Dzieje się - Sztuka

Ars In Artibus

2007-03-19 17:27:19 | Wrocław

 Nie I zrozumiałem wtedy, że sztuka jest jedna,są tylko inne środki wyrazu użyte, natomiast ideałem jest połączenie refleksji intelektualnej, emocji, obrazu i muzycznego efektu.
Jacek Kaczmarski

W pięćdziesiątą rocznicę urodzin Jacka Kaczmarskiego, 22.03.2007, rozpocznie się w zamku w podwrocławskich Wojnowicach interdyscyplinarna konferencja naukowa studentów i doktorantów poświęcona pamięci tego wybitnego artysty: Ars in artibus. Recepcja sztuk plastycznych w literaturze, muzyce i filmie.

W dyskusji na temat miejsca i znaczenia sztuk plastycznych w kulturze, niezwykle ważny wydaje się problem ich postrzegania poprzez pryzmat innych dziedzin sztuki - literatury, muzyki czy filmu. Czy dzieła malarstwa, rzeźby i architektury widziane oczami poety, prozaika, kompozytora lub reżysera zyskują nowe znaczenia? Czy ludzie obdarzeni wrażliwością artystyczną widzą dzieła plastyczne inaczej niż inni? Czy literacki opis dzieła sztuki nadaje mu nowe treści, czy jest mniej lub bardziej wartościowy od typowo naukowej analizy np. historyka sztuki? Czy muzyka potrafi zobrazować malarstwo?

Głównymi tematami wygłaszanych referatów będą m.in. relacje z podróży literatów, poetów, utwory muzyczne inspirowane dziełami sztuk plastycznych oraz filmy powstające jako biografie artystów czy też te, w których sztuki plastyczne zajmują szczególnie ważne miejsce.

Najważniejszym celem spotkania będzie jednak analiza twórczości Jacka Kaczmarskiego, w której artysta wiele miejsca poświęcił sztukom plastycznym, zwłaszcza malarstwu. Organizatorzy konferencji pragną, by jego wyjątkowa wrażliwość na sztukę i niezwykła umiejętność poetyckiej analizy dzieł plastycznych została w szczególny sposób wydobyta i pozwoliła na spojrzenie na dzieła sztuki jego oczami.

CO: konferencja studentów i doktorantów poświęcona pamięci Jackowi Kaczmarskiego w 50. rocznicę jego urodzin - Ars in artibus. Recepcja sztuk plastycznych w literaturze, muzyce i filmie

GDZIE: zamek w Wojnowicach pod Wrocławiem

KIEDY: 22 - 24 marca 2007

ORGANIZATORZY: Koło Naukowe Studentów Historii Sztuki Uniwersytet Wrocławskiego, Studenckie Koło Naukowe Studentów Uniwersytetu Warszawskiego, Wrocławska Fundacja Studentów Historii Sztuki

Opieka naukowa: prof. dr hab. Juliusz Chrościcki (UW)

prof. Dr hab. Waldemar Okoń (UWr)

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM KONFERENCJI:

22 marca (czwartek)
9.30 - powitanie uczestników konferencji
9.40 - prof. dr hab. Waldemar Okoń (UWr) Słowo wstępne: Jacek Kaczmarski a dzieła sztuki
10.00 - Anna Jezierska (UWr) Wprowadzenie
10.20 - Piotr Baran (UJ) Intertekstualność wczoraj i dziś, czyli jak Filostrat Starszy i Jacek Kaczmarski odczytują i tworzą obrazy
10.40 - Aleksander Sroczyński (UJ) Klio, malarstwo i poezja
11.00 - dyskusja
11.20 - przerwa
11.50 - Hermina Jóźwik (UG) Jacek Kaczmarski w szkole „dawnych mistrzów" - Brueglowskie inspiracje w zbiorze Wojna postu z karnawałem
12.10 - Tomasz Niklas (UMK) „Szuler ten, kto pierwszy nazwie się szczęśliwcem" - obraz Caravaggia według Jacka Kaczmarskiego
12.30 - Anna Weber (UMK) „To tylko pięć razy Ja" - interpretacja naznaczona indywidualnością poety
12.50 - dyskusja
13.10 - Danuta Maciejewska (UW) Malczewski w Muzeum Kaczmarskiego
13.30 - Anna Jezierska (UWr) Jacek Kaczmarski i Hans Holbein młodszy. Ambasadorowie jako poemat o przemijaniu
13.50 - dyskusja
14.10 - przerwa obiadowa

Literatura

15.10 - Karolina Wiśniewska (UW) Bizantyńskie ekphrasis religijnego dzieła sztuki jako wyraz odczuwania przestrzeni sakralnej
15.30 - Ewa Kociszewska (UW) Ronsard i Plejada o architekturze
15.50 - Ewa Mostowicz (UMK) Motywy malarskie w twórczości Fiodora Dostojewskiego
16.10 - dyskusja
16.30 - przerwa
17.00 - Rozalia Słodczyk (UW) Sztuka w Powinowactwach z wyboru Johanna Wolfganga Goethego
17.20 - Małgorzata Zdechlik (UJ) Stanisława Moniuszki kartka z podróży po Europie
17.40 - Mateusz Chmurski (UW) Obraz nasycony żarem utajonym. Obrazowanie poetyckie Norwida, twórczość Rembrandta van Rijn a nienapisany esej Zbigniewa Herberta
18.00 - dyskusja i zakończenie dnia obrad

23 marca (piątek)

Literatura
9.30 - Ewelina Jarosz (UMK) Jakim krytykiem artystycznym może być pisarz? namysł porównawczy nad tekstami J.-K. Huysmansa Grünewald z kolmarskiego muzeum oraz fragmentami powieści La Bas
9.50 - Sylwia Słomka (UMCS), Barbara Ziętek (UMCS) Rzeźba i malarstwo w poezji rosyjskiej XIX-XX w. (na przykładzie utworów wybranych poetów)
10.10 - Dobrawa Lisak-Gębala (UWr) Trzy literackie spotkania z Vermeerem - Joanna Pollakówna, Gustaw Herling-Grudziński i Zbigniew Herbert
10.30 - dyskusja
10.50 - Anna Śliwa (UG) El Greco wali biel na chama (M. Białoszewski, Rozkurz). Miron Białoszewski wobec dzieł sztuki
11.10 - Oktawiusz Chrzanowski (UW) odizolowane odcięte zamknięte - Tadeusza Różewicza próba poezji bez obrazów
11.30 - Aleksandra Kremer (UW) Patrzeć oczami artysty. Dzieła sztuki w wierszach Jacka Dehnela
11.50 - dyskusja
12.10 - przerwa

Muzyka
12.40 - Sławomir Wieczorek (UWr) O unizmie w muzyce raz jeszcze
13.00 - Katarzyna Kwiotek (UWr) „Umuzycznienie" malarstwa. Obrazy kształtowane wedle muzycznych tonacji, rytmów i temp - na przykładzie twórczości Wojciecha Weissa
13.20 - Marlena Wieczorek (UAM), Danuta Maciejewska (UW) Muzyczne malowidło Sądu Ostatecznego. Requiem Romana Maciejewskiego
13.40 - dyskusja
14.00 - przerwa obiadowa
15.00 - Grzegorz Joachimiak (UWr) Prawda czy fałsz? Portret Sylviusa Leopolda Weissa jako źródło informacji historycznej
15.20 - Ewa Schreiber (UAM) Muzyka z obrazem w tle. Elementy malarskie w myśli i twórczości współczesnych kompozytorów francuskich
15.40 - dyskusja

Dramat i film
16.00 - Karolina Leszczyńska (UAM) Czy dramat można czytać poprzez obraz? O dramaturgii Stanisława Grochowiaka
16.20 - Adriana Gałdyńska-Mazan (UAM) Estetyka sztuki średniowiecznej w spektaklu Misterium Bufffo w reżyserii Jerzego Grotowskiego
16.40 - Agata Gabiś (UWr) Belmondo kontra Niemeyer, czyli po co w filmie architektura?
17.00 - dyskusja
17.20 - Maria Niemyjska (UMK) Film malarski i obraz ożywiony: Caravaggio Dereka Jarmana
17.40 - Ewa Perlińska (UW) Kontrakt rysownika Petera Greenawaya oczyma historyka sztuki
18.00 - dyskusja i zakończenie dnia obrad
20.00 - koncert piosenek Jacka Kaczmarskiego w wykonaniu zespołu Duch Dwooch

24 marca (sobota)

Nowoczesne media
10.00 - Magdalena Sądel (UWr) W alkowie ze Śpiącą Wenus. Fabia Novembre Divina - między edukacją a wojeryzmem
10.20 - Magdalena Siegieńczuk-Muła (UWr) Między słowem a obrazkiem - vlepka jako głos młodych w sztuce
10.40 - Piotr Stasiowski (UWr) Utopia technoromantyczna. O sposobach partycypacji w sieci i ich skutkach dla sztuki
11.00 - dyskusja
11.20 - zakończenie konferencji

Joanna Jaszczak
(joanna.jaszczak@dlastudenta.pl)


Słowa kluczowe: Ars In Artibus
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Festiwalu Światła
3. Festiwal Światła ogłasza Open Call

Impreza odbędzie się w dniach 10–11 maja 2024 w Hevelianum.

Polecamy
Narodziny Wenus, Sandro Botticelli
"Narodziny Wenus" - co ukryto w obrazie bogini miłości?

Sandro Botticelli umiejętnie zestawił ze sobą statyczną pozę Wenus i dynamiczne gesty pozostałych postaci.

Wassily Kandinsky ŻÃłłty czerwony niebieski
Wassily Kandinsky i obraz "Żółty - czerwony - niebieski" od muzycznej strony

Czy obraz można usłyszeć? Czy można namalować dźwięk?

Ostatnio dodane