Recenzje - Teatr

"Gospel", czyli surrealistyczna rodzinka

2009-11-09 09:09:40 | Wrocław

 Interesującą formułę sceniczną znalazł reżyser Bartłomiej Potoczny na napisany przez aktora Tomasza Cymermana dramat - „Gospel" -  nowy spektakl we wrocławskim Teatrze Współczesnym.

Dramat aktora Tomasza Cymermana to studium myśli bohaterów, które przeplatają próby podejmowania dialogu. Oglądamy młodych małżonków, córkę i matkę oraz syna, który rozmawia sam ze sobą. Cymerman ukazuje różnorodne aspekty tych trudnych relacji. Najbliżsi sobie ludzie nie potrafią odnaleźć wspólnego języka, czują się samotni i nie potrafią utrzymać ze sobą pozytywnych kontaktów. Ta niemożność porozumienia wynika również z braku odpowiedniego języka, z niejasnych norm zachowania. Bohaterowie „próbują się zachować" i - bez względu na to, czy wychodzi im to lepiej lub gorzej - nie są to zachowania naturalne i spójne. Brak silnych więzi między członkami rodziny powoduje samotność.

Potoczny, młody reżyser filmowy, osadził dramat w surrealistycznym kontekście, co było posunięciem doskonałym. Zwyczajne sytuacje nabierają absurdalno-fantastycznego charakteru. W pamięci widzów z pewnością pozostaną wysokie do ud, czerwone buty na koturnie i obcasie żony, żółty kask robotniczy męża, przedziwny hinduski strój córki czy złoty pył rozsiewany przez syna. Bardzo minimalistyczna scenografia (podium z tyłu, krzesło, fotel) oraz m.in.: wykorzystanie dymu pozwoliły na przeniesienie widza w absurdalny świat wykreowany na scenie przez świetnie i „czysto" grających aktorów.

Spektakl Fundacji Centrala 71 powstał przy wsparciu Wrocławskiego Teatru Współczesnego.

Alicja Jasiók
(alicja.jasiok@dlastudenta.pl)

Słowa kluczowe: gospel recenzja centrala 71 teatr współczesny wrocław
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Kolejność fal
Kolejność fal - recenzja spektaklu Wrocław

Wrocławski Teatr Współczesny zrealizował nagrodzoną sztukę Filipa Zawady.

Misiaczek
Misiaczek - recenzja spektaklu Wrocław

Scena Wrocławskiego Teatru Lalek zamienia się w las, w którym mały miś nie może zasnąć.

Pierwsze razy
Pierwsze razy - recenzja spektaklu studenckiego [AST Wrocław] Wrocław

Oceniamy przedstawienie w reżyserii Jakuba Krofty.

Polecamy
Magnolia - spektakl 2019
Magnolia - recenzja spektaklu Wrocław

Oceniamy spektakl Wrocławskiego Teatru Współczesnego w reżyserii Krzysztofa Skoniecznego.

3. Strefy Kontaktu w WTW: NOSEXNOSOLO Agnieszki Jakimiak - recenzja Wrocław

Podczas 3. Festiwalu Dramatu Strefy Kontaktu odbyło się czytanie performatywne przygotowane przez Komunę Warszawę.

Ostatnio dodane
Kolejność fal
Kolejność fal - recenzja spektaklu Wrocław

Wrocławski Teatr Współczesny zrealizował nagrodzoną sztukę Filipa Zawady.

Misiaczek
Misiaczek - recenzja spektaklu Wrocław

Scena Wrocławskiego Teatru Lalek zamienia się w las, w którym mały miś nie może zasnąć.

Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.

"Gry" na wielu poziomach
"Gry" na wielu poziomach

W 1988 roku w jednym z izraelskich kibuców 11 mężczyzn zgwałciło 14-letnią dziewczynkę. W późniejszym procesie sądowym jedynie 4 spośród nich zostało uznanych winnymi i skazanych na karę pozbawienia wolności.