Recenzje - Teatr

Cicho/Tuxo - recenzja spektaklu

2019-10-30 13:32:41 | Wrocław

Spektakl „Cicho/Тuxo” został stworzony w koprodukcji Wrocławskiego Teatru Współczesnego i Teatru Układ Formalny. Powstał na podstawie scenariusza Magdaleny Drab, w reżyserii Katarzyny Dudzic-Grabińskiej. Jest bardzo aktualnym portretem społeczeństwa masowego, ale również konkretnej zbiorowości, jaką jest nasza rodzima Polska. Kraj pełen zalet i wad, stereotypów, które trzymają się go mocno, ale są zbyt rażące by mówić o nich głośno. Możemy jedynie się z nich podśmiewać nie biorąc tego wszystkiego zbyt poważnie. W „Cicho” jednak możemy przyjrzeć się tym mechanizmom uważnie.

Cicho / Тихо

„Cicho/Tuxo” to historia młodego ukraińskiego imigranta Igora, który ucieka przed wojną do Polski. Osią wydarzeń rozgrywanych na scenie jest jego ogromny strach przed wyobcowaniem i wielkie pragnienie przynależności. Potrzeba lepszego życia, odmiany, zrozumienia. Najsilniej jest to ukazywane w jego naiwnie wypowiadanym „chętnie” (mama mu kazała), które powtarza przez cały spektakl jak mantrę. Jednak marzenie znalezienia sympatii wśród rówieśników już w pierwszej scenie zostaje napiętnowane. Akcja dzieje się na szkolnych korytarzach, a jej czas określa głos z offu, który informuje nas o odbywających się lekcjach.

Cała piątka, która oprócz niego tworzy klasę nie jest wolna od przydzielonej jej roli społecznej i szkolnych stereotypów. Mamy wesołą blond flirciarę, wysokiego klasowego sportsmena, sympatycznego, choć głupiutkiego luzaka i dwie kluczowe postacie - buntowniczkę, która staje po stronie Igora, a także oprawcę, który dręczy główną postać przez całą historię. Konflikt między nimi w zasadzie wciąż się podsyca, choć argumenty są te same. Nic dziwnego, że z tej narastającej frustracji Igor pragnąłby żeby wszystko ucichło. Żeby nastała błoga cisza.

Oglądając spektakl mierzymy się z tematami trudnymi, jakim są potrzeba akceptacji, gościnność, ale też dyskryminacja. Z drugiej strony, pełno jest tu też jednak elementów komicznych, które rozluźniają atmosferę, ale tylko do czasu, aż uświadomimy sobie, że w większości śmiejemy się z naszych ojczystych przywar. Z gościnności, która kończy się z ulgą, gdy gość wyjdzie i z samouwielbienia, bo przecież smok wawelski i pierogi to ewenementy na skalę europejską. Wychwalanie pod niebiosa polskich noblistów i ignorowanie kultury sąsiada to dwa elementy, które choć wstydliwe, bawią. Oprócz polskiej satyry mamy również nakreślony ironiczny rys mediów społecznościowych, w których wymiana zdań ogranicza się do lajków, hasztagów i emotek.

Świetnym pomysłem jest, że przedstawienie prezentowane będzie nie tylko we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, ale także w szkołach Dolnego Śląska. Scenografia, rekwizyty i kostiumy są minimalistyczne, dzięki czemu nie będzie problemu z wystawieniem spektaklu w mniej teatralnych obszarach. Młodzi widzowie w warsztatach towarzyszących pokazowi będą mogli pogłębić tematykę na szeroko rozumianą inność. Nie możemy wyłączyć naszego zmysłu wzroku i działać niczym osłona dymna, która kilkukrotnie pojawia się na scenie. Na szczęście (albo i nieszczęście) mamy ten niezwykły przywilej obserwacji i uczestnictwa, z którego powinniśmy korzystać jak najwięcej.

Joanna Bim

Zobaczcie także zdjecia z próby przed premierą >>

Wideo - zapowiedź spektaklu

Fot. Tobiasz Papuczys

Słowa kluczowe: 2019, premiera, ocena, Wrocławski Teatr Współczesny, Teatr Układ Formalny
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Wyspa - recenzja spektaklu

Oceniamy nowy spektakl w reżyserii Piotra Cieplaka.

I come to your river: Ophelia Fractured - recenzja spektaklu

Oceniamy tragedię Szekspira w interpretacji Studia Kokyu.

Miejski ptasiarz - recenzja spektaklu Wrocław

Jeśli tęsknicie za beztroskim, wiosennym wypatrywaniem ptaków wśród koron drzew, koniecznie musicie zobaczyć ten spektakl.

Polecamy
Drzewo - recenzja spektaklu Wrocław

Przeczytajcie recenzję najnowszego spektaklu dla najnajów w Teatrze Lalek

Leśni. Apokryf - recenzja spektaklu Wrocław

Różewicz grany na nowo w Teatrze Polskim we Wrocławiu.

Polecamy
Ostatnio dodane
Wyspa - recenzja spektaklu

Oceniamy nowy spektakl w reżyserii Piotra Cieplaka.

I come to your river: Ophelia Fractured - recenzja spektaklu

Oceniamy tragedię Szekspira w interpretacji Studia Kokyu.

Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

Casting do "High School Musical"!
Casting do "High School Musical"!

Gliwicki Teatr Muzyczny organizuje Casting do przedstawienia "High School Musical"!

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.