Sztuka
Noc Muzeów we Wrocławiu: przejazdy zabytkowym tramwajem

Noc Muzeów we Wrocławiu: przejazdy zabytkowym tramwajem

  • 2023-05-20
  • wstęp wolny
  • Wrocław

Opis

Trzy zabytkowe tramwaje oraz sześć autobusów pojawi się w Noc Muzeów, by umożliwić dojazd do różnych instytucji, także położonych daleko od centrum miasta. Klub Sympatyków Transportu Miejskiego zaprasza na sentymentalną podróż ulicami Wrocławia. 

W sobotę 20 maja 2023 roku Wrocław przyłączy się do obchodów Europejskiej Nocy Muzeów. Z tej okazji zostaną uruchomione specjalne linie obsługiwane zbytkowym taborem: tramwajowa oznaczona jako M1 oraz cztery autobusowe M10, M11, M12 i M13. Zabytkowe tramwaje i autobusy będą kursować od około godziny 15:30 do około godziny 23:00, dowożąc wrocławian i turystów do większości muzeów i galerii uczestniczących w Nocy Muzeów. Przejazd będzie całkowicie bezpłatny. Linie zostaną uruchamiane przez Klub Sympatyków Transportu Miejskiego na zlecenie Urzędu Miejskiego Wrocławia oraz Centrum Historii Zajezdnia.

Na trasach pojawią się pojazdy, które pozwolą zobaczyć, jak w 2. połowie XX w. zmieniała się komunikacja miejska. Będzie można przejechać się pierwszym typem tramwajów produkowanych w Polsce po II wojnie światowej, pierwszym rodzajem szybkobieżnego tramwaju we Wrocławiu oraz autobusami marki Jelcz i Ikarus, które stanowiły podstawę komunikacji w stolicy Dolnego Śląska w latach 80. i 90. XX w. – Najstarszy tramwaj, który spotkamy na Nocy Muzeów to pochodzący z 1949 r. wagon #1332. Należy on do najstarszej serii wozów typu N, pierwszej powojennej polskiej produkcji. Powstał w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych (Konstal Chorzów) i pierwotnie jeździł po Warszawie. Do Wrocławia trafił w 1967 r. – opowiada dr Tomasz Sielicki, historyk z Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego.

Pojazd właśnie został odświeżony przez Klub. – Wagon został polakierowany na kremowo-niebieskie barwy. Przedstawia on stan z 2 poł. lat 70. XX w. Na burcie pojawił się dwupolowy herb Wrocławia obowiązujący w latach 1948-90 – tłumaczy dr Krzysztof Kołodziejczyk, prezes KSTM.

Nie lada gratką dla miłośników autobusów będą dwa ikarusy w dwóch dobrze znanych wrocławianom wersjach. Na linii pojawi się Ikarus 280.70E pochodzący z 1995 r. To ostatni autobus z tej rodziny, który woził pasażerów we wrocławskim MPK do 2014 r. – Dzięki uprzejmości MPK Wrocław udało się nam pozyskać pojazd. Następnie dokonaliśmy jego remontu, przywracając mu stan z początku eksploatacji, przede wszystkim kremowo-wiśniowy kolor burt, a także herb miasta w formie jaka obowiązywała w 1995 r. – relacjonuje Kołodziejczyk. Drugi autobus, Ikarus 280.26, to już jego klasyczna forma z manualną skrzynią biegów oraz harmonijkowymi drzwiami. – W takiej wersji dostarczano do Wrocławia ikarusy od 1981 r. Udało się nam przywrócić mu oryginalne fabryczne barwy kremowo-czerwono-kremowe – dodaje.

Linia tramwajowa M1 będzie okrążać centrum miasta, mijając m.in. Muzeum Miejskie w Zamku Królewskim, Ossolineum, Ostrów Tumski i Muzeum Narodowe. Z kolei linie autobusowe połączą Operę z Halą Stulecia i ekspozycją „Golgota Wschodu” (linia M10), z Centrum Historii Zajezdnia (linia M11), ze Społecznym Muzeum Militarnym w Forcie nr 9 przy ul. Pełczyńskiej (linia M12) oraz z Fortem Piechoty nr 6 na Polanowicach (linia M13). Punktem przesiadkowym dla wszystkich linii będzie pl. Teatralny, skąd zabytkowe pojazdy będą odjeżdżały co około 5 minut.

linia tramwajowa M1

Opera – Świdnicka – Podwale – Krupnicza – Kazimierza Wielkiego – Szewska – Grodzka – Most Uniwersytecki – Drobnera – pl. Bema – Sienkiewicza – Wyszyńskiego – Most Pokoju – pl. Powstańców Warszawy – Traugutta – Oławska – Galeria Dominikańska – Skargi – Teatralna – Opera

Linia będzie kursować co 15 minut obsługiwana tramwajami typu N z 1949 r., typu 4N1 z 1960 r. i typu 102Na z 1972 r.

linia autobusowa M10

Opera – Świdnicka – pl. Kościuszki – Kościuszki – Kołłątaja – Skargi – Galeria Dominikańska – Oławska – Traugutta – pl. Powstańców Warszawy – Most Grunwaldzki – pl. Grunwaldzki – Curie-Skłodowskiej – Most Zwierzyniecki – Wajdy – Wróblewskiego – Tramwajowa

Tramwajowa – Wróblewskiego – Wajdy – Most Zwierzyniecki – Curie-Skłodowskiej – pl. Grunwaldzki – Most Grunwaldzki – pl. Powstańców Warszawy – Traugutta – Oławska – Galeria Dominikańska – Skargi – Teatralna – Opera

Linia kursuje co 30 minut obsługiwana przez autobusy Jelcz PR110 i Jelcz M11 z lat 80. XX w.

linia autobusowa M11

Opera – Teatralna – Kołłątaja – Peronowa – Stawowa – Swobodna – Owsiana – Zaporoska – Grabiszyńska – Centrum Historii Zajezdnia

Centrum Historii Zajezdnia – Grabiszyńska – pl. Legionów – Piłsudskiego – Arkady – Świdnicka – Opera

Linia kursuje co 30 minut obsługiwana przez tzw. autobusy-ogórki, czyli Jelcze 272MEX z lat 70. XX w. (jeśli pogoda dopisze, na linii pokaże się słynny „Fredruś”, czyli autobus-kabriolet).

linia autobusowa M12

Opera – Świdnicka – Podwale – pl. Orląt Lwowskich – Podwale – pl. Jana Pawła II – Ruska – Nowy Świat – Most Pomorski – Pomorska – Dubois – Kurkowa – Reymonta – Most Osobowicki – Bałtycka – Obornicka – Pełczyńska – Społeczne Muzeum Militarne

Społeczne Muzeum Militarne – Pełczyńska – Obornicka – Bałtycka – Most Osobowicki – Reymonta – Kurkowa – Dubois – Pomorska – Most Pomorski – Nowy Świat – Kazimierza Wielkiego – Wierzbowa – Teatralna – Opera

Linia kursuje co ok. godzinę obsługiwana przez przegubowy autobus Ikarus 280.26 z 1983 r.

linia autobusowa M13

Opera – Świdnicka – pl. Kościuszki – Kościuszki – Kołłątaja – Skargi – Galeria Dominikańska – Janickiego – Kraińskiego – Grodzka – Most Uniwersytecki – Drobnera – Łokietka – Chrobrego – pl. Powstańców Wielkopolskich (Dworzec Nadodrze) – Trzebnicka – Żmigrodzka – Kamieńskiego – Polanowice (Fort Piechoty nr 6)

Polanowice (Fort Piechoty nr 6) – Kamieńskiego – Żmigrodzka – Trzebnicka – pl. Powstańców Wielkopolskich (Dworzec Nadodrze) – Chrobrego – Łokietka – Drobnera – Most Uniwersytecki – Grodzka – Piaskowa – św. Katarzyny – Galeria Dominikańska – Skargi – Teatralna – Opera

Linia będzie kursować co ok. godzinę obsługiwana przez autobus Ikarus 280.70E z 1995 r.

Linie podczas Nocy Muzeów będzie obsługiwać Klub Sympatyków Transportu Miejskiego. Stowarzyszenie to powstało w 2011 roku jako inicjatywa osób związanych ze środowiskiem wrocławskich miłośników komunikacji, a także innych osób żywo zainteresowanych tematyką transportu publicznego. Głównymi celami Klubu jest pozyskiwanie i zachowywanie jako zabytków wycofywanych pojazdów komunikacji publicznej, zbieranie eksponatów oraz innych pamiątek związanych z transportem zbiorowym, a także odkrywanie jego historii wraz z dokumentowaniem bieżących wydarzeń. Ponadto do celów stowarzyszenia należy m.in. promocja publicznej komunikacji zbiorowej i upowszechnianie wiedzy o niej, w tym popularyzacja nowości i dobrych wzorców organizacji transportu zbiorowego. W kolekcji Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego znajduje się obecnie około 30 zabytkowych tramwajów i autobusów.

Szczegółowe rozkłady jazdy linii specjalnych oraz schematy tras można znaleźć na stronie: https://kstm.pl/pl/noc-muzeow-2023.html.

zdjęcie: Michał Kwietniak

Polecamy
Ostatnio dodane
Popularne
Kolejne pokazy multimedialnej fontanny już wkrótce
Kolejne pokazy multimedialnej fontanny już wkrótce Wrocław

Dla tych, którzy jeszcze nie widzieli nowej atrakcji miasta, mamy dobrą wiadomość - kolejne pokazy już wkrótce!

Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce

Nowa fontanna we Wrocławiu to największa i najdroższa tego typu inwestycja w Polsce.

Depeszowcy kontra depesze
Depeszowcy kontra depesze

Tutaj każdy chce mieć swój dekalog. Każdy depesz, względnie depeszowiec wiesza go potem na ścianie, obok mnóstwa tłustych, cudownie odbijających światło, wycałowanych i w