Sztuka
Alojzy Gryt: Czas – okruchy, fragment, znaki

Alojzy Gryt: Czas – okruchy, fragment, znaki

  • 2018-11-23, , godzina 18:00, do 2019-01-14
  • Muzeum Współczesne Wrocław, Wrocław
  • Zobacz profil >>

Opis

kurator: Marek Śnieciński

wernisaż: 23.11.2018, godz. 18.00, 5. piętro

oprowadzanie kuratorskie: 25.11.2018, godz. 15.00

Wystawa znakomitego wrocławskiego artysty Alojzego Gryta została zaplanowana jako rozbudowana instalacja, w której artysta podejmuje twórczy dialog z przestrzenią ekspozycyjną. W ramach owej instalacji pojawiły się niektóre wątki i tematy, które od wielu lat obecne są w twórczości Gryta, jak np. jego specyficzne, unikalne podejście do motywu krajobrazu jako obiektu czy motywu rzeźbiarskiego, realizacje sytuujące się na pograniczach rzeźby i innych form artystycznej wypowiedzi, czy wreszcie tak istotny dla jego sztuki problem znaków. Pokaz obejmuje również ulubione, najważniejsze dla niego tworzywa rzeźbiarskie: szkło, kamień, metal, światło itp. Choć poszczególne elementy ekspozycji mają charakter fragmentów wyjętych z pewnej większej struktury, to fragmenty owe i ich relacje z przestrzenią składają się na wielowątkową, lecz spójną zarazem, całościową wypowiedź artystyczną, poprzez którą ujawniają się najważniejsze, najbardziej charakterystyczne cechy postawy twórczej Alojzego Gryta.

Alojzy Gryt ma w swym dorobku kilkadziesiąt wystaw indywidualnych, był także uczestnikiem wielu ważnych i prestiżowych prezentacji zbiorowych w kraju i za granicą. Jest wybitnym przedstawicielem wrocławskiego strukturalizmu, twórczo rozwijającym w swych pracach tradycje minimalizmu i konceptualizmu. W swoich ascetycznych, wyrafinowanych intelektualnie dziełach wykorzystuje chętnie takie materiały jak kamień, metal i szkło, używając przy tym światła jako kolejnego rzeźbiarskiego „materiału” (cykle prac Krajobrazy i Szklane góry). Wykonywał także rzeźbiarskie obiekty z tworzywa ceramicznego (np. List otwarty czy Agrafka). Jego instalacje nawiązują często wielowarstwowy dialog z miejscami (przestrzeniami), w których są prezentowane. Poprzez nieznaczne niekiedy artystyczne ingerencje, Gryt potrafi sprawić, że miejsce może „przemówić” (wystawa Znaki, Galeria Miejska we Wrocławiu, 1997) lub że ujawni się pewien ukryty wymiar jego struktury (Fontanna na wrocławskim Rynku, projekt – 1999, realizacja – 2001).

Alojzy Gryt (ur. 18 kwietnia 1937 roku w Niedobczycach) – rzeźbiarz, malarz, rysownik, autor instalacji i obiektów oraz dzieł plastycznych związanych z architekturą. W latach 1956–1962 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej (dyplom w 1962 roku) oraz w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu w latach 1961–1965 (dyplom z zakresu rzeźby architektonicznej w 1965 roku u doc. Apolinarego Czepelewskiego ). Od studiów związany zawodowo z wrocławską uczelnią plastyczną (w latach 1962–1968 był asystentem A. Czepelewskiego), od 1990 roku prof. PWSSP we Wrocławiu, w 1994 roku profesor zwyczajny wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta. Był kierownikiem Katedry Rzeźby i Działań Przestrzennych oraz Katedry Rzeźby we wrocławskiej ASP. Wykładał również w Instytucie Plastyki Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie oraz we wrocławskim Uniwersytecie Przyrodniczym (Architektura Krajobrazu).

Polecamy
Ostatnio dodane
Konkurs Fotograficzny Głębia Spojrzenia
Zbliża się 11. edycja Studenckiego Konkursu Fotograficznego "Głębia Spojrzenia"

Podziel się ze światem swoimi fotografiami i wygraj wyjątkowe nagrody.

Popularne
Kolejne pokazy multimedialnej fontanny już wkrótce
Kolejne pokazy multimedialnej fontanny już wkrótce Wrocław

Dla tych, którzy jeszcze nie widzieli nowej atrakcji miasta, mamy dobrą wiadomość - kolejne pokazy już wkrótce!

Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce

Nowa fontanna we Wrocławiu to największa i najdroższa tego typu inwestycja w Polsce.

Depeszowcy kontra depesze
Depeszowcy kontra depesze

Tutaj każdy chce mieć swój dekalog. Każdy depesz, względnie depeszowiec wiesza go potem na ścianie, obok mnóstwa tłustych, cudownie odbijających światło, wycałowanych i w