Premiery - Teatr

"Marat/Sade" - męski chór w opowieści o zawiedzionych nadziejach w spektaklu WTW [FOTO, WIDEO]

2022-11-10 12:40:23 | Wrocław

Już 19 listopada 2022 roku o godz. 19:15 Wrocławski Teatr Współczesny zaprasza na premierę spektaklu "Marat/Sade" w reżyserii Marcina Libera, na podstawie dramatu Petera Weissa zatytułowanego „Męczeństwo i śmierć Jean Paul Marata przedstawione przez zespół aktorski przytułku w Charenton pod kierownictwem Pana de Sade". Zobaczcie wywiad z reżyserem oraz zdjęcia z próby przed premierą >>

Marat/Sade w WTWO spektaklu "Marat/Sade"

Dwunastu żywiołowych aktorów tworzących męski chór w opowieści o zawiedzionych nadziejach i niespełnionych obietnicach naszych czasów – „Marat/Sade" to słynna sztuka, grana od Berlina po Nowy Jork, wystawiana m.in. na Broadwayu i nagrodzona prestiżowymi nagrodami Tony. Peter Brook wyreżyserował na jej podstawie nie tylko spektakl teatralny, ale też filmowy musical. Jakie spojrzenie na ten szalony i wciąż aktualny tekst zaproponuje Marcin Liber? Spektakl na podstawie dramatu Petera Weissa zdecydował się wystawić z trzech powodów – dlatego że opowiada o śmierci, o rewolucji i o teatrze.

– Posługujemy się skrótem „Marat/Sade", bo w spektaklu ważną rolę odgrywa tych dwóch bohaterów i dialog, jaki między sobą prowadzą. Marat jest opętany ideą rewolucji, a markiz sceptycznie podchodzi do poczynań ludzkości. Dramat Petera Weissa powstał w latach 60., rewolucja była więc prosta w interpretacji – sztuka opowiadała o kompromitacji systemu komunistycznego oraz o wojnie w Wietnamie – mówi Marcin Liber. I dodaje, że postanowił pozostawić dla widzów przestrzeń interpretacyjną tak, żeby sami zdecydowali, przez pryzmat której rewolucji będą czytać ten tekst. – „Marat/Sade" to uniwersalna opowieść o mechanizmach, jakie pojawiają się w jej trakcie, niezależnie od tego, czy jest to rewolucja francuska, październikowa czy krwawa rewolucja Czerwonych Khmerów albo inne przewroty, które znamy z historii – podkreśla reżyser spektaklu.

Michał Kmiecik, który odpowiada za współpracę dramaturgiczną przy tym spektaklu, zwraca uwagę na to, że podstawowym tematem sztuki Weissa jest "restauracja monarchii, czyli klęska rewolucji, niespełnione nadzieje, rozgoryczenie i rozczarowanie".

– W bardzo wielu scenach Weiss bardzo wprost mówi o zaangażowaniu swoich rodaków w hitleryzm i nazistowską maszynę śmierci. Rewolucja francuska jest dla Weissa nie tylko konkretnym wydarzeniem historycznym, ale też, w tym najlepszym Brechtowskim sensie, modelem, dzięki któremu można przyglądać się innym historycznym wypadkom – podkreśla Michał Kmiecik.

Co ciekawe, w spektaklu zagrają sami mężczyźni. – Przytułek w Charentonie ma znamiona zamkniętego miejsca z obostrzeniami. Nie jest to przestrzeń o charakterze koedukacyjnym. Zamknięci w tym zakładzie mężczyźni są zmuszeni – wzorem teatru szekspirowskiego – odgrywać kobiece role, bo nie ma tam kobiet. Chodzi też o to, że w historii rewolucji są one niewidzialne, a w tekstach kultury kobiety-rewolucjonistki zostały wyparte przez mężczyzn. Nie dostrzegając kobiet, chcemy wyostrzyć ten temat – wyjaśnia Marcin Liber.

Co wyniknie z tegoże na scenie będą sami mężczyźni? – Same niebezpieczne sprawy. To żywioł, czasami przypominający żywioł męskiej szatni. Bawimy się tym, ale przyglądamy się także niebezpieczeństwu wynikającemu z tego, że ten świat opowiadają nam szaleńcy, którzy są mężczyznami – mówi reżyser „Marat/Sade". – Wszystkie role żeńskie grają u nas mężczyźni, więc w jednym przypadku postanowiliśmy się też zabawić kostiumem – dodaje Mirek Kaczmarek, autor kostiumów.

Tomasz Leszczyński, kompozytor muzyki do spektaklu, zapowiada natomiast, że dwunastu aktorów będzie używać swoich głosów. – To będzie nie tylko śpiew, ale również różne okrzyki, nieartykułowane dźwięki. W takiej grupie jest duży potencjał. Rzadko mam okazję słyszeć męski chór, a w teatrze to już w ogóle – mówi Tomasz Leszczyński. Podkreśla, że będzie można usłyszeć muzykę z punkową energią oraz metalicznymi i industrialnymi dźwiękami.

Marcin Liber zdecydował się sięgnąć po utwór Lecha Janerki. – Płyta Klausa Mitffocha jest dla mnie płytą formacyjną, a piosenkę „Ewo, rewo i ja" znam na pamięć i potrafię ją zaśpiewać obudzony w środku nocy. Nie ma lepszej piosenki o rewolucji – uważa reżyser.

Zapowiada też, że widzowie będą świadkami konstruowania tego świata i teatru przez pacjentów-aktorów. – Ma to mieć trochę znamiona grup teatralnych, które zajmują się niemalże wszystkim – od pisania scenariusza, do budowania scenografii czy odtwarzania wszelkich ról – wyjaśnia Marcin Liber.

– Idea tego projektu jest taka, że przeprowadzamy widzów przez cały proces montażu scenografii, czyli widz tak jakby uczestniczy w budowaniu dekoru, który zakończy się wielkim i bujnym finałem – komentuje Mirek Kaczmarek, odpowiedzialny nie tylko za kostiumy, ale też scenografię i światło.

Premiera „Marat/Sade" już 19 listopada o godz. 19:15 na Dużej Scenie WTW. Kolejne spektakle: 20, 22, 23 i 24.11.2022.

Bilety: www.wteatrw.pl

Realizatorzy

reżyseria Marcin Liber

współpraca dramaturgiczna Michał Kmiecik

scenografia, kostiumy, światło Mirek Kaczmarek

muzyka Tomasz Leszczyński

ruch sceniczny Hashimotowiksa

asystentka reżysera / inspicjentka Elżbieta Kozak

Obsada

PAN DE SADE Jerzy Senator

MARAT Rafał Cieluch

SIMONA EVRARD Tomasz Taranta

KAROLINA CORDAY Mariusz Bąkowski

DUPERRET Dominik Smaruj

JAKUBROUX Przemysław Kozłowski

KOKOL Maciej Kowalczyk

FOLPOCH Krzysztof Boczkowski

CUCURUCU Krzysztof Zych

ROSSIGNOL Miłosz Pietruski

WYWOŁYWACZ Tadeusz Ratuszniak

COULMIER Piotr Łukaszczyk (gościnnie)

oraz Michał Paluch (gitara)

ip

fot. Filip Wierzbicki/materiały WTW

Słowa kluczowe: Wrocławski Teatr Współczesny, premiera, 2022, repertuar, zdjęcia, Marcin Liber

Marat/Sade - zdjęcia ze spektaklu (18)

Marat/Sade - zdjęcia ze spektaklu  - Zdjęcie nr 1
Marat/Sade - zdjęcia ze spektaklu  - Zdjęcie nr 2
Marat/Sade - zdjęcia ze spektaklu  - Zdjęcie nr 3
Marat/Sade - zdjęcia ze spektaklu  - Zdjęcie nr 4
Marat/Sade - zdjęcia ze spektaklu  - Zdjęcie nr 5
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Misiaczek spektakl WTL
"Misiaczek" czeka na dzieci we Wrocławskim Teatrze Lalek [FOTO] Wrocław

Przed nami premiera spektaklu dla widzów w wieku 3-6 lat.

The Passage (Przejście)
"The Passage (Przejście)" - nadchodzi wrocławska premiera spektaklu oraz warsztaty Wrocław

Spektakl, który powstał w efekcie współpracy grup teatralnych z Polski, Niemiec i Serbii, ma służyć wzmacnianiu dialogu i empatii.

Polecamy
Spokojnie, jestem szalona
"Spokojnie, jestem szalona" - spektakl dyplomowy w reżyserii Konrada Imieli Wrocław

W spektaklu Policealnego Studium Musicalowego CAPITOL wykorzystano utwory z filmów Quentina Tarantino.

Cesarz Capitol
"Cesarz" - spektakl o pragnieniu władzy w Teatrze Muzycznym Capitol [FOTO] Wrocław

Od 5 lutego 2022 roku na Scenie Ciśnień zobaczymy przedstawienie na podstawie książki Ryszarda Kapuścińskiego.

Ostatnio dodane
Misiaczek spektakl WTL
"Misiaczek" czeka na dzieci we Wrocławskim Teatrze Lalek [FOTO] Wrocław

Przed nami premiera spektaklu dla widzów w wieku 3-6 lat.

The Passage (Przejście)
"The Passage (Przejście)" - nadchodzi wrocławska premiera spektaklu oraz warsztaty Wrocław

Spektakl, który powstał w efekcie współpracy grup teatralnych z Polski, Niemiec i Serbii, ma służyć wzmacnianiu dialogu i empatii.

Popularne
PPA 2024 Tukany
44. Przegląd Piosenki Aktorskiej: ujawniono wygląd Tukanów [FOTO] Wrocław

Wydarzenie odbędzie się we Wrocławiu już w dniach 15-24 marca 2024 roku.