System Boloński, czyli 3+2

2006-05-08 00:00:00 | Wrocław

W dniu 19 czerwca 1999r. ministrowie edukacji 29 krajów podpisali Deklarację Bolońską. Jest to dokument zawierający zadania prowadzące do zbliżenia systemów szkolnictwa wyższego krajów europejskich. Głównym celem Deklaracji Bolońskiej jest stworzenie do 2010 roku Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego.

Jego realizacja to:
- wprowadzanie przejrzystych i porównywalnych systemów stopni oraz wdrożenie Suplementu do Dyplomu;
- przyjęcie systemu kształcenia opartego na dwóch głównych poziomach: licencjackim i magisterskim;
- powszechne stosowanie systemu punktów kredytowych;
- promocja mobilności studentów, nauczycieli akademickich, naukowców oraz personelu administracyjnego;
- promocja współpracy europejskiej w zakresie zwiększenia poziomu jakości szkolnictwa wyższego;
- promocja europejskiego wymiaru szkolnictwa wyższego, szczególnie w zakresie rozwoju zawodowego, mobilności oraz zintegrowanych programów nauczania, szkolenia i badań.
- promocja kształcenia przez całe życie;
- podkreślenie znaczenia współpracy z instytucjami szkolnictwa wyższego oraz studentami;
- promocja atrakcyjności Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego w świecie. [P1] 

Polska włączyła się w proces wdrażania Deklaracji Bolońskiej m.in. podejmując działania zmierzające do powszechnego stosowania Suplementu do Dyplomu, rozwijając dwustopniowy system studiów i system punktów kredytowych ECTS, powołując Państwową Komisję Akredytacyjną, promując mobilność np. w ramach programu Socrates-Erasmus lub dwustronnych umów międzynarodowych itp.

Wśród polskich studentów dużym zainteresowaniem cieszy się program wymiany studentów Socrates-Erasmus. W zeszłym roku na stypendium wyjechało 8000 polskich studentów, a przyjezdnych do Polki było tylko 2450. Różnica między przyjeżdżającymi a wyjeżdżającymi je duża, można z tego wysnuć wniosek, że polskie uczelnie nie są zbyt atrakcyjne dla zagranicznych studentów. Atrakcyjność naszych rodzimych uczelni ma poprawić system boloński.

Polskie uczelnie poprawią swoją konkurencyjność dzięki dwustopniowemu systemowi nauczania. Od 1 września 2005 r. w Polsce obowiązują najpierw studia licencjackie (3-letnie), a potem magisterskie uzupełniające (2-letnie). Osoby będą miały możliwość ukończyć studia magisterskie za granicą, gdy uzyskają tytuł licencjata na terenie Polski.


 [P1]Informacja z „Biuletyn Informacji Publicznej" bip.gov.pl

Paulina Przygrodzka
(paulina.przygrodzka@dlastudenta.pl)

Komentarze, opinie, wypowiedzi (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Brak komentarzy. Bądź pierwszy i dodaj komentarz.

Aktualności

Polscy maturzyści z nagrodą Outstanding Pearson Learner Awards za wybitne osiągnięcia

Trzy osoby z najlepszymi wynikami na świecie z międzynarodowej matury A Level!

Rekrutacja na studia w 2024 roku - co zmieniło się w porównaniu z poprzednimi latami?

Zobacz, co będzie brane pod uwagę podczas rekrutacji na studia.

Jakie są szanse na dostanie się na studia w 2024 roku?

Zobacz, co jest ważne przy rekrutacji na studia.

CZYTAJ RÓWNIEŻ

Stypendia Pomostowe - most do lepszej przyszłości

Aż 10 tys. złotych wsparcia dla młodzieży, która poza dobrymi wynikami w nauce, spełnia pozostałe warunki programu.

Wyższa Szkoła Edukacji i Terapii w Poznaniu - kształcenie przyszłych specjalistów w kosmetologii, fizjoterapii i technikach dentystycznych

Wybór odpowiedniej ścieżki edukacyjnej to kluczowy krok w kształtowaniu swojej przyszłości zawodowej.

Zmiany w systemie rekrutacji na studia w 2024 roku

Zobacz, co nowego w procesie rekrutacji na uczelnie wyższe.

MATURA 2024 - ARKUSZE
REKLAMA
Ostatnio czytane