej niewoli państwa polskiego, a oni już podjęli usiłowania zmierzające do przywrócenia teatrowi takiej rangi, jaką przewidywali dlań w swych proroctwach Adam Mickiewicz, Cyprian Norwid i - przede wszystkim - Stanisław Wyspiański. A także do przywrócenia aktorowi należnej mu godności artysty, równoprawnego z przedstawicielami innych sztuk.
W dwudziestoletniej międzywojennej aktywności Reduty wyróżnia się trzy okresy. Pierwszy - warszawski - to lata 1919-24, w którym powstaje najwięcej spektakularnych dla ówczesnego życia teatralnego premier opartych wyłącznie na rodzimej dramaturgii. Drugi - wileński - przypada na lata 1925-29 i przede wszystkim wiąże się z niespotykaną - nie tylko w tamtych czasach - akcją teatralnych objazdów obejmujących swym zasięgiem cały kraj. Trzeci - ponownie warszawski - to lata 1931-39, kiedy to główną uwagę przykłada się do prac artystyczno-pedagogicznych, społecznych i upowszechnieniowych.
Panel odbędzie się w Instytucie Jerzego Grotowskiego w sali, w której niegdyś grane były najwybitniejsze przedstawienia Teatru Laboratorium: Akropolis, Książę Niezłomny i Apocalypsis cum figuris.
30 listopada (poniedziałek), godz. 11:00
AZ/ip