Ciało i ruch
2007-04-18 12:00:31 | WrocławKrzyżowa 412, reż. Józef Markocki, obsada: Ewelina Ciszewska, Monika Konieczna, Tomasz Żytka, Grzegorz Szymczyk, Józef Markocki, Jan Kochanowski (20. 04. 2007, godz. 20.00/ premiera wrocławska). Spektakl "Krzyżowa 412" - jest w dużej mierze subiektywną, autorską wizją niezwykłego człowieka. - Chodziło nam o to, by pokazać to, czego nie sposób opisać słowami, co tkwi głęboko w podświadomości, a czego nie można określić, nazwać i przyporządkować – mówi Józef Markocki, dyrektor TF. - Jakkolwiek zawarte tu wątki dokumentalne stanowią bardzo ważną oś scenariusza, to nie jest on pomyślany tylko jako dokładna i chronologiczna rejestracja faktów – dodaje. Fabuła przedstawienia osnuta jest na motywach z życia rodziny von Moltke, a w szczególności Helmutha Jamesa i jego żony Freyi Deichmann von Moltke. Akcja odnosi się do okresu 1931-1945 tj. od momentu osiedlenia się na stałe młodych małżonków w majątku Krzyżowa, poprzez czas prześladowań i uwięzienia, do momentu śmierci Helmuta w więzieniu Tegel, 23 stycznia 1945. W zamierzeniu sztuka jest próbą oddania atmosfery tamtych dni, atmosfery grozy, konspiracji i prześladowań. Poprzez pryzmat życia Helmutha Jamesa von Moltke chcielibyśmy ukazać próbę walki z faszystowskim reżimem, podjętą przez ludzi idei i myśli demokratycznej.
Hypnos, reż. Józef Markocki, obsada: Ewelina Ciszewska., Monika Konieczna, Tomasz Żytka, Grzegorz Szymczyk, Józef Markocki, Jan Kochanowski (21. 04. 2007, godz. 19.00/ premiera wrocławska). Spektakl Hypnos powstał na kanwie książki autorstwa Jurgena Thorwalda pt. „Stulecie chirurgów”, stanowiąc cykl obrazów ukazujących zdarzenia, oparte w większości na faktach. Spośród całej gamy przebogatych, często mrożących krew w żyłach opisów, dotyczących ratowania zdrowia i życia ludzkiego, starałem się wybrać głównie te motywy, które posłużyły do wyrażenia głównej myśli przedstawienia. Odkrycie znieczulenia eterowego 16 października 1846 roku, w bostońskim szpitalu poprzedzone było długim procesem poszukiwań i przełamywania uprzedzeń. Z pewnością był to moment przełomowy nie tylko w nowożytnej medycynie, ale i w dziejach ludzkości. Interesujące wydało mi się powiązanie tej opowieści z zagadnieniem snu, tej niezbadanej tajemniczej sfery, która dla mnie człowieka teatru, od zawsze była obszarem poszukiwań. Mimodram „Hypnos” stał się zbiorową kreacją subiektywnej wizji, nie jest zatem kroniką zdarzeń z dziejów medycyny. W poetyckim skrócie języka gestu jest raczej próbą zadumy nad tym, że, jeśli w ogóle, to jak dalece przebiega granica między jawą a snem?
Głód, reż. Józef Markocki, obsada: Ewelina Ciszewska., Monika Konieczna, Tomasz Żytka, Grzegorz Szymczyk, Józef Markocki, Jan Kochanowski (22. 04. 2007, godz. 19.00)Mimodram oparty na kanwie powieści „Głód” norweskiego pisarza Knuta Hamsuna, żyjącego na przełomie XIX i XX wieku. Opowiada o losach młodego literata, któremu przyszło żyć i tworzyć w bezdusznym pozbawionym skrupułów święcie. Artysta staje wobec odwiecznego problemu wygodnego funkcjonowania w zuniformizowanym społeczeństwie lub odrzuceniu tego za cenę uczynienia ofiary ze swojego życia. Zakochuje się bez pamięci w kobiecie, lecz nie jest zdolny sprostać wymogom narzuconym przez etos mieszczańskiej moralności w realiach protestanckiej Norwegii. Bohater pozostaje owładnięty zarówno głodem twórczego spełnienia jak i głodem fizycznym...Każda skrajna sytuacja, w której znajduje się człowiek w szczególny sposób wyostrza spostrzeganie rzeczywistości. Jest to moment, w którym możliwe są naturalne odruchy odarte z wszelkich konwenansów i klisz. Zachwyca mnie i zarazem przeraża, że ktoś wygłodniały jest otwarty i gotowy wchłaniać w siebie wszystko, zagłuszając w sobie prawdziwy głód….jakościowy. Kto wie może potrzeba najprostszego kontaktu z drugim człowiekiem jest najsilniejszym rodzajem łaknienia.
Babel, reż. Józef Markocki; obsada: Ewelina Ciszewska., Monika Konieczna, Tomasz Żytka, Grzegorz Szymczyk, Józef Markocki, Jan Kochanowski (23. 04. 2007, godz. 19.00). Spektakl ten dotyczy, może najbardziej niezwykłego dzieła w historii architektury - wieży Babel. Biblijna budowla jest - wedle intencji twórców - metaforyczną figurą odwołującą się do odwiecznego tematu komunikacji międzyludzkiej. Aktorzy na oczach widza budują gigantyczną wieżę, konstrukcję po której poruszają się. Są to wyrwane motywy z życia różnych ludzi z zachowaniem nielinearnej narracji. - Myślę, że jest to metafora współczesnego człowieka. Dotyczy braku porozumienia i kontaktu. Ponieważ ludzie porozumiewają się między sobą z różnych płaszczyzn... nie tylko kulturowych, ale również ekonomicznych...z tego powodu wynikają nieporozumienia. To oczywiście ujęcie bardzo ogólne. Mnie zaś interesuje dramat pojedynczego człowieka. Każdy z nas, aktorów mówi w tym spektaklu o sobie, o problemach, które są blisko nas. To jest to, co w tym spektaklu próbuję uchwycić, w ruchu – wyjaśnia Józef Markocki.
Only you, reż. Józef Markocki, obsada: Ewelina Ciszewska., Monika Konieczna, Tomasz Żytka, Grzegorz Szymczyk, Józef Markocki, Jan Kochanowski (24. 04. 2007, godz. 19.00). To sztuka obfitująca w momenty, komiczne, groteskowe, ale i też nie pozbawione wątków wzruszających. Jest to osobiste wspomnienie dzieciństwa i przeżyć z nim związanych.- Akcja sztuki rozpoczyna się na początku lat trzydziestych w Polsce i dzieje się bez mała na przestrzeni lat 60. Niektóre z pośród ukazanych w tej historii zdarzeń… to zamglony sen, który powrócił do mnie z dzieciństwa – mówi Markocki.
To opowieść o miłości trudnej, czasami absurdalnej, ale możliwej…
Ulica Krokodyli, reż. Józef Markocki, obsada: Ewelina Ciszewska., Monika Konieczna, Tomasz Żytka, Grzegorz Szymczyk, Józef Markocki, Jan Kochanowski (25. 04. 2007, godz. 19.00). Scenariusz tego spektaklu powstał w oparciu o opowiadania ze zbioru „Sklepy cynamonowe” i „Sanatorium pod klepsydrą” polskiego pisarza żydowskiego pochodzenia, Brunona Schulza, głównie zaś zainspirowany krótkim opowiadaniem „Ulica krokodyli”. - Metafizyka, zjawiskowość, deformacja i zmysłowość, sen i świadomość stanowią jądro jego twórczości. Wszystko to stało się źródłem inspiracji również dla mnie – tłumaczy Józef Markocki. - „Ulica krokodyli” jest próbą pokazania człowieka z jego podświadomymi dążeniami, pragnieniami, lękami. Ukazanie jasnych i mrocznych stron jego osobowości sprawia że spektakl jest zmysłowy i barwny w odbiorze – wyjaśnia Józef Markocki.
Informacje i rezerwacja biletów
od pn. – pt. w godz. 10 - 16:
Tel.: 071/ 78 13 874
Kom.: 0 669 902 048
Bilety są w cenie: ulgowy – 10 zł, normalny – 15 zł
www.pantomima.pl